Aprenentatge informal a Florència

Durant la setmana del 27 d’abril al 2 de maig del 2022 un grup d’alumnat de 1r de Batxillerat ha tingut l’oportunitat de participar en un intercanvi escolar en el context del Programa Erasmus+ del centre 2021-22. L´intercanvi es produïa amb l´alumnat del centre educatiu Salvemini Duca d´Aosta de Florència. Deixo de banda els objectius, el programa i els resultats d’aprenentatge de l’experiència, i em centraré en un aspecte concret relacionat amb l’aprenentatge informal que ha experimentat l’alumnat la setmana esmentada.

Si l’aprenentatge informal fa referència a una proposta de planificació educativa oberta, flexible, multidisciplinar i no lineal, on l’aprenent regeix el seu propi aprenentatge i predominen els continguts procedimentals i actitudinals, i s’incideix sobretot en la motivació intrínseca individual per aprendre, es pot dir que en l’intercanvi a Florència aquest tipus d’aprenentatge és el que s’ha proposat i produït per part de l’alumnat participant, a diferents velocitats i profunditat, segons el seu caràcter i interès:

  • Aprenentatge del context i entorn fora de les aules i la seua relació amb això: una nova ciutat, nou centre, noves persones, nous costums.
  • Aprenentatge de les relacions interpersonals amb la teua parella florentina per intercanviar costums i estils de vida. Pot xocar conèixer un altre adolescent totalment diferent a la teua manera de ser, però amb qui pots estendre ponts i connectar.
  • Aprenentatge de les connexions virtuals mitjançant diverses aplicacions i plataformes triades pels mateixos alumnes per treballar els temes a desenvolupar conjuntament.
  • Aprenentatge de la comunicació oberta i lliure en qualsevol moment durant el curs escolar entre l’alumnat dels dos centres.
  • Aprenentatge de la responsabilitat compartida per organitzar la convivència, torns de tasques i la pròpia alimentació als apartaments on s’allotjava l’alumnat.
  • Aprenentatge de la pertinença a un grup on s’han d’acordar decisions i acceptar de vegades les propostes dels altres, encara que no t’agraden.
  • Aprenentatge del rodamón iniciàtic pels carrers de Florència, segons els ha portat la seua pròpia curiositat i interès. Cada façana, cada finestra, cada cúpula, cada església transmetien el seu llegat històric que fa de Florència una ciutat sense igual.
  • Aprenentatge de les visites culturals i entrades als museus, tan plens d’art; entendre l’interès renaixentista per patrocinar i donar suport a l’art, la investigació científica, la creativitat literària, el pensament filosòfic que ajudi a millorar l’organització de les ciutats…

Si tot això és un aprenentatge informal per a la vida, estic segura que s’ha produït. Probablement a diferents velocitats i intensitat segons cadascú, però bé, així funciona el desenvolupament personal de cada individu; i en tot cas, benvingut siga.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies