A la nostra societat, sovint els malentesos i les tensions sorgeixen de la manca de comunicació efectiva. La mediació proporciona un espai segur i estructurat perquè les persones expressin les seves preocupacions i escoltin les perspectives dels altres. D’aquesta forma el conflicte negatiu, es transforma en un conflicte positiu, perquè es troba una solució amb el diàleg empàtic i la col·laboració.
Per això la mediació és un procés pel qual s’intervé en un conflicte, per ajudar a les persones implicades a que pugen gestionar o resoldre la situació, de forma pacífica, sense violència de cap tipus.
LA MEDIACIÓ COM A RESOLUCIÓ DE CONFLICTES:
La mediació a la nostra escola promou:
-La millora de la convivència positiva.
-La resolució dels conflictes amb el diàleg.
-L’aprenentatge de les habilitats per fer una comunicació positiva.
-Sentir que els valors del respecte, la col·laboració, la responsabilitat per solucionar les situacions, la relació de ajuda, etc, son reals i útils.
La implementació amb èxit de programes de mediació a les escoles pot contribuir significativament a la creació d’un entorn educatiu més harmoniós i productiu.
AVANTATGES DE LA MEDIACIÓ A LA NOSTRA ESCOLA:
L’equip de mediació està format per les xiques i els xics de 6é i de 5é, des del curs 22/23.
Al llarg d’aquest tres cursos hem pogut experimentar diferents millores:
* L’alumnat apren que de manera pacífica i mitjançant el diàleg es poden resoldre els conflictes.
* Es treballen valors com la comunicació, participació o el respecte, entre molts altres.
* Els alumnes/as també reflexionen sobre la seua conducta, observen les seues emocions i les de la resta.
* Es fomenta l’eliminació de relacions de domini i de submissió entre si.
* Es crea un ambient més relaxat i productiu.
* Augmenta el desenrotllament d’actituds cooperatives en el tractament dels conflictes en buscar conjuntament solucions satisfactòries per a les parts.
* Augmenta la capacitat de resolució de conflictes de forma no violenta, garantint centres educatius més segurs per a tots els membres de la comunitat educativa.
* Afavorix l’autoregulació a través de la busca de solucions autònomes i negociades.
* Disminuïx la intervenció de persones adultes, i aumenta la participació positiva activa de les xiques i els xics.
LA MEDIACIÓ A “LA CONSTITUCIÓ”:
Aquest curs 24/25, continuem implicats en la mediació educativa:
-Al llarg del primer trimestre l’alumnat de tercer cicle (5é i 6é de primària) ha estat formant-se amb la associació Moviment per la Pau-MPDL, per formar part de l’equip de mediació, i ho han fet veritablement bé!!!
-En aquest segon trimestre farem les mediacions que siguin necessàries, en el temps de pati. Així l’alumnat mediador posarà en pràctica les estratègies apreses. D’aquesta manera estaran més conscienciats de la unió de centre i formaran part d’una manera molt activa del manteniment i gestió de les emocions i de les bones relacions entre
companys/es.
-A més, els i les mestres supervisarem les mediacions. És la nostra responsabilitat que tot funcione bé i aquells casos més difícils de resoldre seran atesos per part dels adults.
Per aquest motiu, vos convidem des de casa a que encoratgeu els vostres fills i filles a resoldre els possibles conflictes o injustícies amb l’ajuda dels majors del col·le.
Entre totes i tots, farem una escola Mediadora on «el bon rotllo» siga també una de les nostres senyes d’identitat.
Vos presentem al súper equip de Mediadores i Mediadors del curs 2024-2025. Estan molt implicats/des i fan un treball genial sempre fent del nostre col·le un centre
més inclusiu i respectuós.
A més s’han passat per totes les classes de Primària per a presentar-se i per a oferir la seua ajuda en qualsevol conflicte en l’hora del pati.