L'objectiu del present document de l'àmbit TIC és proporcionar les eines necessàries perquè el professorat puga realitzar la integració del currículum en els diferents àmbits. Donada la naturalesa transversal de la competència TIC i les múltiples combinacions d'especialitats que poden conformar cadascun dels àmbits, es presenten diferents recursos perquè, cada centre, siga capaç d'integrar aqueixa competència des de les seues condicions particulars i que hem abordat des de diverses perspectives.
En la Resolució de 4 de maig de 2020, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, s'estableixen el marc i les directrius d'actuació que s'hauran de desenvolupar durant el tercer trimestre del curs 2019/2020 i l'inici del curs 2020/2021, davant la situació de crisi ocasionada per la *Covid-19. En l'apartat 12c) de la Resolució s'inclou el plantejament d'una organització curricular excepcional per a garantir la consolidació, adquisició, reforç o suport dels aprenentatges afectats per la situació del tercer trimestre del present curs.
Aquesta organització curricular excepcional es durà a terme en tots els grups del 1r curs d'Educació Secundària Obligatòria de tots els centres educatius, on el currículum s'organitzarà per àmbits del coneixement amb la finalitat de facilitar una transició adequada de tot l'alumnat procedent de 6é curs d'Educació Primària.
L'objectiu del present document de l'àmbit TIC és proporcionar les eines necessàries perquè el professorat puga realitzar la integració del currículum en els diferents àmbits. Donada la naturalesa transversal de la competència TIC i les múltiples combinacions d'especialitats que poden conformar cadascun dels àmbits, es presenten diferents recursos perquè, cada centre, siga capaç d'integrar aqueixa competència des de les seues condicions particulars i que hem abordat des de diverses perspectives.
D'una banda, es desenvolupa la competència digital docent, imprescindible per a integrar les TIC en qualsevol projecte curricular, i es proporcionen una sèrie de recursos oberts que poden ser utilitzats pel professorat per a millorar la seua competència digital.
D'altra banda, es proporciona el marc curricular (continguts, criteris d'avaluació, indicadors d'èxit) relacionat amb la competència digital (CD) de totes les especialitats que poden formar part d'un àmbit en primer curs de l'ESO. Aquest aspecte és fonamental des del nostre punt de vista, ja que el professorat ha de conéixer les possibilitats que ofereix el currículum per a garantir que es compleixen tots els criteris d'avaluació.
També s'indiquen alguns recursos adequats per a integrar la competència digital en el treball per àmbits i l'ensenyament en línia.
Des de l'àmbit TIC entenem que, per a integrar curricularment les TIC en el treball per àmbits és necessari detectar on treballa la competència digital de cadascuna de les matèries que els formaran. Les competències, que relacionen amb els continguts mitjançant els criteris d'avaluació i els indicadors d'èxit, es troben definides en el document pont de secundària.
Atés que la variabilitat d'agrupació d'especialitats impedeix oferir una estructura clara pel que hem optat per seguir el model clàssic d'àmbits: Artístic expressiu, cientificotècnic i lingüístic-social. Després, cada centre pot realitzar les agrupacions d'assignatures que considere oportunes o puga dur a terme.
Àmbit artístic-expressiu: Educació física, EPVA i Música
Àmbit cientificotècnic: Biologia i Geologia, Matemàtiques i Tecnologia
Àmbit lingüístic-social: Llengua Castellana i Literatura, Primera Llengua Estrangera, Valencià: Llengua i Literatura, Geografia i Història.
D'altra banda, és obvi que per a aconseguir una presència més específica de la competència digital en qualsevol projecte per àmbits, és aconsellable comptar amb l'assignatura optativa d'Informàtica, d'oferta obligatòria en tots els cursos de l'Ensenyament Secundari. Tenint en compte que es pot integrar en tots els àmbits deixem a la decisió de cada centre la seua inclusió en qualsevol d'ells. Podeu consultar també el document pont de l'assignatura optativa d'Informàtica de 1r d'ESO.
Una dels majors reptes del treball per àmbits és aconseguir una adequada integració de totes les matèries que conformen cada àmbit, així com assegurar un correcte desenvolupament curricular de cada especialitat. Per a això, és necessari comptar amb l'enfocament metodològic que millor s'adapte a aquest model i amb els materials educatius necessaris.
D'altra banda, l'ensenyament per àmbits significa en moltes ocasions, sinó en totes, l'eliminació del llibre de text tradicional per això necessitem comptar necessàriament amb una plataforma alternativa en la qual intervindrien les TIC com a suport bàsic i en moltes ocasions l'ensenyament en línia.
Pensem que les metodologies relacionades amb l'Aprenentatge Basat en Projectes són les més adequades per a treballar per àmbits ja que és senzill aconseguir una estructura curricular integrada i implementar amb èxit la competència digital en el treball per àmbits.
Aprenentatge basat en projectes (ABP):
Un dels propòsits d'aquesta metodologia consisteix a tractar els continguts educatius des d'una perspectiva interdisciplinària. Es tracta de realitzar un projecte com a resposta a un problema o pregunta inicial i que ha de ser resolt amb la intervenció de diferents matèries. En aquest curs de l'INTEF es mostren com implementar un projecte seguint les directrius ABP. També us adjuntem una plantilla per a facilitar el treball d'elaboració de projectes.
A continuació us oferim una sèrie de projectes realitzats amb èxit sota la perspectiva ABP i que utilitzen les TIC.
- La Gimcana dels éssers de ficció
- Som periodistes
- Evento’s solutions
- Pythagoras game
- Torneig de píndoles estadístiques
- Ens n'anem de viatge
- Viatgem per Espanya amb mapa
- Espai Socràtic
Aprenentatge basat en projectes artístics (ABPA)
Aquesta metodologia està basada en el ABP afegint la perspectiva artística. A més del component interdisciplinari, s'inclouen els processos col·laboratius, el pensament artístic i el pensament divergent i crític que contempla l'educació com una producció cultural. A continuació oferim una sèrie de recursos elaborats per les assessories del Cefire artísticoexpressiu.
- Cos, espai i temps. Practiquem la videodansa
- Podcast i ràdio
- #EF_RUBRIC Rúbriques i expressió corporal
- Cinemaula. Càpsula audiovisual
- Fem Rap!
- Direcció escènica i escenografía
Projectes científico-tecnològics a través del pensament computacional
La lògica, l'abstracció o la resolució de problemes són part de les habilitats que s'adquireixen treballant el pensament computacional a l'aula, però també unes altres com el treball en equip i la capacitat de comunicar idees. Una part de la creació de contingut digital és la creació de programes informàtics. La programació visual és una eina fàcil d'utilitzar i molt motivadora per a l'alumnat. Els projectes tecnològics de caràcter social tenen molt èxit a l'aula per a treballar continguts de les diverses matèries de l'àmbit.
L'Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del professorat (INTEF) justifica la introducció del pensament computacional en el sistema educatiu, com es pot consultar en la zona d’informes del seu portal web, de fet en 2018 es va publicar el document ‘Programació, robòtica i pensament computacional a l'aula. Situació a Espanya i proposta normativa’. Segons l’informe dels resultats de la primera edició de la Escuela de Pensamiento Computacional, en 5è de Primària l'alumnat participant en el projecte, que ha treballat la competència matemàtica a través d'activitats de programació informàtica, ha desenvolupat en major mesura aquesta competència que l'alumnat que l'ha fet amb altres activitats i recursos habituals en l'àrea de matemàtiques.
Amb aquests tres enllaços pots aprendre programació visual amb el curs d'Scratch del INTEF, aplicar-ho a les matemàtiques amb aquest altre curs en obert d'Scratch Maths del CEFIRE CTEM, o fins a organitzar un esdeveniment de programació Scratch Day en el teu centre. Aquests són uns minicursos de Pensament Computacional disponibles per a la formació del professorat, també en anglés.
A continuació presentem diversos exemples d'aplicació a l'aula:
- Vídeo: aprenentatge basat en projectes amb Scratch: un enfocament multidisciplinari
- Aplicació de l'ABP i la programació Scratch per a l'elaboració d'una proposta didàctica adreçada a alumnes amb Intel·ligència Límit en Biologia i Geologia de 1r de l'ESO
- Projecte Flipped classroom: Fractals
- Tauler colaboratiu per a treballar el Pensament Computacional a l'aula (INTEF)
- 10 idees per a treballar el Pensament Computacional a l'aula (Centro del Profesorado de Lanzarote)
Usar eines TIC per a preparar i dur a terme les tasques que desenvoluparem en el nostre àmbit impliquen treballar amb informació. Com hem de tractar la informació durant aquest procés? Sabent que la informació que es troba en Internet és propietat de persones que poden permetre compartir la seua informació o no. Una decisió que hem de prendre també quan decidim publicar en Internet aquella que generem nosaltres.
En aquesta competència, el professorat hauria de ser capaç d'identificar, localitzar, obtindre, emmagatzemar, organitzar i analitzar informació digital, dades i continguts digitals, avaluant la seua finalitat i rellevància per a les tasques docents.
Aquesta àrea de competència es divideix en tres subàrees de competència:
1.1 Navegació, cerca i filtrat d'informació, dades i continguts digitals
Buscar informació, dades i continguts digitals en xarxa, i accedir a ells, expressar de manera organitzada les necessitats d'informació, trobar informació rellevant per a les tasques docents, seleccionar recursos educatius de manera eficaç, gestionar diferents fonts d'informació, crear estratègies personals d'informació.
1.2 Avaluació d'informació, dades i continguts digitals
Reunir, processar, comprendre i avaluar informació, dades i continguts digitals de manera crítica.
1.3 Emmagatzematge i recuperació d'informació, dades i continguts digitals
Gestionar i emmagatzemar informació, dades i continguts digitals per a facilitar la seua recuperació; organitzar informació, dades i continguts digitals.
L'alfabetització informacional és la capacitat de pensar de manera crítica i emetre opinions raonades sobre qualsevol informació que trobem i utilitzem. És útil col·laborar amb la biblioteca escolar en projectes d'alfabetització informacional usant les TIC (alfabetització digital o digital literacy).
- Més informació sobre Alfabetització informacional al bloc 3 del curs de biblioteques escolars de l'INTEF.
- Exemples de Projectes documentals integrats per a diverses etapes educatives als annexos del document.
L'alfabetització digital es considera un prerequisit per a participar eficaçment a la Societat de la Informació i és part dels drets bàsics de la Humanitat per a un aprenentatge permanent. Tindre una bona alfabetització digital ajuda a distingir les notícies falses i evitar la infoxicació.
- Vídeo amb l'entrevista a Víctor Sampedro, Catedràtic de Comunicació i Opinió Pública de la Universidad Carlos III sobre les fake news a La Aventura del Saber.
- Detall sobre sobrecarga informativa, infoxicación o infobesidad, de l'INTEF
Dins del Kit digital de l'INTEF, hi ha una secció d'alfabetització informacional, on s'expliquen eines com motors de cerca, curació de contingut o la marcació social.
Quan es realitza una cerca de continguts digitals per a la seua reutilització, filtrat, emmagatzematge, avaluació i ús posterior; és imprescindible conéixer les llicències amb les quals s'han publicat els materials, així com respectar la propietat intel·lectual dels seus autors a més de conéixer els drets d'explotació que l'afecten.
- Qué es la propietat intelectual i com afecta a materials digitals. Tipus de drets d'autor. Drets d'explotació. Durada. Excepcions o límits dels drets d'autor.
- Explicació sobre els tipus de llicències i drets d'autor que podem utilitzar i debem respectar per a crear continguts digitals.
- On podem buscar recursos digitals reutilitzables per als nostres projectes per a l'aula.
Com ens poden ajudar les TIC per a comunicar-nos i col·laborar entre docents, alumnat i família? La Conselleria disposa de plataformes per a la comunicació i interacció que ens permet publicar la informació que necessitem compartir amb els nostres alumnat i les seues famílies. Hem de conéixer la forma apropiada de fer-ho.
En aquesta competència, el professorat hauria de ser capaç de comunicar en entorns digitals, compartir recursos amb eines en línia, connectar i col·laborar amb altres persones mitjançant eines digitals, interactuar i participar en comunitats i xarxes; a més de tindre una consciència intercultural.
Aquesta àrea de competència es divideix en sis subàrees de competència:
2.1. Interacció mitjançant les tecnologies digitals
Interaccionar per mitjà de diversos dispositius i aplicacions digitals, entendre com es distribueix, presenta i gestiona la comunicació digital, comprendre l'ús adequat de les diferents formes de comunicació a través de mitjans digitals, contemplar diferents formats de comunicació, adaptar estratègies i maneres de comunicació a destinataris específics.
2.2. Compartir informació i continguts digitals
Compartir la ubicació de la informació i dels continguts digitals oposats, estar disposat i ser capaç de compartir coneixement, continguts i recursos, actuar com a intermediari, ser proactiu en la difusió de notícies, continguts i recursos, conéixer les pràctiques de citació i referències i integrar nova informació en el conjunt de coneixements existents.
2.3. Participació ciutadana en línia
Implicar-se amb la societat mitjançant la participació en línia, buscar oportunitats tecnològiques per a l'apoderament i l'autodesenvolupament quant a les tecnologies i als entorns digitals, ser conscient del potencial de la tecnologia per a la participació ciutadana.
2.4. Col·laboració mitjançant canals digitals
Utilitzar tecnologies i mitjans per al treball en equip, per als processos col·laboratius i per a la creació i construcció comuna de recursos, coneixements i continguts.
2.5. Netiqueta
Estar familiaritzat amb les normes de conducta en interaccions en línia o virtuals, estar conscienciat referent a la diversitat cultural, ser capaç de protegir-se a si mateix i a uns altres de possibles perills en línia, desenvolupar estratègies actives per a la identificació de les conductes inadequades.
2.6. Gestió de la identitat digital
Crear, adaptar i gestionar una o diverses identitats digitals, ser capaç de protegir la pròpia reputació digital i de gestionar les dades generades a través dels diversos comptes i aplicacions utilitzades.
- Aules és el lloc web OFICIAL de GVA destinat a l'e-learning, desenvolupat per i per a docents. Qualsevol docent dels centres públics pot, crear una aula virtual i començar a treballar. Aules està basat en Moodle (versió 3.5 en l'actualitat). Podeu accedir a la documentació oficial AULES en CvTIC y al Canal d' AULES per CvTIC
- Web Familia (https://familia2.edu.gva.es) és el portal des del qual els pares o els tutors legals podran veure les notes dels seus fills o tutelats, el registre de faltes o retards a classe, el calendari d'avaluacions i activitats extraescolars, i els missatges que els docents desitgen fer arribar per aquesta via de comunicació. Aquests són els enllaços per a accedir a WebFamilia i la guia del portal per a famílies.
- Mestre@Casa. És un entorn virtual educatiu per al professorat i serveix també com a pàgina web dels centres (tot i que estem en procés de canvi cap a Aules i PortalEdu), encara hi ha molts centres que el fan servir. Els centres que desitgen treballar amb els espais virtuals d'aprenentatge (grups de classe), han de sol·licitar la sincronització completa. Aquells centres que únicament desitgen l'actualització del professorat o de l'alumnat del centre, hauran de sol·licitar la sincronització reduïda. Us recordem que per realitzar la sincronització completa de centres, els horaris han d'estar publicats a ÍTACA. Es recomana consultar els temes de l'1 al 4 i el tema 8 del Curs en AutoFormació i la documentació oficial al propi portal.
- Videoconferències
Jitsi. Conjunt d'eines per a crear sistemes de videoconferència simplement amb un navegador ( Meet.jit.si ). No cal obrir-se un compte, simplement es decideix el nom de la sala i comença una nova reunió. Cal donar-li permís d'accés al micròfon i càmera web, compartir l'enllaç amb les altres persones i ja ho tenim a punt per començar. Utilitzable en la majoria dels navegadors. https://jitsi.org/
Video Tutorial JITSI per CvTIC
Webex. Plataforma per a fer classes i exàmens online, està disponible per alumnat de batxillerat i cicles formatius. S'han enviat instruccions concretes als centres.
Informació oficial del Pla Mulan
- Telegram. Hi ha grups públics molt recomanables, com el canal Aules GVA , el canal de Comunitat TIC , el propi de GVA Educació. Existeixen moltíssims grups, podeu utilitzar la lupa per a buscar qualsevol d’ells. Utilitzable en la majoria dels navegadors, versió escriptori a Lliurex, Android, iOS.
- https://web.telegram.org/
- Per a conéixer el fenomen Profetubers en Educació analitzant la seua possible aplicabilitat, els avantatges del seu desenvolupament i els problemes o inconvenients que ens podem trobar a l'hora de portar-lo a la pràctica, l'INTEF ofereix en obert el curs D'espectadors a creadors. El fenomen Profetubers en Educació.
- Ciutadania digital. Esdeveniment #DirectoINTEF de la 2a edició del NOOC ‘Ciutadania digital’ sobre quins són aqueixes eines que podem utilitzar per a construir ciutadania a l'escola. Enllaç al webinar Ús educatiu de la participació ciutadana.
- Amb motiu del MOOC "Gamificació a l'aula” de l'INTEF, s'ofereix la gravació d'una xarrada virtual amb experts en gamificació educativa: Experiencias de gamificación en el aula por docentes.
- Netiqueta. Cada comunitat té les seues pròpies regles culturals, normatives, educatives, regles que influeixen en el comportament de les persones. Quan un individu alié a una comunitat pretén integrar-se en ella ha de conéixer prèviament aqueixes normes de comportament. Internet com a comunitat de persones (compta amb prop de 3.800 milions d'internautes, 50 per cent de la població mundial) també té aqueix conjunt de normes socials, anomenada Netiqueta.
- Identitat digital i gestió de la privacitat. Interactuar i compartir genera comunitats virtuals on la informació circula ràpidament en la xarxa i com a conseqüència comporta uns riscos amb els quals hem de conviure cuidant la nostra privacitat i la nostra identitat digital.
Identitat digital i gestió de la privacitat
- El portfoli és una eina que permet evidenciar com treballa un docent: treballs de l'alumnat, preparació de classes, reflexions i argumentacions de coneixements, procediments i actituds... permeten conéixer i valorar la trajectòria d'un professional de la docència. En aquest curs obert de l'INTEF podràs conéixer el portfoli com a sistema d'ensenyament i aprenentatge. També eines obertes per al desenvolupament del portfoli de l'estudiant, i realitzaràs un portafoli digital docent.
Preparar i desenvolupar tasques a l'àmbit implica la creació de productes. Què tal si pensem en productes digitals de qualitat?
Podem generar productes digitals des de zero. Però també usar uns altres ja creats o modificar-los si les persones propietàries ho permeten. I què podem crear digitalment?
Bàners, infografies, pòsters, àudio, imatges, vídeo, jocs o gairebé qualsevol cosa que puguem imaginar, i integrar-ho tot en llocs web. També tenim la possibilitat de trobar recursos que permeten ser reutilitzats i modificats.
Aquesta competència tracta sobre la creativitat, la curació de continguts, però també saber crear i editar continguts nous, integrar i reelaborar coneixements i continguts previs, realitzar produccions artístiques, continguts multimèdia i programació informàtica, saber aplicar els drets de propietat intel·lectual i les llicències d'ús com, per exemple, les llicències Creative Commons.
Aquesta àrea de competència es divideix en quatre subàrees de competència:
3.1. Desenvolupament de continguts digitals
Crear continguts digitals en diferents formats, incloent continguts web, multimèdia, editar i millorar el contingut de creació pròpia o aliena, expressar-se creativament a través dels mitjans digitals i de les tecnologies.
3.2. Integració i reelaboració de continguts digitals
Modificar, perfeccionar i combinar els recursos existents per a crear contingut digital i coneixement nou, original i rellevant.
3.3. Drets d'autor i llicències
Entendre com s'apliquen els drets d'autor i les llicències a la informació i als continguts digitals.
3.4. Programació
Realitzar modificacions en programes informàtics, aplicacions, configuracions, programes, dispositius; entendre els principis de la programació; comprendre què hi ha darrere d'un programa.
- Com introducció, enllacem una breu passeig per diferents “artefactes digitals” que ens poden ajudar en la nostra tasca docent. Hi ha molts i haurem d'optar per aquell que més ens convinga. Si vols veure'l en vídeo, fes clic ací.
- Quan produïm materials didàctics digitals, cal tindre en compte unes pautes generals, de no fer-ho així, podem no complir amb l'objectiu que ens proposem. En aquesta guia de la Universidad de La laguna para la producción y uso de materiales didácticos y digitales, trobem recomanacions per a professorat, famílies i productors.
- A l'hora d'elaborar recursos educatius digitals, hem de tindre en compte una sèrie d'aspectes, tant si som productors com si el que volem és avaluar-los. Des de l'Intef ens proposen una eina i una sèrie de criteris molt útils per a valorar la qualitat dels materials educatius digitals.
- En aquest contingut es mostren indicacions generals sobre aspectes tècnics i d'estil per a l'elaboració dels Recursos Educatius Oberts (REA) del Centre Nacional de Desenvolupament Curricular en Sistemes no Propietaris (CeDeC).
- eXeLearning és una eina d'autor lliure i obert per a crear continguts educatius digitals d'una manera senzilla, sense necessitat de ser ni convertir-se en experts en disseny web. Existeix un curs de eXeLearning en obert a l'apartat d'autoformació del CEFIRE.
- Una infografia és una representació gràfica que dona suport a una informació i que es realitza habitualment mitjançant un ordinador o tauleta. Vols saber més sobre infografies? T'animem a llegir aquest article de l'Intef on de manera molt gràfica i resumida, s'estableixen les bases per a elaborar-les amb eficàcia.
- Les images són clau a l'hora de generar productes digitals. Des de “Dossiers”, una publicació del CEFIRE Específic d'Educació Inclusiva, ens ofereixen múltiples possibilitats.
- Al Kit digital de l'INTEF tambén trobem altres propostes per a treballar amb images digitals, així com ajuda per a buscar images lliures i icones.
- Saps el que són els mapes conceptuals? i mapes mentals? Tots dos serveixen perquè la informació es veja més clara i s'assimile millor, però tenen alguna diferència. Obri l'enllaç de l'Intef, coneix-les i aprén a fer-los.
- Et vols animar amb els Podcast? Segur que ja et sonen. Des del CEFIRE Artísticoexpressiu ens proposen el Podcast com un recurs didàctic molt potent i motivador. Ací et deixem un vídeo explicatiu que et convertirà en un expert/a
- Vols posar sons i músiques a les teues produccions? És molt important respectar els drets d'autoria. Et deixem un recurs de l'Intef on trobaràs bancs amb músiques i sons lliures de copyright.
- Si ens referim a recursos multimèdia, podem començar per la mini càpsula del CEFIRE Artísticoexpressiu per a iniciarnos en l'elaboració de recursos audiovisuals.
- Una part de la creació de contingut digital és la creació de programes informàtics. La programació visual és una eina fàcil d'utilitzar i molt motivadora per a l'alumnat. Els projectes tecnològics de caràcter social tenen molt d'èxit a l'aula per a treballar continguts de les diverses matèries de l'àmbit. Amb aquests tres enllaços pots aprendre programació visual amb el curs d'Scratch de l'INTEF, aplicar-ho a les matemàtiques amb aquest altre curs en obert d'Scratch Maths del CEFIRE CTEM, o fins a organitzar un esdeveniment de programació Scratch Day al teu centre.
- Conéixer les diferents llicències sota les quals podem publicar els nostres recursos no sols és important per a la seua publicació, sinó que també ens permetrà buscar recursos que podrem emprar com a punt de partida per a incloure'ls en els nostres materials. En aquests enllaços podràs aprofundir sobre els drets d'autor i tipus de llicències amb les quals pots generar els teus continguts, els termes legals que afecta la propietat intel·lectual a l'hora d'incloure recursos en els nostres recursos, tant a nivell dels tipus de drets d'autor, els drets d'explotació, la duració, així com les excepcions o límits dels drets per a poder la seua reutilització.
- Tenim l'oportunitat de donar al nostre alumnat accés a eines digitals diverses amb les quals crear i publicar les seues històries. A través de la narrativa digital podem motivar-los a aplicar, contextualitzar, visualitzar i personalitzar el coneixement que adquireixen. En aquest curs en obert de Narrativa digital de l'INTEF podreu trobar propostes per al vostre àmbit.
- Som conscients de l'esforç que moltes persones dediquen a elaborar materials educatius que posteriorment comparteixen en la xarxa perquè tothom puga utilitzar-lo. Aquest esforç i dedicació s'ha de respectar. Us facilitem dues infografies que hem elaborat respecte a la propietat intel·lectual.
- Curs “Multimèdia. Fem vídeo des de zero”. Curs que proporcionar les eines necessàries per a realitzar enregistraments de qualitat. A més veurem com utilitzar un programa d'edició de vídeo per a obtindre un producte final en format estàndard.
Curs en autoformació Multimèdia
- OBS Studio. (Open Broadcaster Software). Una potent i completa aplicació per a l'emissió en directe o gravació. Inclou screencast de l'escriptori, gravació de la càmera web o des d'altres fonts d'àudio o vídeo. Pot utilitzar-se per a emisió en directe o per a pujar a Youtube, Twitch, etc. Excel·lent per a treballar amb CROMA. Utilitzable en Lliurex, Windows, Mac.
- Vokoscreen. Eina molt senzilla per a la gravació de screencasts, incloent àudio i webcam.
Una altra àrea de competència digital important i que tracta aspectes com la protecció personal, protecció de dades, protecció de la identitat digital, ús de seguretat, ús segur i sostenible.
Aquesta àrea de competència es divideix en quatre subàrees de competència:
4.1. Protecció de dispositius
Protegir els dispositius i els continguts digitals propis, comprendre els riscos i amenaces en xarxa i conéixer mesures de protecció i seguretat.
4.2. Protecció de dades personals i identitat digital
Entendre els termes habituals d'ús dels programes i serveis digitals, protegir activament les dades personals, respectar la privacitat dels altres i protegir-se a si mateix/a d'amenaces, fraus i ciberassetjament.
4.3. Protecció de la salut
Evitar riscos per a la salut relacionats amb l'ús de la tecnologia quant a amenaces per a la integritat física i el benestar psicològic.
4.4. Protecció de l'entorn
Tindre en compte l'impacte de les tecnologies sobre el medi ambient.
- Infografies sobre tractament de les dades personals. Des de l'àmbit de formació TIC som conscients dels avanços normatius quant al tractament de les dades personals en els centres educatius i, per això, hem elaborat unes infografies que resumeixen aquells aspectes importants a tindre en compte quan tractem dades personals del nostre alumnat en el centre educatiu
- Curs de Seguretat TIC i tratament de dades (SICE). Ens apropa a lús de llicències per a la creació, reutilització i distribució de continguts a l'àmbit docent, tant des del punt de vista legal com pràctic.
http://cefire.edu.gva.es/course/view.php?id=21275
En la seua primera unitat “Tractament de dades en centres educatius” es resolen dubtes sobre l'aplicació del RGPDGDD a la labor docent.
- Mesures bàsiques de protecció digital( SPOOC INTEF) Al llarg d'aquesta nano experiència d'aprenentatge al teu ritme s'analitzen les sis mesures claus que hem de conéixer, comprendre i posar en pràctica per a protegir la nostra informació i mantindre assegurances els nostres dispositius.
- Creació i gestió de contrasenyes ( SPOOC INTEF)
En finalitzar aquesta nano experiència d'aprenentatge obert i en col·laboració al teu ritme hauràs aprés a crear contrasenyes segures i robustes i a desenvolupar estratègies d'assignació i gestió de les claus d'accés que eviten els riscos associats a una inadequada gestió de contrasenyes.
Creación y gestión de contraseñas
- Davant l'amenaça digital, actua! ( SPOOC INTEF) Ser conscient de les principals amenaces digitals que poden afectar la comunitat educativa i, especialment, a l'alumnat i promoure l'elaboració de polítiques d'ús responsable de la tecnologia i protocols d'actuació davant situacions d'amenaça digital.
Ante la amenaza digital, ¡actúa!
- IS4K. Internet Segura for Kids (IS4K) és el Centre de Seguretat en Internet per a menors d'edat en Espanya i té per objectiu la promoció de l'ús segur i responsable d'Internet i les noves tecnologies entre els xiquets i adolescents.
IS4K. Materiales didácticos sobre ciberseguridad.
- Ergonomía digital. ( SPOOC INTEF) Aquesta experiència d'aprenentatge té com a objectiu ser conscient que l'ús incorrecte de la tecnologia pot suposar un risc per a la salut i conéixer les característiques ergonòmiques dels diferents aspectes i elements que han de ser tinguts en compte en l'ús de dispositius digitals.
- Gestió de les emocions a la xarxa. ( SPOOC INTEF) Té per objectiu reflexionar sobre com incideix la tecnologia en les nostres emocions i, a partir d'aquesta reflexió, ser capaç de gestionar-les de manera positiva.
- On/Off. Gaudint en equilibri tots els teus entorns. ( SPOOC INTEF) Ser conscient dels canvis comportamentals no desitjables derivats de l'excessiu ús de la tecnologia i aprendre a mantindre un equilibri saludable entre les activitats digitals i desconnectades és l'objectiu d'aquesta experiència d'aprenentatge.
En aquesta competència, el professorat hauria de ser capaç d'identificar necessitats d'ús de recursos digitals, prendre decisions informades sobre les eines digitals més apropiades segons el propòsit o la necessitat, resoldre problemes conceptuals a través de mitjans digitals, usar les tecnologies de manera creativa, resoldre problemes tècnics, actualitzar la seua pròpia competència i la d'altres persones.
Aquesta àrea de competència es divideix en quatre subàrees de competència:
5.1. Resolució de problemes tècnics
Identificar possibles problemes tècnics i resoldre'ls (des de la solució de problemes bàsics fins a la solució de problemes més complexos).
5.2. Identificació de necessitats i respostes tecnològiques
Analitzar les pròpies necessitats en termes tant d'ús de recursos, eines com de desenvolupament competencial, assignar possibles solucions a les necessitats detectades, adaptar eines a les necessitats personals i avaluar de manera crítica les possibles solucions i eines digitals.
5.3. Innovació i ús de la tecnologia digital de manera creativa
Innovar utilitzant la tecnologia digital, participar activament en produccions col·laboratives multimèdia i digitals, expressar-se de manera creativa a través de mitjans digitals i de tecnologies, generar coneixement i resoldre problemes conceptuals amb el suport d'eines digitals.
5.4. Identificació de llacunes en la competència digital
Comprendre les necessitats de millora i actualització de la pròpia competència, fer costat a uns altres en el desenvolupament de la seua pròpia competència digital, estar al corrent dels nous desenvolupaments.
- Creativitat, disseny i aprenentatge mitjançant reptes. Aquest curs en obert de l'INTEF pretén que reflexionem sobre com entrellaçar continguts curriculars amb possibles problemes pròxims als nostres alumnes. En suma, es tractar de fer, mitjançant la creativitat, pràctic el teòric afavorint que l'alumnat adquirira les competències dures i blanetes, "soft skills", en el procés investigador, per a convertir els problemes en reptes.
- SELFIE es una eina gratuïta , personalitzable i fàcil d'usar que pretén ajudar els centres educatius a avaluar en quin punt es troben en relació amb l'aprenentatge en l'era digital. Enllaç al Projecte SELFIE de la UE, a la ressenya en INTEF, i a la seua infografia.
- El curs d'Eines digitals per a la docència ajuda a Identificar possibles problemes tècnics i com resoldre'ls en la pràctica docent diària.