Contingut del projecte

A.R.T.I.S.A.N. S. at School

Artisanship and Recovering Traditions against

Inactivity School drop-out and for social

Aggregation Nature and Skills at School

Artesania i recuperació de tradicions contra la inactivitat

de l’abandó escolar i per a l’agregació de la naturalesa

en la socialització i la seua utilitat a l’escola

CONTINGUT DEL PROJECTE I OBJECTIUS PRINCIPALS

Molts països europeus viuen una contradicció: d’una banda, nivells preocupants de la joventut amb desocupació i deserció escolar i, d’altra banda, activitats artesanals, agrícoles i forestals que progressivament desapareixen amb la seua riquesa de coneixements, tradicions i cultura.
El projecte creu possible superar aquesta contradicció vinculant artesanies tradicionals en risc de desaparició i joves estudiants que corren el risc de perdre’s hui a l’escola i demà en un mercat laboral que no ofereix molta seguretat.

Aprofitant el 2018, any europeu del patrimoni cultural, resulta necessari vincular la valorització de l’agricultura antiga, tradicions artesanals o forestals amb l’escola i la formació professional. És desitjable que puguem construir una xarxa de relacions i intercanvis que floriran en la curiositat i interés dels estudiants en aqueixes «artesanies» amb el seu valor econòmic, social i cultural, estimular la creativitat i la curiositat per la singularitat, sovint aclaparats per l’estandardització de la producció en massa.

Es pretén també el coneixement d’altres idiomes, cultures i tradicions i el creixement d’una consciència europea més madura, d’una curiositat sense prejudicis cap als qui tenen diferents històries i antecedents propis, així com l’augment de la consciència del treball en harmonia amb la naturalesa, que és fonamental per a la protecció del medi ambient.

Aquest projecte inclou quatre mobilitats amb alumnes als quatre paises que participem: Irlanda, Itàlia, Finlàndia i Espanya. Les activitats que es pretenen desenvolupar estan dirigides a docents d’una banda, i per un altre a estudiants entre les edats de 15 i 18 anys, i els objectius i resultats que volem aconseguir són ambiciosos:

• Desenvolupar habilitats en els estudiants que faciliten les perspectives laborals i enriquir el seu entorn sociocultural. gràcies a la mobilitat entre les escoles i la col·laboració amb les empreses artesanals.
  • Valorar les activitats artesanals i el seu impacte en la cultura i la història europees, com a pedra angular del camí de la formació personal.
  • Millorar l’esperit empresarial i l’orientació professional dels estudiants.
  • Desenvolupar una experimentació educativa que, gràcies a les activitats proposades, a les formes de reunió entre estudiants, contrasta amb l’abandó escolar, millorant les experiències de les realitats en les quals el fenomen està més contingut.
  • Activar col·laboracions entre escoles, artesans i famílies com una oportunitat d’aprenentatge en el treball i la millora de les tradicions, identitats i experiències de l’educació no formal.
  • Desenvolupament d’un conjunt d’eines que fa que l’experimentació educativa siga exportable.
  • Reunions entre parells en les quals els estudiants majors motiven als més joves a estudiar i treballar la vida.
  • Preparació d’una eina que permeta una avaluació avançada de coneixements, habilitats i competències adquirit pels estudiants.
  • Acords estructurals entre actors institucionals, institucions educatives i activitats artesanals involucrades.
  • Preparació d’una investigació, desenvolupada pels estudiants, sobre els oficis antics de les seues àrees i construcció d’una base de dades sobre les activitats encara presents en el territori.
  • Preparació d’una exposició digital sobre artesanies locals, les seues aplicacions modernes, possibles innovacions i objectes construïts per estudiants amb vídeos fets durant el curs de capacitació.