Prevenció del Terrorisme a les aules

PREVENCIÓ DEL TERRORISME A LES AULES.

L’INSTITUT FRANCISCO FIGUERAS PACHECO D’ALACANT CONSCIÈNCIA I DIVULGA LA IMPORTÀNCIA DEL RECONEIXEMENT A LES VÍCTIMES DEL TERRORISME DE LA NOSTRA HISTÒRIA RECENT A ESPANYA DINS DEL SEU PROJECTE DE RECUPERACIÓ DE LA NOSTRA HISTÒRIA DEMOCRÀTICA.

El treball interdisciplinari realitzat a les aules pels docents, una exposició sobre la història del terrorisme a Espanya des del franquisme a l’actualitat coordinat pel professor Tomás Andreu i la xarrada d’Ana Iríbar, viuda de Gregorio Ordoñez van servir de manera emotiva i directa per a mai oblidar fets històrics de la nostra Memòria Col·lectiva.

Durant este curs s’ha treballat des de les matèries d’Història d’Espanya en 2n de Batxillerat, la Història del terrorisme a Espanya, per part del professor Tomás Andreu, gràcies al suport de materials i unitats didàctiques proporcionades pel Ministeri de l’Interior, Direcció General de Suport a Víctimes del Terrorisme, Direcció General d’Avaluació i Cooperació Territorial, Ministeri d’Educació i Formació Professional així com del Centre Memorial de les Víctimes del Terrorisme i la Fundació Víctimes del Terrorisme dins de les activitats coordinades pel CEFIRE centre de formació del professorat, en el seu àmbit humanístic i social. S’han analitzat les accions terroristes de la nostra història recent des del Franquisme a l’actualitat. Explicant la seua significació, el terrorisme sota la Dictadura Franquista, durant la transició i durant el nostre període de consolidació democràtica. De la mateixa forma s’ha reflexionat sobre diversos dels testimoniatges víctimes de la barbàrie inviable hui dia, en el nostre llarg camí cap a la pau, la tolerància, la diversitat i la democràcia. I en definitiva a la nostra convivència com a éssers humans i “racionals”. I més en els últims temps on la desinformació corre per les xarxes socials amb discursos no especialment afavoridors dels valors mínims de respecte i tolerància.

Des d’una òptica més internacional i des de la matèria d’Història del Món Contemporani, tant en 1r de Batxillerat com en la matèria de Geografia i Història per a l’alumnat de 4t de l’ESO la professora María Dolores Hernández, s’han analitzat textos i notícies en classe, vídeos i debats i es va poder comprovar, la poca informació que es tenien sobre estos temes amb el coneixement posterior, després d’haver realitzat el projecte.

De manera interdisciplinària amb les matèries de Filosofia i Valors Ètics per part de la professora Elena Martínez s’han realitzat reflexions i anàlisis del terrorisme com a manifestacions dels conflictes culturals dins de l’àmbit de l’antropologia, les pertinences a grup i la cultura com a satisfacció de necessitats, així com les conseqüències d’estes mancances generadores de conflictes. S’han analitzat casos per a l’estudi de la radicalització de l’individu i treballat els materials proporcionats pel Ministeri aprofundint en les reflexions entorn de la violència d’autores com: Simone Weil i Hanna Arendt. S’ha visionat també i analitzat la pel·lícula “Maixabel” sobre el terrorisme al País Basc, i els processos de reconciliació.

El Departament de Plàstica es va involucrar en la realització de cartells al·lusius al pensament crític a la violència per part de l’alumnat del Centre i el professor Vicente Marzo va dissenyar un cartell commemoratiu dedicat a la memòria de Gregorio Ordóñez. Com a coordinador, el professor Tomás Andreu, va realitzar una exposició sobre la Història del Terrorisme a Espanya que pot ser visitada per la Comunitat Educativa amb accés a: bibliografia, bibliografia web i material audiovisual per al gaudi de la resta del professorat i alumnat.

Tot este treball es va veure summament enriquit amb la visita de la viuda d’una víctima directa, Ana Iríbar, viuda de Gregorio Ordóñez la xarrada de la qual va ser molt emotiva per a l’alumnat present que va poder establir una comunicació directa amb un testimoni directe, reconéixer el llegat de testimoniatges i de persones que van lluitar per les seues idees i per la seua llibertat.

Cal recordar que Ana Iríbar , viuda de Gregorio Ordóñez, “Goyo” qui fora tinenta d’alcalde a Sant Sebastià i diputat del parlament basc, quan, va ser assassinat vilment amb un tir en el clatell i per l’esquena, per ETA el 23 de gener de 1995, mentres menjava amb els seus companys del partit popular, en un bar de la part vella de Sant Sebastià, quan a penes tenia 36 anys, la va deixar viuda i amb el seu fill Javier, sent encara pràcticament un bebé, fa per tant ja 29 anys d’este luctuós succés. Després de l’assassinat d’Ordóñez, Ana Iríbar ha mantingut una presència discreta en l’esfera pública. Ha participat en esdeveniments commemoratius en honor al seu espòs i ha advocat per la memòria de Gregorio Ordóñez i per la lluita contra el terrorisme, fa temps va decidir muntar una exposició itinerant amb el llegat de Gregorio. A més de l’exposició, ha escrit un llibre titulat “La vida possible” que tracta la història d’una vida breu però intensa de Gregorio Ordóñez publicat per l’Editorial L’Aparença en 2020.

De manera reflexiva i directa el testimoniatge d’Ana va servir d’exemple en estar en contacte amb l’alumnat d’una reflexió cap a la PAU, LA TOLERÀNCIA, la JUSTÍCIA, així com el màxim dels respectes a LA NOSTRA MEMÒRIA perquè mai caiga en l’OBLIT.

L’exposició es troba a la sala d’usos múltiples, el professor o professora que vulga aprofitar-la per al seu alumnat, tindrà a la seua disposició en l’ordinador, una presentació explicativa d’esta, així com enllaços a vídeos sobre esta temàtica. Prèviament hauran de veure la disponibilitat horària de l’Aula per al seu aprofitament.

Com ja informem, la xarrada va estar acompanyada per periodistes que van publicar la notícia en el periòdic Informació.