Imatges de la Memòria Democràtica

L’IES Andreu Seampere inaugura l’exposició “Imatges de la Memòria Democràtica: el còmic com a recurs didàctic”

Jordi Peidro explicarà a l’alumnat de Batxillerat d’Art el procés creatiu de la seua obra “Esperaré siempre tu regreso” sobre la vida de Paco Aura

La mostra cedida pel Servei de Formació del Professorat (CEFIRE d’Àmbit Humanístic i Social) recull en nou panells l’obra de cinc creadors (Antonio Altarriba, Sento Llobel, Paco Roca, José Pablo García i l’alcoià Jordi Peidró) que han facilitat generosament les seues obres per a elaborar una exposició que tinga en compte els continguts curriculars que es treballen a les aules. La guerra, l’exili i el franquisme són els eixos que articulen els panells.

Des d’aquesta setmana i fins a finals del mes de gener, els i les alumnes de l’IES Andreu Sempere d’Alcoi gaudiran a les parets dels corredors del centre de l’obra gràfica d’alguns dels més importants historietistes que han escrit i dibuixat sobre el nostre passat recent. A més, Jordi Peidro, autor de la biografia de Paco Aura Esperaré siempre tu regresso, visitarà el centre el proper divendres dia 17 de gener per explicar a l’alumnat de batxiller d’art el procés creatiu de la seua obra.

Tal i com diu una de les primeres vinyes de l’exposició: «El terror és com una gangrena que ens degrada a tots… Al botxins els fa sàdics…. A les víctimes les fa passives… Als espectadors els fa còmplices» (Dr Uriel, Sento Llobell). Per això, la història gràfica és una eina pedagògica fonamental per traslladar aquesta crua realitat als més jove, una feina moltes vegades difícil de resoldre sense eixir de l’aula.

Els còmics ens permetre traslladar la història amb un llenguatge que entenen molt millor. Es tracta d’acompanyar el text d’un context comprensible i atractiu. I això sense perdre en absolut el rigor històric, com demostra el llibre de José Pablo García que ha adaptat La Guerra Civil Espanyola, de Paul Preston. O Los Surcos del Azar, de Paco Roca, que explica la història dels republicans espanyols, encapçalats pel valencià Amado Granell, que alliberaren París dels nazis al maig de 1943.

També permet personalitzar i individualitzar el patiment de milions de dones i homes. Com l’obra d’Altarriba (El arte de volar y El ala rota) on relata les vivències dels seus pares i que va ser premi nacional del còmic al 2010. I, per suposat, l’obra de Peidro, el relat biogràfic d’Aura, des de l’exili a França com a refugiat, fins al seu pas pel camp de concentració de Mauthausen.

pagina66.com

L’IES ANDREU SEMPERE INAUGURA L’EXPOSICIÓ «IMATGES DE LA MEMÒRIA DEMOCRÀTICA: EL CÒMIC COM A RECURS DIDÀCTIC”

lesmuntanyes.com