VISITA A L’ALCOI INDUSTRIAL

El passat 18 de gener, l’alumnat de 4t d’ESO i de 1r Batxillerat (Història del Món Contemporani) va gaudir d’una ruta per l’Alcoi industrial, planificada pel Departament de Geografia i Història.

A través d’una ruta guiada, el nostre alumnat va conèixer la zona del Molinar i va passejar pels carrers que donen a l’antiga reial Fàbrica de Draps, la Banca Vicens, l’antic Banc d’Espanya…, així com els emplaçaments de la famosa revolució del Petroli (1873): Ajuntament, casa de l’Alcalde Pelletes, etc. Així, a partir dels continguts treballats a l’aula, van poder presenciar un dels escenaris més importants de la Revolució Industrial al nostre entorn més pròxim.

Concretament, vam conèixer la zona del Molinar, exemple d’àrea industrial que estigué condicionada per l’existència de xicotets cursos fluvials que travessaven el terme d’Alcoi, on s’establiren molins paperers en el curs alt, i tints per a llanes en el curs baix, localitzat prop del riu Molinar (zona BIC).

Conèixer el procés d’industrialització alcoià ens permet entendre el naixement de la nova societat industrial que sorgirà, lentament, al final del segle XVIII i es desenvoluparà al llarg del XIX. La ciutat d’Alcoi disposa de testimonis suficients sobre edificacions fabrils (des dels primers molins paperers i batans fins a les grans fàbriques de manufactura combinada). Tot això li donà a la ciutat una especial rellevància en la revolució industrial, sobretot en el sector tèxtil, metal·lúrgic i paperer. Actualment perdura tota aquesta infraestructura industrial, què aconseguí adaptar-se a l’orografia de la zona, i que es troba un lent procés de restauració i conservació.