Dia europeu de la solidaritat i cooperació entre generacions

El 29 d’abril se celebrà el Dia Europeu de la Solidaritat i la Cooperació entre Generacions, una data que es va instaurar a partir de l’any 2009 gràcies a organitzacions com la Plataforma Europea de Persones Majors i el European Youth Fòrum. L’objectiu de celebrar aquest dia, és permetre la inclusió i participació de les persones majors perquè brinden la seua contribució a la societat actual i amb això contribuir a una major solidaritat intergeneracional.

Des del nostre centre i aprofitant que som una EPAS hem realitzat una activitat amb els nostres ambaixadors júniors de 2n curs de Formació Professional Bàsica per a alfabetitzar a les persones majors. L’activitat ha estat el resultat final d’un projecte interdisciplinari i cooperatiu d’Aprenentatge Servei.

El treball interdisciplinari és el mètode o conjunt de mètodes que permeten la transmissió de coneixements provinents de dos o més àrees d’ensenyament. Aquest tipus d’ensenyament implica l’intercanvi de diversos coneixements, punts de vista, anàlisis, mètodes, llenguatge i conceptes per a connectar i d’integrar els continguts de diverses assignatures o disciplines. Mentre que amb el treball cooperatiu l’alumnat s’organitza en grups xicotets per a treballar junts amb la intenció d’aconseguir metes i objectius comuns.

El projecte ha consistit en la creació de material per a la realització de tallers d’alfabetització a les persones majors del poble d’Aielo de Malferit, amb l’objectiu que les TIC (Tecnologies de la Informació i Comunicació) siguen un element de desenvolupament de les zones rurals de la Unió Europea.

Al final el nostre alumnat, el dia 29 d’abril, va realitzar diferents tallers sobre el:

– «Ús bàsic de mòbils». Posar en marxa, parar, reiniciar dispositiu. Gestió de contactes (afegir, modificar, esborrar). Configuració de so (ajustar el volum del dispositiu, canviar el to de crida, activar/desactivar vibració, etc.). Configurar la llum de pantalla. Ús de la càmera (fer fotos, vídeos, selfies, altres modalitats, etc.);

– «Investigació per Internet» Ús de motors d’investigació (Google). Reservar hotels. Reservar taula en un restaurant. Comparar resultats de la investigació. Trobar i llegir opinions altres usuaris. Consultar el temps. Fer una gestió municipal. Demanar cita mèdica. Ús de mapes en línia (buscar direccions, llocs d’interés, obtindre indicacions, etc.). Compra en línia (procés, aspectes sobre seguretat, etc.);

– «Instagram». Què és? Creació d’un compte. Exploració del feed principal. Fer una publicació. Stories (Què són, com crear-les, etc.). Interacció amb les publicacions (fav, comentar, compartir, etc.). Explorar perfils (buscar, parlar sobre la privacitat, etc.). Seguir usuaris. Configurar privacitat. Missatges directes.

Tota una experiència que de ben segur repetirem en pròximes ocasions ja que va resultar molt productiva, tant per al nostre alumnat com per a les persones majors que van acudir als tallers. És cert que hem de buscar estratègies per a motivar més als homes perquè pràcticament van ser les dones les que van copar el nostre taller.