L’IES Porçons celebra el 31 de gener, DIA DE L’ARBRE

Aprofitant que el nostre centre forma part del projecte Guardabosc, el proppassat 31 de gener vam celebrar el Dia de l’Arbre. Concretament se celebrà amb l’alumnat de l’àmbit sociolingüístic de 1r d’ESO i l’alumnat de 4t que forma part de l’EPAS (Escola Ambaixadora del Parlament Europeu).

La celebració ha consistit en sembrar una carrasca (Quercus rotundifolia), un arbre dominant de la regió mediterrània que es pot trobar fins els 1400 m d’altitud sota unes condicions climàtiques d’estiu bastant sec i càlid. A l’alumnat se li va explicar Com sembrar una carrasca?, un acte que es pot fer a la tardor o principi de l’hivern. Nosaltres ho hem fet en un amb terra apretada i sempre humida. Seguidament cascun del nostre alumnat ha posat la seua bellota de costat, a una profunditat de 2 o 3 cm. La idea és baixar setmanalment a regar els testos i si tot va bé, entre maig i juny haurà nascut un arbret! Que esperem poder trasplantar el proper any a alguna part del terme d’Aielo de Malferit.

Hem de recordar que la Generalitat Valenciana, a través de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, celebra el tradicional Dia de l’Arbre, una jornada de fraternitat amb els centres educatius, en el qual s’enalteix la importància de l’arbre com a element natural del paisatge amb major significació per a l’ecologia i, a través d’ell, la conservació de la naturalesa.

Al nostre alumnat els hem parlat de la importància dels arbres, atés que estan lligats a la història i l’evolució de l’ésser humà des dels seus orígens; des de quan érem conscients de la nostra dependència de la naturalesa que era la que propiciava la nostra existència com a espècie. Per tant, un dia com hui, 31 de gener, hem de recordar els múltiples serveis que ens proporcionen els arbres i el paper essencial que exerceixen per a la vida del planeta, per a la nostra pròpia vida: proporcionen recursos, oxigen, mitiguen els efectes del canvi climàtic, moderen les temperatures, contribueixen a regular les pluges, protegeixen les conques hidrogràfiques de què prové l’aigua dolça, creen terres fèrtils i protegeixen el sòl de l’erosió, sense oblidar els seus beneficiosos efectes sobre la salut i el benestar espiritual gràcies a la seua màgia i la seua bellesa. I quina millor manera de remarcar aquesta importància que contribuint a la seua evolució!

A més l’alumnat ha treballat de manera interdisciplinària l’activitat perquè també ha pogut llegir diversos textos, un article del portuguès José Saramago: «El comiat de Jerónimo Melrinho», que parla del seu avi d’una persona «plantadora d’arbres». A més del poema «Dice el árbol», Manuel Benítez Carrasco. Esperem que el

nostre alumnat siga conscient de la importància de l’Acció Climàtica que implementa l’ODS 13, perquè l’emergència climàtica necessita més educació ambiental.