Ampliació de l’IES Porçons

L’inici de la construcció de l’ampliació de l’IES Porçons cada vegada està més pròxima després de l’aprovació de l’expedient per part de l’equip de govern municipal, on consten els plecs i la despesa del contracte d’obres per l’execució del «Pla Edificant» a l’IES PORÇONS. Un fet que s’esdevingué el dia 20 de maig a les 20 hores, en la Sessió Ordinària del Ple de l’Ajuntament d’Aielo de Malferit.

Cal tenir en compte que el projecte d’ampliació del Porçons ve d’anys enrere, i es remunta a l’inici del «Pla Edificant» a què es va adherir el nostre centre. Cal recordar que la directiva de l’institut IES Porçons està treballant en el projecte d’ampliació de l’institut des de fa anys junt als equips de governs municipals corresponents. El projecte inicial va ser gestat per la directiva anterior, amb Francesc Martí, al capdavant, i continua amb tots els esforços per part de la nostra directora actual Ma Carmen Boscà i el seu equip directiu.

L’extensió de l’institut estava pensada per la necessitat d’ampliar les aules i eliminar les dos aules prefabricades, a més de crear noves aules per a la Formació Professional Bàsica, així com tenir en ment la concessió del cicle de grau mitjà d’informàtica (un cicle que ja va tenir anys enrere el nostre centre). Ara, però, aquesta ampliació de l’oferta formativa s’ha fet a partir del nou grau mitjà d’Atenció a Persones en Situació de Dependència.

Això no obstant, tot i la bona notícia de la concessió d’aquest cicle que condueix a l’obtenció del títol de Tècnic en Atenció a Persones en Situació de Dependència, des del nostre institut continuarem treballant per a ampliar l’oferta formativa de nous cicles, entre ells els d’informàtica, per a facilitar al nostre alumnat ─del municipi i de la comarca─ tot un ventall de possibilitats. I per què no, intentar assolir la formació dels cursos de Batxillerat al nostre institut perquè el nostre alumnat no haja de desplaçar-se a localitats veïnes amb els problemes que això suposa.

El pla edificant destinat al nostre centre està pressupostat inicialment en uns 780.000 euros que aportarà la Conselleria d’Educació. S’ha de dir que el plànol ha sigut dissenyat per l’arquitecte David Sanchis Llopis. Aquest arquitecte té actualment el seu estudi de treball a Genovés, el qual va ser contractat per l’Ajuntament per realitzar els plànols del projecte i per executar-ne l’obra.

S’ha de remarcar que el nou edifici, que es construirà en la zona sud de l’actual centre, consta de dos plantes distribuïdes en quatre aules a la planta superior i dos a la inferior (com es pot veure a les imatges del projecte). Aquest nou edifici estarà unit al passadís on se situa l’aula de plàstica i la de música. A més hi tindrà accés independent des de l’espai exterior del patí.

Pel que fa a l’estat d’execució de les obres a realitzar en les infraestructures escolars de la xarxa de centres públics docents, cal remarcar que la Conselleria d’Educació, Cultura Esport, esdevé una prioritat en la seua programació d’obres les actuacions relatives a la construcció i ampliació de centres que comporten l’eliminació i supressió d’aules prefabricades existents i, dins d’aquestes tenen una especial preferència aquelles intervencions bé en centres emplaçats totalment en aules prefabricades bé en centres que compten amb un nombre significatiu d’aquestes durant un llarg termini de temps.

Per la qual cosa la Conselleria d’Educació conscient de la prioritat que esdevé garantir el dret a l’educació del nostre alumnat en unes instal·lacions dignes i òptimes va posar en marxa el «Pla Edificant» amb el Decret llei 5/2017, de 20 d’octubre, del Consell, el qual establia el règim jurídic de cooperació entre la Generalitat i les administracions locals per a la construcció, ampliació, adequació, reforma, i equipament de centres públics docents de la Generalitat, i dona cobertura jurídica a l’esmentat Pla.

Així doncs, en el citat Decret llei es regulava la possibilitat de què ajuntaments i resta d’administracions locals sol·licitaren a la Generalitat la delegació de competències per a realitzar les actuacions relatives a la construcció, ampliació, adequació i reforma en infraestructures dels centres docents públics que la Conselleria competent en matèria d’educació necessita executar, com ha esdevingut a Aielo de Malferit amb el nostre IES Porçons.

Gerard Espí i Rebeca Malchirant

Josràdio. Equip de redacció