Un empemta interespacial

Per celebrar el dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la ciència, 11 de febrer, des de l’IES Porçons, hem realitzat una videoconferència amb la científica de l’ESA (Agència Espacial Europea) Gabriela Ravera Iglesias. Des de l’EPAS hem organitzat una videoconferència sobre la Dona i les xiquetes en la ciència. Una activitat que hem fet junt a la nostra MEPA (IES Bellaguarda, d’Altea) i l’EPAS d’Elx, l’IES Sixto Marco.

Seguint amb les activitats fetes des del departament de Física i Química, amb el mural fet per l’alumnat de 2n d’ESO amb les dones científiques més importants i rellevants. Així com el mural de l’exposició sobre dones científiques d’Aielo de Malferit, fet per l’alumnat del Taller d’Aprofundiment de 3r d’ESO; amb l’objectiu de visibilitzar el paper de les dones en la ciència, trencant l’estereotip de la vinculació ─només─ del món masculí a aquest àmbit,  a més fomentar vocacions científiques entre les nostres alumnes. Des de l’EPAS (Escola Ambaixadora del Parlament Europeu) hem contactat amb una científica de l’Agència Espacial Europea, amb seu a Darmstadt, Alemanya.

Gabriela Ravera es dedica a les operacions terrenes per a missions interplanetàries i serveis externs tant en missions en preparació com en vol (Mars Express, Rosetta/Philae, Solar Orbiter, Hayabusa-2, JUICE, HERA i futures missions lunars); i des de 2017 també està en interfície amb l’agència espacial Japonesa (JAXA) per al suport mutu de les operacions terrenes entre les dues agències espacials.

En els seus inicis a l’ESOC: European Space Operations Centrea  realitzava tasques d’enginyera de processament digital del senyal amb el mòdem utilitzat en les comunicacions satel·litàries des de les estacions terrenes de l’ESA i realitzant proves de testatge, integració i compatibilitat del senyal de ràdio freqüència tant en laboratori com amb satèl·lits. A partir de 2010 va deixar parcialment l’enginyeria per a endinsar-se en les operacions terrenes, primer; com a enginyera de sistemes en la secció de serveis per a missions d’observació a la terra i astronòmiques com: GOCE, SWARM, Clúster, Sentinel-5P i Lisa Pathfinder; i més tard, com manager de les operacions terrenes per a missions interplanetàries com: Mars Express, Venus Express, GAIA, Rosetta.

En la seua conferència ens ha parlat del seu treball, les seus funcions i la gestió en diferents projectes en què ha participat i participa. A més de contar-nos quines relacions s’estableixen amb altres agències espacials, com és el cas de la NASA (National Aeronautics and Space Administration) o la JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency). Aquesta xarrada-conferència ha estat tot una «empemta interespacial» perquè les nostres alumnes algun dia puguen estudiar i treballar en qualsevol camp que es proposen, trencant qualsevol sostre que se’ls pose al davant.