Som una EPAS

Amb l’objectiu de difondre entre la comunitat educativa del nostre institut la importància i el significat de ser una EPAS hem realitzat aquesta campanya de difusió perquè tothom en tinga coneixement. A més de fer una captació d’alumnat ambaixador júnior.

Què significa ser una escola EPAS?

L’EPAS (European Parliament Ambassador School) és un programa educatiu del Parlament Europeu destinat a instituts i centres de formació professional. El seu objectiu és educar el nostre alumnat sobre la Unió Europea, els seus valors i les seues funcions; a més de fomentar la ciutadania activa entre l’estudiant. Així les escoles que en formem part ens comprometem a establir un punt d’informació (INFOPOINT) sobre la UE; organitzar activitats relacionades amb Europa i el Parlament Europeu; i nomenar els ambaixadors júnior (alumnat) i sènior (professorat) per a realitzar les activitats i coordinar el treball; un treball que ens  permetrà rebre el títol d’«Escola Ambaixadora del Parlament Europeu».

Cal tenir present que el programa té una durada de 3 anys i, a poc a poc,  anirem avançant en el coneixement de la UNIÓ EUROPEA. A Espanya hi ha 116 centres inscrits en el programa EPAS (59 són nous aquest any). I en les terres valencianes hi ha deu centres EPAS, quatre d’ells de 1r any. A València hi ha dos centres EPAS (i L’IES PORÇONS n’és un), un a Castelló i un a Alacant.

S’ha de tenir en compte la importància del programa EPAS atés que fomenta la participació cívica i democràtica entre el nostre alumnat; a més de fer-ne partícips la resta de la comunitat educativa, sobretot els familiars. Així com promoure el coneixement i la comprensió sobre la Unió Europea què enforteix els llaços i la identitat europea entre la joventut.

Per assolir aquests objectius haurem de preparar i difondre tota una sèrie de material amb el nostre alumnat ambaixador de 4t de l’ESO. Un material que presentarà mapes, fites de la història de la UE, presentacions de les institucions de la UE, dies relacionats amb els ODS i la UE, per a la qual cosa podreu apropar-vos al nostre InfoPoint i anar llegint i aprenent sobre la UE. A més de fer-nos ressò en aquest web.

Segur que en vols aprendre i prendre partit. Et sorprendrà tot el que la UE fa per nosaltres.

En aquest procés s’haurà d’escollir els nostres ambaixadors juniors que són els encarregats de fer-ne la promoció a partir de la difusió de la importància dels valors de la Unió Europea i el                                                                                                      Parlament Europeu, tant entre l’altre alumnat i entre les famílies. També seran els encarregats de l’organització d’esdeveniments, participant de manera activa en l’organització i la realització d’esdeveniments, debats i d’altres activitats relacionades amb la UE en l’institut. Una altra de les tasques que hauran de fer els nostre júniors és el manteniment del punt d’Informació, col·laborant en la creació i manteniment del punt d’informació sobre la UE en l’escola, on s’ofereixen materials i es resolen dubtes sobre la Unió Europea. Així mateix, seran els encarregats de la representació de l’institut en esdeveniments relacionats amb el programa EPAS i poden tenir l’oportunitat d’interactuar amb d’altres ambaixadors junior d’altres centres.

Per a fer aquestes tasques, els nostre alumnat júnior comptarà amb el recolzament dels ambaixadors sèniors, format pel professorat. Ells en són els líders del programa en l’institut, són els encarregats d’implementar el programa EPAS en l’institut i actuen com enllaç entre el Parlament Europeu i les seues institucions i el centre. Per a això han hagut de rebre una formació específica del Parlament Europeu per a estar al dia sobre els temes europeus i transmtre’ls adequadament. Quan a l’organització  són els que planifiquen i coordinen activitats relacionades amb la UE en l’institut, assegurant-se que es compleixen els requisits del programa. I per a tot això comptem amb la mentoria, la MEPA (Mentoring European Parliament Ambassador School), que són les escoles que ja han superat l’estadi d’EPAS i que guien i assessoren les Escoles Ambaixadores, en el nostre cas és l’IES Bellaguarda d’Altea, a qual li donem les gràcies pel seu assessorament i recolzament. Podeu trobar més informació en el següent enllaç: https://drive.google.com/file/d/1w32X8gXJ-KYjtMdiUI-edGXZ53rNrOiN/view?usp=sharing