«TARÁNTULA», un espectacle de dansa urbana

El proppassat divendres 18 de març l’alumnat de l’IES Porçons va assistir a l’espectacle «Tarántula» de la companyia DANCE-CENTER València. Una activitat cultural organitzada per l’Ajuntament d’Aielo de Malferit, des de la Regidoria de Benestar Social i Igualtat, i concertada amb el nostre institut, que es va realitzar a l’Auditori Municipal.

L’espectacle de Dansa Urbana ens proposà tota una sèrie de temàtiques que analitzaren qüestions com la salut mental i els seus trastorns, el grooming (acosament i abús sexual), els problemes d’acceptació del propi cos (com l’anorèxia i la bulímia), el racisme, la xenofòbia, el maltractament animal, les relacions tòxiques de parella, la violència sexual, la independència econòmica, la transsexualitat… Unes temàtiques que les 4 ballarines i els 3 ballarins ens anaren interpretant en forma de ball i que anaren construint i teixint, a manera de «taràntula», una complexa tela d’aranya que va atrapar i captivar el nostre alumnat.

Des del primer moment hi hagué una atenció màxima de l’alumnat, atés que la posada en escena captà el seu interés. La coordinació del ball i la música, junt als canvis de vestuaris ─que estaven coordinats amb cadascun dels muntatges i balls─ feu que l’alumnat s’endinsara en aquesta estructura construïda per les ballarines i ballarins. Els quals amb els seus moviments i guiats per una mena de diari, que era el fil conductor de l’espectacle, anaren teixint eixa mena de xarxa-parany en què ens quedàrem tots atrapats; una xarxa, però que en determinats casos també ens pot servir d’habitacle i de protecció.

Gràcies a aquesta proposta de ball urbà, convertit en transgressió, la companyia DANCE-CENTER València posà en contacte al nostre alumnat amb diferents problemàtiques i estils de vida que els són ben presents, advertint-los dels seus perills i de les seues possibles solucions. Unes propostes i suggerències que es feren en la 2a part de l’espectacle, en el col·loqui que s’obrí entre les ballarines i els ballarins i el nostre alumnat. On poguérem escoltar reflexions ben interessants.

Amb aquest espectacle i gràcies a la transmissió intergeneracional de la dansa es posaren de manifest de manera rellevant tota una sèrie de problemàtiques i valors que afecten els adolescents i a la nostra societat. I que són tractats dins del món de l’ensenyament en el nostre projecte per tenir una educació de qualitat, enfocada no solament en l’ara i ací. I que gràcies a la dansa urbana es pogué tractar des d’un aspecte més interdisplinari on tingueren cabuda la Salut i Benestar, la Igualtat de Gènere, la Reducció de les Desigualtats, el Consum i la Producció Responsable, a més de la Pau i Justícia; uns valors i uns objectius que formen part de l’Agenda 2030 i del nostre projecte de Porçonstenibilitat.