I Jornades per la Memòria Històrica en l’IES Serpis

L’IES Serpis va celebrar la setmana passada les I Jornades per la Memòria Històrica, una iniciativa destinada a acostar a l’alumnat a la importància de preservar la memòria democràtica, conéixer el passat recent i reflexionar sobre el valor dels testimoniatges, el territori i l’expressió artística com a ferramentes de recuperació històrica.

El programa d’actes va començar el 17 d’abril amb la jornada “Memòria i expressió artística”, dirigida a l’alumnat de 1r de Batxillerat. L’activitat va incloure una eixida al cinema per al visionat de la pel·lícula valenciana La invasió dels bàrbars, seguida d’un col·loqui amb el director. A més, en l’hall del centre es va poder visitar una exposició permanent sobre les fosses de Paterna.

El 18 d’abril, sota el títol “Memòria i territori”, l’alumnat va participar en diverses activitats vinculades a la recuperació de la memòria històrica. Entre elles, va destacar la visita al cementeri de Paterna i la realització de la Ruta de la Memòria, dirigida a l’alumnat de 4t d’ESO. Durant esta activitat, els alumnes i alumnes de 4t d’ESO van visitar el cementeri de Paterna, les fosses comunes i la paredassa d’afusellament, en el marc de les I Jornades de Memòria Històrica de l’IES Serpis. La visita va estar guiada per membres de CAMDE-PV, dins del programa Missions de la Memòria 2026.

També es va dur a terme el taller d’antropologia “El poder de la memòria recuperada”, dirigit a l’alumnat de 3r d’ESO, a càrrec d’Alfredo Suesa, arqueòleg, màster en Quaternari i doctor en Prehistòria i Evolució Humana, que actualment treballa en una fossa comuna a Nules.

Així mateix, l’alumnat de 1r i 2n d’ESO va realitzar visites guiades a l’exposició de l’hall, dirigides pel professor Miquel Perles, qui a més va obrir el seu recorregut al conjunt del claustre i del centre.

Les jornades van continuar durant la setmana amb un col·loqui sobre “Els referents adolescents i l’auge del discurs reaccionari”, amb la participació de ponents experts, i amb la projecció d’un vídeo col·lectiu elaborat amb testimoniatges sobre la repressió del franquisme aportats per familiars del centre.

Amb estes jornades, el grup de professorat que ha impulsat la iniciativa han volgut fomentar entre l’alumnat una mirada crítica, respectuosa i compromesa amb la història, destacant la necessitat de recordar per a comprendre millor el present i construir una societat més democràtica.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies