Finlàndia SCHOLAR (ESO i BATXILLER)

Aquest curs 24-25, jo, Rebeca Sarrión i el meu company Yoel Ioaniciu de Primer de Batxillerat, hem tingut l’oportunitat de participar en un intercanvi Erasmus+ a Asikkala, un xicotet poble de Finlàndia. En octubre varen vindre al nostre centre dos estudiants de l’institut Vääksyn Yhteiskoulu, i aquest abril nosaltres hem estat allí durant deu dies; ha sigut, sense cap dubte, una gran experiència i molt enriquidora. 

Finlàndia ha sigut reconeguda com un dels millors països a nivell d’educació mundialment, i nosaltres, durant eixos dies, vam assistir a classes com qualsevol altre alumne finés i així vam viure l’experiència.

L’edifici és completament nou, ha sigut inaugurat en setembre d’aquest curs, no s’utilitzen sabates dins d’ell per no fer malbé el sòl. Cada alumne té el seu propi ordinador portàtil cedit pel centre que torna al final del seu període d’escolarització. Les classes duren mitja hora més que al Bellaguarda, però tenen descansos entre assignatures que van molt bé per a descansar la ment, molt important per a nosaltres, adolescents. 

Una altra cosa que ens va cridar molt l’atenció va ser la flexibilitat que tenen per a triar les seues assignatures i horaris. No és gens monòton; tenen matèries realment interessants com Home Economics, on aprenen coses molt pràctiques per al dia a dia. Va ser curiós quan vam assistir a dos lliçons de cuina i estudiants més menuts tenien el doble de coneixements culinaris que nosaltres. 

Ens van encantar les classes de música i de creacions. L’aula de música estava equipada amb molts instruments i fins i tot amb un estudi de gravació. L’aula de creacions era un taller ple de maquinària per treballar diferents materials. Increïble! 

Durant l’estada, també vam fer un parell d’eixides a Lahti, una ciutat a prop molt bonica, on vàrem gaudir de bon menjar i moments divertits en el shopping. Un altre dia vam visitar Helsinki, la capital. Teníem moltes ganes de visitar-la, és una ciutat fascinant per la seua arquitectura i ambient. Va ser un dia ple de paisatges preciosos i riures. 

Finlàndia és un país preciós, però mai coneixes un lloc sense conèixer a la seua gent. La gent finesa és molt tímida d’entrada, però també molt acollidora. La convivència amb la família d’acollida va ser meravellosa, ens van fer sentir com a casa des del primer moment. 

En resum, aquests deu dies a Finlàndia han sigut una gran oportunitat per descobrir una cultura diferent, fer amics i aprendre molt tant dins com fora de l’aula. Sense dubte ha sigut un viatge per a recordar tota la vida. 

Nosaltres deixarem el Bellagurada en un any, però esperem que els nostres companys d’altres cursos i el professorat tinguen l’oportunitat de viure més experiències com aquesta. 

Agraïm profundament al nostre institut IES Bellaguarda i a l’institut Vääksyn Yhteiskoulu per haver fet possible aquesta experiència tant enriquidora i inoblidable. 

Alumnado: Yoel Ioaniciu i Rebeca Sarrión. Profesror: Josep Castillo

Aquest abril de 2025, jo, Josep Castillo, professor de matemàtiques, he tingut l’oportunitat d’acompanyar dos alumnes de primer de batxillerat que participaven en un intercanvi Erasmus+ a Asikkala, Finlàndia, al institut Vääksyn Yhteiskoulu. Així que he aprofitat la meua estada per conèixer el sistema educatiu finlandés, la cultura finlandesa i millorar el meu nivell d’anglés.

Finlàndia és reconeguda com un dels països amb un millor sistema educatiu del món, pel que poder veure de primera mà aquest sistema, ha sigut una gran oportunitat. Allí vaig poder veure com era l’institut i el seu funcionament, així com assistir a algunes classes de matemàtiques. Tot i no entendre el finés, al conèixer la matèria que s’explicava, vaig poder seguir les classes i veure-hi les semblances i les diferències amb el nostre sistema. També vaig poder preguntar els professors sobre el funcionament de l’institut  i de les classes i veure com funcionaven els exàmens. Vaig observar diferències amb el nostre sistema, però també bastants semblances. Per exemple, la manera com expliquen les matemàtiques és igual que ací, i els exercicis són també molt semblants. Però els alumnes treballen de manera autònoma, i no es repeteixen els continguts en cursos posteriors.

Tot i que alguns dels aspectes observats serien traslladables fàcilment al sistema educatiu espanyol, altres tenen a veure amb la cultura finlandesa: per exemple el valor que li donen a l’educació o la gran autonomia que es donen als fills i filles des de menuts i la responsabilitat que prenen.

Per posar dos exemples d’aquesta diferència cultural: les portes de l’institut estaven obertes i sense vigilar i el pati no tenia tanques; tampoc sonaven els timbres per indicar que començaven les classes, però els alumnes esperaven a la porta un poc abans de que començara.

Una dels aspectes més destacables del centre és que els alumnes poden rebre formació com a pilots d’avió (un dels pocs centres escolars a Finlàndia), pel que part de l’alumnat de batxillerat (menors d’edat) ha anat d’arreu del país per estudiar-hi. Durant l’estada vam estar amb part de l’alumnat que ens va presentar el programa i vam poder provar el simulador de vol de l’institut.

A més de l’institut Väaksyn Yhteiskoulu, vaig aprofitar que hi havia tres alumnes de la FP de la família d’agrària a un altre centre formatiu Salpaus a la mateixa ciutat (Asikkala) per visitar aquest centre de formació professional. Tot i que no te a veure amb la meua matèria, m’ha servit per tindre una visió més completa del sistema educatiu.

Com que vam tindre un cap de setmana, a més de estar a l’escola vam tindre l’oportunitat de visitar Helsinki. Allí vam veure diferents monuments de la capital finlandesa.

Per últim, voldria parlar de la millora de l’anglés. Al llarg de tota la visita, la llengua amb la qual m’he comunicat ha sigut l’anglés. Per tant la meua estada m’ha permés practicar aquesta llengua. A més, al tractar temes específics he pogut millorar part del meu vocabulari, així com guanyar fluïdesa en l’expressió oral. Personalment m’ha sorprés que qualsevol persona entenia i parlava anglés amb facilitat, tot i no ser la seua llengua materna.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies