Job shadowing Finlandia

La professora Alicia Añó, ha realitzat una activitat de mobilitat al centre Finlandés, *HATANPAAN LUKIO UPPER SECONDARY SCHOOL” a la ciutat de TAMPERE (FINLÀNDIA).

Ha sigut una experiència molt enriquidora tant a nivell personal com a nivell professional perquè ha generat moltes idees d’aplicacions en el centre i fins i tot alguns canvis estructurals.

D’una banda s’han abordat temes d’inclusió, sobretot referent al col·lectiu LGTB+ i assetjament escolar.
En el centre de Finlàndia teníem constància que havien alumnes que havien o estaven passant per un procés de canvi de sexe. Allí la nostra directora va poder observar com es treballava aquest tema a les aules i com el centre el vivia en el seu dia a dia, en total normalitat. És conegut que Finlàndia és un dels països més progressistes del món i més avançat en temes referents a la protecció dels drets del col·lectiu LGTB.

Per aquest motiu, hem considerat molt interessant visitar el centre.

Els col·legis i instituts són un reflex de la nostra societat, i tots sabem que cada vegada hi ha més casos d’alumnes que estan en un procés de canvi de sexe i al qual els docents no tenen la formació ni les eines necessàries per a ajudar-los en aquest procés de canvi tan difícil i important per a ells.

D’altra banda, és sabut que Finlàndia viu amb inquietud l’assetjament escolar i que gràcies al programa KIVA ( acrònim de les paraules finlandeses *Kiusaamista Vastaan,” que significa contra l’assetjament escolar) estan aconseguint frenar a les aules el ciberbullying.

En el nostre centre d’acollida tenen implementat aquest programa i a més de reduir considerablement l’assetjament escolar també han millorat el clima d’ambient en el centre així com la motivació de l’alumnat.

La professora participant d’aquesta activitat de mobilitat ha pogut observar també com s’implementava aquest programa KIVA i les actuacions que es duien a terme a les aules.

Va observar com els professors actuaven en el grup, centrant-se en canviar l’actitud del grup i no de la víctima.

Els alumnes del centre d’acollida rebien algunes classes específiques per a reconéixer les diferents formes d’assetjament i empatitzar amb la víctima. La directora del centre va poder veure el material de suport que utilitzaven (manuals per al professorat, videojocs, entorns virtuals i una bústia virtual entre altres).

Després d’aquesta mobilitat, en el nostre centre hem pogut implementar moltes d’aquestes accions i ens ha permés fer un pas avant en la millora de la inclusió,reduint l’assetjament escolar, integrant als alumnes pertanyents al col·lectiu LGTB i millorant el clima del centre.