“El Mindfulness ens ajuda a millorar l’atenció, l’assertivitat i l’autoregulació”
Dolors Pérez, professora a l’IES Serra Mariola, ha sigut entrevistada per Francesc Gisbert per al periòdic “El Nostre”. Els darrers anys s’ha format en els protocols d’intervenció en Mindfulness amb els doctors John Kabat-Zinn i Javier García Campayo, i amb l’escola americana Mindful Schools. En l’actualitat compta amb el Màster de Mindfulness per la Universitat de Saragossa. Impartirà un curs “Protocol d’intervenció en Mindfulness per a adolescents”, per millorar l’atenció, l’assertivitat i l’autoregulació emocional. Hi haurà una jornada informativa el 25 de setembre, a les 20 h, en el Centre de Ioga i Mindfulness de Marta López, C/ Ronda Sud, 19, Cocentaina. A continuació podem llegir l’entrevista:
– Com vas descobrir el Mindfulness?
– En maig del 2016, vaig escoltar una entrevista a la ràdio al Dr. John Kabat-Zinn, un dels màxims especialistes en Mindfulness, arran de la reedició del seu llibre Full Catastrophe Living. Aquella entrevista em va colpir tant que, de sobte, se’m va ficar entre cella i cella la idea d’anar a fer un curs amb el Dr. Kabat-Zinn. El repte era gran perquè el meu nivell d’anglés era molt fluix. Així, que en el 2017, em vaig demanar un permís en la feina i me’n vaig anar 5 mesos a Dublín per millorar el meu anglés. Finalment, en maig del 2018, vaig anar a Nova York on vaig fer el curs Coming to our senses, en Omega Institute, Rhinebeck, amb el Dr. Kabat-Zinn. L’experiència va ser molt enriquidora i el punt de partida d’escabussar-me en el món del Mindfulness. L’últim dia, en acomiadar-me del Dr.Kabat-Zinn, em recomanà que em formara a Espanya. I així ho vaig fer, matriculant-me en el Màster en Midfulness de la Universitat de Saragossa, dirigit pel Dr. Javier García Campayo.
– Quins beneficis pot aportar a la persona, en general?
– Mindfulness és un estat de la ment que es caracteriza per ser conscient del moment present amb atenció i acceptació. És un proces de «mode ser», en contraposició a la forma habitual i caótica de la nostra ment, el “mode fer”. La majoria de vegades funcionem per inércia, amb pilot automatic. I durant la major part del dia, no som conscients ni tampoc gaudim de les activitats que fem, perqué la nostra ment està divagant.
Imagineu-vos per un moment poder entrenar la vostra ment com si es tractara d’un múscul. Imagineu-vos poder aturar-la i silenciar-la perquè no quede ancorada en el passat i no cree massa expectatives de futur. Un entrenament en mindfulness et proporciona unes habilitats i ferramentes que t’ajuden a millorar quadres depressius, ansietat, dolor crònic o reduir l’estrés. I també, afrontar situacions adverses i millorar l’autoregulació emocional.
– Impartirás un curs per explicar les aplicacions en relació als alumnes i la tasca docent?
– Sí. Impartiré un curs en el Centre de loga i Mindfulness de Marta López a Cocentaina adreçat als adolescents. El creixent augment de «distraccions mentals» que ens trobem entre el nostre alumnat de secundària, esclaus d’una sobrecàrrega d’estímuls, és alarmant. L’escola del segle XXI està demanant un canvi en el disseny de noves estratègies pedagògiques que contribuïsquen a aconseguir un millor equilibri en el desenvolupament socioemocional i acadèmic dels nostres jóvens. Sense cap mena de dubte, la inclusió del Mindfulness en l’espai educatiu afavorirà molt el desenvolupament acadèmic i personal del nostre alumnat.
– Com serà el funcionament del curs?
– El curs consistirà en un protocol d’intervenció en Mindfulness de 8 setmanes (a raó de 2 sessions per mes), adreçat a jóvens entre 12 i 16 anys. Les habilitats que es treballaran fonamentalment seran: focalitzar la seua atenció, millorar l’assertivitat i aprendre a regular les emocions. Les classes tindràn una duració d’1 hora i tindran un caràcter totalment pràctic. En tot moment es tindrà en compte el protocol de seguretat per previndre el COVID-19.