hISTÒRIA
La publicació de la Llei de la Generalitat Valenciana 11/1984, de 31 de desembre, de Consells Escolars de la Comunitat Valenciana és el punt oficial d’inici de funcionament d’este òrgan. Anteriorment, es va publicar el Decret 104/1983 pel qual es creava el Consell Escolar Valencià i elaborat el primer Reglament de Règim Interior, que ha sigut modificat en successives ocasions per a adaptar-ne el contingut als nous temps. L’ùltim i actualment en vigor és l’Orde 46/2021, de 29 de desembre, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport. En este document es detallen la composició i funcions del Consell i s’establixen les normes de funcionament de les sessions del Ple i les Comissions.
Amb la creació del Consell Escolar Valencià es posava a l’abast de la comunitat educativa una eina que permetia donar compliment a l’article 9.2 de la Constitució Espanyola i a l’article 2 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, en el sentit de facilitar la participació de la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social. No debades, l’article 1 de l’esmentada llei 11/1984 ja reconeix que és el seu objecte «instrumentar la participació efectiva en tots els sectors socials afectats en la programació general de l’ensenyament en l’àmbit de la Comunitat Valenciana a través del Consell Escolar Valencià».
Molts anys han transcorregut des d’aquella fita, i el Consell Escolar Valencià, rebatejat com a “Consell Escolar de la Comunitat Valenciana”, pel Decret 164/2010, de 8 d’octubre, del Consell, s’ha refermat com a «superior òrgan consultiu i de participació social en la programació general de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Valenciana», funció que es reconeix en l’article 4 de la dita llei de creació. En les successives legislatures, la presidència de l’òrgan ha estat ocupada per presidents i presidentes que han treballat per donar a conéixer el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana a la comunitat educativa, mentre que feien de la participació i el consens les característiques de la seua acció. Cal reconéixer els esforços de totes i tots per treballar en aquest sentit posant d’acord els diferents sectors que componen el Ple del CECV.