PROTOCOL PER A LES DECISIONS COL·LECTIVES D’INASSISTÈNCIA A CLASSE

La vaga és un dret dels treballadors per a la defensa dels seus interessos, tal com recull l'article 28.2 de la Constitució Espanyola; l'alumnat, per la seua banda, té dret a convocar i participar de jornades d'inassistència col·lectiva com a part del dret a la llibertat de reunió i d'expressió que recullen les lleis educatives.

La normativa en vigor està recollida a l'article vuité de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, Reguladora del Dret a l'Educació segons la redacció donada per la disposició final primera de la Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació:

Es garantix als centres docents el dret de reunió dels professors, personal d’administració i de serveis, pares d’alumnes i alumnes, l’exercici dels quals es facilitarà d’acord amb la legislació vigent i tenint en compte el normal desenvolupament de les activitats docents.

Per tal d'estimular l'exercici efectiu de la participació de l'alumnat als centres educatius i facilitar-ne el dret de reunió, els centres educatius establiran, en elaborar-ne normes d'organització i funcionament, les condicions en què els alumnes i les alumnes poden exercir este dret . En els termes que establisquen les administracions educatives, les decisions col·lectives que adopte l'alumnat, a partir del tercer curs d'educació secundària obligatòria, pel que fa a l'assistència a classe no tindran la consideració de faltes de conducta ni seran objecte de sanció, quan estes hagen estat resultat de l’exercici del dret de reunió i siguen comunicades prèviament a la direcció del centre.

El Consell Escolar de l'IES La Foia d'Elx aprova, en funció de la legislació vigent, les condicions següents perquè l'alumnat puga exercir este dret:

1. Només pot exercir el dret a la inassistència col·lectiva a classe l'alumnat de 3r ESO, 4t ESO, 1r Batxillerat i 2n Batxillerat.

2. La participació en una protesta mitjançant la inassistència a classe no pot ser objecte de sanció, ni podrà repercutir en l’avaluació objectiva de l’alumnat. Per això:

1. Amb posterioritat a la convocatòria, el professorat no podrà fixar exàmens ni sol·licitar treballs o activitats en esta data.

2. Si la data per a la realització d'exàmens o per al lliurament de treballs o activitats s'ha fixat prèviament a la convocatòria, estos es faran el dia en qüestió per a l'alumnat que assistisca a classe perquè no secunde la convocatòria o el dia lectiu següent de l’assignatura per a l’alumnat que l’haja secundada.

3. L'alumnat no podrà presentar-se a un examen o no podrà lliurar una faena el dia de la convocatòria si, prèviament, no ha assistit a la resta de classes, excepte motiu justificat, segons el que recull les Normes d'Organització i Funcionament de l'IES La Foia d'Elx. El professorat ha de verificar la justificació abans de la realització de la prova o del lliurament del treball.

4. L'alumnat només podrà entrar o eixir del centre mitjançant signatura al llibre d'entrada i/o eixida per part d'un dels tutors legals, seguint l’establit a les Normes d'Organització i Funcionament de l'IES La Foia d'Elx.

5. Les faltes a classe no es podran justificar tret que siga per motiu mèdic, administratiu o per assistència a proves oficials, tal com es preveu a les Normes d'Organització i Funcionament del centre.

1. L’alumnat que assistisca a classe ha de tenir garantit el seu dret a l’educació, per la qual cosa les classes ordinàries han de seguir el seu curs normal amb independència del nombre d’alumnat que secunde la convocatòria.

2. Per a la convocatòria d'una jornada d'inassistència col·lectiva a classe organitzada per un sindicat d'estudiants, ha de tenir l'aprovació per majoria simple (més vots a favor que en contra) del Consell de Delegats. En el cas de la convocatòria d’una jornada d’inassistència col·lectiva a classe organitzada per l’alumnat de l’IES La Foia d’Elx, la decisió haurà de comptar amb la unanimitat del Consell de Delegats. Una alumna o un alumne representarà el Consell de Delegats en la comunicació de la decisió a Vicedirecció, presentant per registre d'entrada l'exposició dels motius pels quals s'ha convocat la jornada d'inassistència col·lectiva a classe, el resultat de la votació i sol·licitant que es verifique que la convocatòria s'ajusta a la legislació i a este text aprovat pel Consell Escolar per comunicar-lo posteriorment a la Comunitat Educativa. Esta comunicació s'ha de presentar amb un mínim de cinc dies hàbils d'antelació a la jornada d'inassistència col·lectiva a classe.