Sexualitat a l’IES Porçons

La sexualitat és l’aspecte central i fonamental que travessa a tot ésser humà des de l’inici de la seua existència.

Entesa com a la manera en què cada persona ens vivim, dins les possibilitats que permet la realitat, entre allò que entenem del sentir-se “home” i/o el sentir-se “dona”, amb les pròpies i particulars característiques, aprenentatges, expressions i maneres de relacionar-nos, com a parella, com a individu, en l’amistat o qualsevol relació social, i com no, amb nosaltres mateix. Aquesta mirada sobre la sexualitat, ha estat el fil conductor i vehicular del projecte encetat a finals d’aquest passat abril en l’alumnat de primer a tercer de l’ESO i l’FPB.

Partint de les mateixes inquietuds de l’alumnat hem avançat per resoldre els dubtes propis d’aquestes edats, així com fomentar una educació sexual basada en la salut, el coneixement i el respecte en la diversitat, les emocions i el reconeixement del mateix procés bio-psico-social.

Hem parlat del cos, de les relacions i el plaer, del respecte i l’amor, del tracte en parella i la importància de ser qui som, dels límits i d’afrontar les mateixeses vivències i necessitats, de la comunicació i les decisions, de les pors i les seguretats, de mites i de veritats.

Hem parlat des d’on aprenem les coses de les relacions sexuals, i dels afectes, i del respecte, i, d’aquesta “primera volta”.

Educar en sexualitatno és educar només en el PLAER, també és educar en AMOR, RESPECTE, AUTOESTIMA, CONFIANÇA, SEGURETAT, és educar en COMUNICACIÓ, és parlar de DESIGUALTATS, d’esforç per aconseguir RELACIONS IGUALITÀRIES, és parlar d’ORIENTACIONS i d’IDENTITATS, és parlar de cossos i del PROCÉS DE CREIXEMENT, de DESCOBRIR EMOCIONS, SENSACIONS, de la PUBERTAT i l’ADOLESCÈNCIA, de la MADURESA i de tantes altres coses boniques que ens ofereix una sexualitat sana, tan rica en matisos i bondats, però també difícil si desconeixem i dubtem, si ens sentim fora, si no podem seguir la norma, si sóc diferent o simplement em sent diferent.

La sexualitat és goig, goig de viure com som, com ens sentim i com desitgem expressar-nos, de sentir-nos persones ateses i volgudes, en definitiva, acompanyades en aquest el nostre camí en la vida, en la nostra vida, la de cadascú i cadascuna.