PoRÇoNSTeNiBiLiTaT. Nou projecte d’innovació i investigació educativa.

L’IES PORÇONS torna a rebre el reconeixement, per part de la direcció general d’Innovació Educativa i Ordenació de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, com a centre d’innovació i investigació educativa. Aquest cop pel projecte «Porçonstenibilitat».

Amb la voluntat de treballar i donar a conéixer al nostre alumnat la importància de la cura i del respecte al medi ambient i la sostenibilitat naix aquest projecte d’innovació i investigació PORÇONSTENIBILITAT, que ve a ser una continuïtat del PIIE «Recicla’t. Recicla’m», dels cursos 2019-20 / 2020-21. Amb ell, pretenem continuar ensenyant el nostre alumnat –a través del currículum d’ESO i amb el treball de les competències clau– la importància de la sostenibilitat i els seus efectes en el medi ambient. A partir del treball per projectes, el treball cooperatiu i la interdisciplinarietat departamental volem que l’alumnat siga conscient del paper que hi juga en el món del futur, on els joves cada cop més prenen la paraula per dir la seua. I sobretot atenent a la importància que tenen els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible). Cal tenir en compte que l’emergència climàtica ens interpel·la a tots i totes; a cadascun de nosaltres, de manera individual, i a l’entorn social en què es desenvolupen les nostres vides; i que l’escola exerceix un paper clau. I, només, si som capaços de comprendre i fer comprendre la complexitat de la conjuntura actual, les noves generacions podran disposar de les eines necessàries per a construir un nou paradigma que transforme el món en un lloc més just, igualitari, solidari i respectuós amb el medi ambient i les persones.

Per això, trobem que és necessari implementar el nostre projecte «PoRÇoNSTeNiBiLiTaT» per portar endavant tal com ho estableix la Llei d’Educació, LOMLOE (Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació), sobretot en allò que defensa la necessitat que els centres es convertisquen en «entorns dinamitzadors on l’Educació per a la Sostenibilitat impregne l’aprenentatge i forme alumnat en l’adquisició de competències en eixe camp. Els centres han de transformar-se en espais de custòdia i cura del medi ambient, promocionant la cultura de la cooperació social, el consum responsable i la reutilització». I volem que el nostre institut Porçons siga un dels referents en l’àmbit educatiu en aquesta aposta per l’educació en la Sostenibilitat.

On es donarà importància, a l’igual que s’ha fet en els anteriors PIIE, a l’Aprenentatge Servei (AS) perquè un cop adquirits aquests coneixements dels desafiaments globals podran transmetre aquesta informació a la resta dels components d’agents educatius. Perquè creiem que la relació entre l’escola i l’entorn, a més del treball cooperatiu entre tots els agents educatius del territori per donar una resposta integral a les necessitats educatives i garantir la cohesió social, així com el treball integrat, vaja sent cada vegada més una realitat que aporte respostes vàlides i coherents a la multiplicitat de necessitats existents en la nostra societat; i la implementació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible són una d’aquestes necessitats.