L’IES Porçons celebra la 2a Fira Porçonstenibilitat

El projecte de la «Fira Porçonstenibilitat», es tracta d’una fira on es mostren els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Amb ella des del nostre institut li hem donat sentit, visibilitat i transferència als projectes d’investigació i innovació educativa de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació. Hem de remarcar que, a més, mostra el treball interdisciplinari i interdepartamental en què està treballant l’IES Porçons des de fa una sèrie d’anys, on el treball basat i projectes (ABP) i el treball cooperatiu, són l’eix motor de l’ensenyament; i on pren un relleu especial l’aprenentatge servei (ApS). Unes metodologies i processos pedagògics que ens han ermés convertir-nos en un centre ACORD en la línia temàtica de Sostenibilitat, ecologisme i reptes socials.

Hem de tenir en compte que tots els murals i els expositors s’han realitzat per alumnat del centre, sempre intentant emprar elements reciclables i seguir la màxima de «la reutilització».

La «Fira Porçonstenibilitat» presenta una anàlisi i camí cap als Objectius de l’Agenda 2030. Aquesta edició tenim la col·laboració i guiatge del grup de recerca DIDACIES de la Universitat de València, centrat en la investigació en Educació per a la Sostenibilitat i Objectius de Desenvolupament Sostenible, a més de comptar amb la Càtedra de Cultura Científica per a l’Emergència Climàtica (CCC); la qual ens ha prestat els seus expositors sobre els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) per enriquir el contingut de la nostra fira.

Enguany la «Fira Porçonstenibilitat» tindrà dos sessions: dimecres dia 15 de maig, on es realitzarà un claustre formatiu centrat en la importància dels ODS i l’ensenyament. I dijous dia 16 de maig (16.00 h. – 19.00 h.), que serà un dia de jornades de portes obertes on tot el públic podrà veure de primera mà la tasca feta des del nostre centre i pel nostre alumnat, qui serà el protagonista, atés que serà ell qui faça les explicacions dels diferents panells expositius. Així mateix, per continuar amb la voluntat de donar a conèixer al públic i als diferents membres de la comunitat educativa la importància dels ODS, dijous comptarem amb la xarrada sobre «la Sostenibilitat en els processos industrials», on intervindran Paco Sebastià (conseller delegat de Tèxtils Mora d’Ontinyent i Begoña Beltran, directora del Departament mediambiental de GrupoInnova.

El recorregut de de «la Fira Porçonstenible» l’hem dividit en diferents apartats i sectors.  Ens acompanyeu?

Cal que partim de «el problema actual» on es tracten els materials, que per cert no són infinits. L’anàlisi dels abocadors de residus (què són, com es fan i on es troben?); què són les cinc illes de plàstic; el creixement desmesurat de la població, amb el que això comporta; la pèrdua de la biodiversitat i les seues conseqüències i la conscienciació que no hi ha planeta B. I cal que  pensem en quina és «la solució», ja que ens cal una societat més justa. On s’han d’evitar les desigualtats al món, la fam en el planeta, els problemes migratoris i la desigualtat d’homes i dones. A partir de la cura del planeta respectant la natura a través de la sostenibilitat

A  més a més, hem de crear «una economia diferent» que siga col·laborativa, blava,  i que respecte el cradle to cradle, on s’aposte per l’ecodisseny, l’upcycling, a més de tenir present la biomimesi. Per a la qual cosa és important tenir un bon «tractament de residus»: com el vidre, amb la fracció orgànica i resta; el paper i cartó; a través de la planta de reciclatge; i, per suposat, els residus metàl·lics. I poder pensar així en una «nova agricultura», com la hidroponia, l’aeroponia, aquaponia, agricultura vertical o la hidroponia casolana. On les «les energies renovables», com són la fotovoltaica, l’agrovoltaica, l’eòlica, la geotèrmica, la hidroelèctrica, la mareomotriu, que són el futur energètic ens porte a assolir sistemes constructius de millora d’eficiència energètica de Passivhaus.

A més a més d’aquestes fites i canvis cal assolir un «transport i mobilitat» elèctrics, on es fomente la mobilitat com a servei; amb nous vehicles, noves formes de compartir i de moure’s; amb un transport multimodal. Un transport que ja estem potenciant entre els nostre alumnat i comunitat educativa.

Ara què ja en sabeu més sobre els ODS i què podeu fer per implementar-los i avançar cap a l’Agenda 2030, s’apunteu?

I QUINA MILLOR MANERA DE FER-HO QUE VISITANT LA NOSTRA «FIRA PORÇONSTENIBLE»

Dia de portes obertes: DIJOUS 16 DE MAIG DE 16.00 h A 19.00h

Vos esperem a l’IES Porçons, Carrer Julian Juan Mompó, 3 (Aielo de Malferit)