La robòtica ha pres importància i protagonisme en els últims anys en l'àmbit de l'educació, arribant fins i tot a les aules. En el nostre cas hem començat al Curs 2020-2021. De fet, que els xiquets comencen a interactuar amb el món de la robòtica des de xicotets els aporta gran varietat de beneficis i eines que els seran molt útils en el futur.
Els seus beneficis poden imaginar-se partint de l'explicació de la pròpia disciplina. La robòtica és el resultat d'unir diferents arestes relacionades amb les Matemàtiques, les Ciències, la Tecnologia i fins i tot l'enginyeria. Per tant, és una forma per a que adquirisquen coneixements de multitud de coneixements que contribuïsquen a un desenvolupament més complet del seu pensament lògic. A més, el treball de la robòtica sol estar relacionat amb projectes que fomenten la creativitat i suposa una porta per a l'alumnat a aprendre a programar i fer funcionar, així com comprendre multitud dels objectes que els envolten.
Per una banda, la introducció del pensament computacional en les aules permet dotar a l'alumnat d'una manera de resoldre problemes i enfrontar-se a les tasques quotidianes amb un nombre major d'habilitats (4 habilitats del pensament computacional: abstracció, pensament algorítmic, descomposició i patrons). Per tant, és un procés de resolució de problemes que inclou (però no està limitat) les següents característiques:
◦ Formular problemes d'una manera que ens permeta fer servir un ordinador i altres eines per ajudar a resoldre'ls.
◦ Organitzar i analitzar dades d'una manera lògica.
◦ Representar dades mitjançant abstraccions com ara models i simulacions.
◦ Automatitzar solucions mitjançant el pensament algorítmic (una sèrie de passos ordenats).
◦ Identificar, analitzar i implementar possibles solucions amb l'objectiu d'aconseguir la combinació més eficaç de passos i recursos.
◦ Generalitzar i transferir aquest procés de resolució de problemes a una àmplia varietat de problemes.
Per altra banda, la llista de beneficis que els xiquets/es aprenguen robòtica podria ser infinita, però hem seleccionat els més importants:
- És una activitat lúdica i educativa alhora.
- La motivació d'aprendre ve de la mà de la diversió.
- La curiositat fa que els xiquets s'interessen per com funcionen els seus joguets i molts objectes que hi ha a les seues cases.
- El treball en equip afavorint la interacció en xicotets grups de treball que faciliten la comunicació i el treball cooperatiu.
- La documentació i explicació del treball realitzat, és important que una volta acabat s'expose públicament.
- La superació de la frustració, el fracàs és educatiu, si un grup no ha estat capaç de realitzar el treball, hauria de tractar de comprendre en què ha fallat i tractar d'aprendre d'eixe fracàs.
El fet d'abordar la robòtica des del joc mitjançant el muntatge de diferents joguets o robots ajuda al fet que els xiquets/es no perden l'interés. A més, com ja hem esmentat és una eina molt útil per a preparar-los per al futur, aprenen física, matemàtiques, programació… Matèries molt relacionades amb les ocupacions del futur. A més, els ajuda a plantejar-se diferents problemes i desenvolupar la capacitat de trobar solucions. Per a crear un robot és necessari fer-lo funcionar i no sempre és fàcil, s'enfronten a diferents decisions que els preparen per a prendre decisions importants. Finalment, cal valorar el fet que es tracta d'una matèria molt pràctica en la qual el treball en equip és essencial, per la qual cosa els xiquets aprenen a col·laborar i cooperar amb la resta per a aconseguir els seus objectius.
VÍDEO RESUM DEL PROJECTE D'INNOVACIÓ DE ROBÒTICA CURS 2020-2021
FESTIVAL PROJECTES GRAVACIÓ PEL·LÍCULA ROBOT (Seguir la presentació en línia)
El CEIP San Juan de Ribera d’Alfara del Patriarca participa en la Fira El Caleidoscopio. En aquesta Fira 600 estudiants de la Comunitat Valenciana presentaran els seus projectes finals d’innovació educativa dins d’una activitat integrada en la Nit Mediterrània de la Investigadores: Mednight 2021. El CEIP San Juan de Ribera presentarà i projectarà el 18 … Read more
PRESENTACIÓ DEL PROJECTE DE ROBÒTICA A LES DIFERENTS AULES (Projecte Anual de Centre Curs 2020-2021)
Enguany, en el curs 2020-2021, el Projecte Anual de Centre ha estat la robòtica. A les diferents aules hem pres com a fil conductor el Projecte de Centre i hem realitzat un munt d’activitats al voltant de la Robòtica. A continuació es poden veure algunes presentacions-resum dels projectes de cada classe: Aula de 3 anys: … Read more
PEL·LÍCULA: ANY 2060: LA NOVA GENERACIÓ
Dins del Projecte de Robòtica, l’alumnat i professorat de 5é i 6é ha participat en la formació de la Universitat de València dins del Projecte Caleidoscopi, on la tasca final era gravar una pel·lícula on apareguera el robot en el qual el professorat ha estat fent la formació. En la següent imatge apareix el Robot … Read more
CONEIXEU A QOBO?
Ací podeu veure una de les activitats que realitzem en els xiquets i xiquetes d’infantil, en concret en 3 anys. En aquesta activitat han de repartir per l’estora les inicials dels noms dels xiquets/es de la classe i desprès han de col·locar el camí fins arribar a la lletra inicial del seu nom. Cada volta … Read more
ROBÒTICA A 3 ANYS
L’ALUMNAT DE 3 ANYS APRÈN AMB EL ROBOT QOBO Els xiquets i xiquetes de 3 anys ja comencen a introduir-se en el món de la robòtica i quina millor manera que amb el nostro robot QOBO, un simpàtic caragol que és capaç d’anar recte, girar a dreta o esquerra, ballar cantar, canviar de color… Hui … Read more
Starting in robotics
Starting in robotics. In december we made a robot workshop in our classroom. Each one invented a robot from recycled materials and we enjoyed very much the activity! Iniciant-nos a la robòtica. En desembre ferem un taller de robots en la nostra classe. Inventarem differents robots a partir de materials reciclats i ens ho passarem … Read more
Robòtica a l’aula
Per què la Robòtica a l’aula? Sobre açò s’han escrit un munt de llibres i s’han realitzat infinitat de ponències i experiències. Podem adduir per exemple que treballar la Robòtica aprofita per a: Formular problemes que per a la seva resolució necessiten l’ús de l’ordinador i altres eines. Organitzar i analitzar lògicament la informació i … Read more