Entenent el canvi climàtic. Alumnat de 3r i 4t d’ESO (Optativa de Comunicació Oral en Anglés)

El nostre alumnat de 3r i 4t d’ESO, des de l’optativa de Comunicació Oral en Anglés, han tingut l’oportunitat d’investigar i descobrir quins són els conceptes clau que delimiten aquesta problemàtica mundial i, malauradament, molt present al nostre dia a dia.

Aquest novembre, Glasgow rebia la Conferència Internacional de l’Organització de Nacions Unides (COP26) on els presidents i primers ministres dels països membres, perseguiren acordar  accions conjuntes per frenar el canvi climàtic. Al mateix temps, el nostre alumnat visualitzava el documental Before the Flood, d’on obtingueren els conceptes clau per entendre aquesta situació.

Seguint aquella premissa d’Einstein que diu que “no entens realment alguna cosa a menys que sigues capaç de d’explicar-li-ho a la teua iaia”, el nostre alumant va triar cadascú un concepte diferent i va investigar en què consistia realment, quines eren les causes i conseqüències. Seguidament van plasmar les seues conclusions en infografies que després mostraren i explicaren a la resta de companys.

D’aquesta manera, descobriren que hi ha moltes pràctiques habituals que acceleren el procés de calfament global, com per exemple l’extracció i emissions de combustibles fòssils (fossil fuels), la desforestació de la selva tropical o la boreal (rain and boreal forest deforestation), el procés d’obtenció de l’oli de palma (palm oil), la sobrepoblació (overpopulation), o l’industrialització massiva (massive industrialisation). Analitzaren les conseqüències d’aquestes pràctiques que afavoreixen l’efecte hivernacle (greenhouse effect), provocant canvis en el clima (climate change) i, conseqüentment, el calfament global (global warming), arribant inclús a “crear” refugiats climàtics (climate refugees). L’anàlisi de les alternatives d’energies renovables (renewable energies), va aportar un punt de llum a aquesta problemàtica.

No sabem si els acords de l’últim cim climàtic seran efectius o no, però sí podem afirmar que el nostre alumnat ha entès i pres consciència d’aquesta situació i està ja preparat per prendre decisions i pegar el primer pas cap un món més sostenible.