PROJECT NUMBER: 2020-1-FR01-KA202-080287. ACCENTUONS L’INCLUSION EN DEVELOPPANT EN EUROPE L’ENTRAIDE ET LA SOLIDARITE (AIDEES)

TERCERA MOBILITAT, DEL 13 AL 18 DE DESEMBRE DE 2021, A BUCAREST, ROMANIA.

MOVILIDAD BUCAREST 2021

————————————————————————————————————————————————————-

SEGONA MOBILITAT, DEL 4 AL 8 D’OCTUBRE DE 2021, A SEZANA, ESLOVÈNIA.

Seguint el calendari de mobilitats previstes, es va acordar amb la resta de socis mantindre la data d’aquesta segona reunió internacional, malgrat les incidències relacionades amb la COVID19 en els diferents països. També es va acordar que participara alumnat, ja que en l’anterior trobada s’havia aconsellat que aquest no acudira, per l’esmentada situació de la crisi sanitària. Que s’haja pogut incorporar alumnat li dona més sentit i importància al projecte.

Una de les conseqüències de la pandèmia de la COVID19 ha sigut que els socis del Instituto Tecnico Economico Statale “Paolo Savi” de Viterbo (Itàlia) i del Colegiul National “Gheorghe Lazar” de Bucarest (Romania) no ens han pogut acompanyar en aquesta segona mobilitat. Esperem que en la pròxima trobada internacional puguem coincidir tots els socis.

En aquesta segona trobada internacional han participat les persones següents:

Alumnat: Andrés i Néstor.
Professorat: Encarna A., Rebeca C., María P. i Esther V.
Col·legi públic d’Educació Especial “El Somni” de Sant Joan d’Alacant (Espanya)

Alumnat: Arthur i Maxime.
Professorat: Patrice B. i Mary P.
Institut ISSEC PIGIER de Toulouse (França)

Alumnat: Eva, Enrique, Vicente i Sofía.
Professorat: Raquel L. i Conrado G.
Institut d’Educació Secundària “Lloixa” de Sant Joan d’Alacant (Espanya)

El professorat del centre Srečko Kosovel de Sežana (Eslovènia) ha sigut l’amfitrió d’aquesta mobilitat. Va col·laborar part del seu alumnat i professorat, però volem destacar l’excel·lent labor de les professores Mateja G. i Sandra G., que tot el temps han estat pendents de nosaltres, especialment del nostre alumnat, han planificat un programa d’activitats molt equilibrat i s’han assegurat que tot es complira segons estava previst. A més, han comptat amb l’ajuda d’una selecció d’alumnat del seu centre, ressaltant alguns d’elles i ells: Ana, Amina, Tim, Laura, Neža, Špela, Ajda, Naja i Ana, que s’han preocupat per acollir i integrar a l’alumnat procedent dels altres països, tenint un paper fonamental en el transcurs de les activitats.

Com a resum del programa, es citen els esdeveniments més rellevants:

• El diumenge 3 d’octubre, els socis de El Somni i de l’IES Lloixa vam arribar junts a l’aeroport de Treviso, a Venècia. Des d’allí, ens vam desplaçar fins a Sežana (Eslovènia) en automòbil, on ens van rebre les professores eslovenes, Mateja i Sandra.

• El dilluns 4 d’octubre, Mateja i Sandra ens van acompanyar als socis espanyols a la ciutat italiana de Trieste, per a fer una visita cultural d’aquesta, que està a menys de 20 km de distància de Sežana. A la vesprada, els socis francesos van arribar a l’aeroport de Marco Polo, a Venècia, i des d’allí es van traslladar fins a Sežana.

• El dimarts 5 d’octubre, al matí, les docents eslovenes ens van mostrar el seu centre. Posteriorment, el seu alumnat va fer una presentació per a donar a conéixer la seua escola, els llocs més emblemàtics d’Eslovènia, els seus costums, la seua cultura, etc. Això es va retransmetre de manera en línia perquè els socis italians i romanesos pogueren participar. Després vam ser a l’ajuntament de Sežana, on l’alcalde va fer una recepció oficial. Quan vam acabar, vam fer una volta per un jardí botànic situat al costat de l’ajuntament. A la vesprada vam visitar Les coves de Škocjan, que són patrimoni mundial de la UNESCO.

• El dimecres 6 d’octubre, al matí, Rok Valenčič va ser convidat a participar en el projecte i compartir i relatar les seues pròpies experiències relacionades amb la síndrome de Tourette, ja que ell ho pateix. A continuació, l’alumnat dels diferents països, en companyia del seu professorat, van explicar les activitats que havien realitzat en les setmanes anteriors, i les van exposar davant tots. També es va retransmetre de manera en línia, perquè els socis italians i romanesos pogueren participar.

Cada alumne/a de l’IES Lloixa (Eva, Enrique, Vicente i Sofia) va exposar una presentació sobre atletes espanyols que han concorregut en els Jocs Paralímpics de Tòquio 2020. Les presentacions s’adjunten a continuació, on es poden visualitzar.

Presentació d’Eva

Presentació d’Enrique

Presentació de Vicente

Presentació de Sofía

Després, els alumnes de El Somni (Andrés i Néstor) van projectar un vídeo en el qual mostraven el seu dia a dia. També es va projectar un vídeo d’altres dos alumnes del seu centre, que són futbolistes amb diversitat funcional en una categoria de l’Hèrcules CF d’Alacant.

Una vegada finalitzades aquestes presentacions i vídeos, es va informar a la resta de socis d’una activitat conjunta entre els socis de l’IES Lloixa i de El Somni. Va consistir en la projecció d’un vídeo (editat per El Somni i amb la col·laboració de l’IES Lloixa), en el qual es mostrava una entrevista realitzada pels estudiants del taller de premsa de 4t d’ESO de l’IES Lloixa, dirigits per la seua professora Concha Cela, i s’entrevistaven esportistes amb diversitat funcional de clubs de natació (Club Aquarium i Club Natació Adaptada Alacant) i atletisme (Club Montemar) que, a més, la majoria són alumnes de El Somni.

Finalment, els alumnes francesos (Arthur i Maxime) van exposar dues presentacions. D’una banda, van compartir una iniciativa de l’ajuntament de Toulouse, que consisteix a habilitar alguns espais de la ciutat en uns dies assenyalats del mes de maig, perquè les persones puguen practicar esports simulant que tenen una diversitat funcional, i que així arriben a entendre com es senten aquestes persones. D’altra banda, l’artista de moda i dissenyadora gràfica Audrey Grison va acudir al seu centre, l’Institut ISSEC PIGIER, on va ser entrevistada.

I el dia 6 d’octubre, a la vesprada, l’alumnat va participar en dos tallers: “Designing Mood trackers” i “Word clouds”. El primer va consistir en una eina per a dibuixar patrons i veure com aquests varien en funció de l’estat d’ànim i de les diferents situacions i circumstàncies. El segon, “Word clouds”, va consistir a fer dissenys amb una col·lecció de paraules donades (com a inclusió, solidaritat, respecte, dignitat, etc.). Mentre els estudiants realitzaven aquests tallers, els docents van assistir a una reunió amb Franja ČOK, que és una treballadora social de l’ajuntament, que ens va explicar els diferents programes d’ajudes que ofereix l’ajuntament per a alumnat amb diversitat funcional. A continuació, el professorat va tindre una reunió per a veure el seguiment del projecte, confirmar dates i activitats de la mobilitat següent, etc. L’última activitat de la vesprada va consistir a fer una estampa de la mà de totes les persones participants en el projecte, per a afegir-les a un mural present en el centre eslové, on es mostren les estampes de tots els socis que han participat amb ells en projectes Erasmus, simbolitzant l’amistat i germanor entre tots els països.

• El dijous 7 d’octubre, vam partir rumb a la capital, Ljubljana. De camí, vam fer una primera parada per a fer una visita cultural al castell de Predjama. Després, es va fer una segona parada al Centre de Planina. Allí, la directora de la institució, la Dra. Leonida Zalokar, ens va explicar com es va fundar la institució, quantes persones alberga, quins xic/xiques acull, com és el dia a dia d’ells/elles, etc., ja que és un centre que acull xiquets/es i adolescents amb discapacitat intel·lectual lleu, i/o amb trastorns emocionals i de comportament. Una vegada vam finalitzar aquesta visita, vam anar a Ljubljana a fer una volta pel centre de la ciutat i conéixer els llocs més representatius. A la vesprada vam tornar a Sežana, on vam fer el comiat oficial amb els socis, en un restaurant amb estil de cuina de Sarajevo, especialitzat en carns.

• El divendres 8 d’octubre, els socis francesos i espanyols vam partir cap a Venècia, per a agafar l’avió de tornada. No obstant això, com el vol dels socis del Lloixa i de El Somni estava programat el diumenge 10 d’octubre, vam aprofitar per a fer una visita cultural a la ciutat de Venècia aquests dies.

A continuació, s’adjunta una presentació, on l’alumnat i professorat eslové ha fet una recopilació de fotos i del programa d’aquests dies, per a compartir-ho amb les comunitats educatives de tots els socis participants.

Presentació dels socis d’Eslovènia (en eslové)

La mobilitat següent està prevista del 13 al 17 de desembre de 2021 a Bucarest (Romania). Prèviament, es tindrà una reunió en línia el 17 de novembre per a decidir si es realitza o si es posposa aquesta mobilitat per al mes de gener, depenent de com evolucione la pandèmia. Esperem que en aquesta pròxima trobada sí que puguen estar tots els socis, ja que li donarà més notorietat al projecte.

Erasmus+ Team

————————————————————————————————————————————————————-

PRIMERA MOBILITAT, DEL 28 DE JUNY Al 2 DE JULIO DE 2021, A TOULOUSE, FRANÇA.

Encara que en el cronograma original la primera mobilitat estava prevista per al mes de gener de 2021 a Toulouse, per la situació de la crisi sanitària ocasionada per la COVID19 amb totes les restriccions que comportava, es va haver de posposar. En el seu lloc, es van realitzar una sèrie de reunions en línia, els dies 19, 20 i 26 de gener, així com el 16 de març, on vam poder tindre una primera presa de contacte entre tots els socis. A més, els coordinadors francesos, de l’Institut ISSEC PIGIER, ens van explicar els detalls del projecte i ens van donar les primeres directrius.

Seguint el guió original, en aquests mesos s’han desenvolupat les activitats següents, mitjançant un contacte regular del correu electrònic i de les noves tecnologies:

1.- Creació i elecció d’un logotip per al projecte.
2.- Anàlisi de dades d’una enquesta inicial contestada pel professorat i alumnat dels diferents centres, per a determinar la seua relació amb persones de necessitats educatives especials.
3.- Creació d’un glossari de termes relacionats amb la discapacitat: educació, malalties, recursos, etc.
4.- Legislació Nacional i Autonòmica relacionada amb la discapacitat.

Amb totes aquestes activitats finalitzades, i veient que es suavitzaven les restriccions sanitàries, es va acordar realitzar la primera mobilitat a Toulouse (França), del 28 de juny al 2 de juliol de 2021. També es va acordar que només participara professorat, esperant que l’alumnat es puga reincorporar en les mobilitats següents.

En aquesta primera mobilitat, van participar aquestes persones:

• Mateja G. i Sandra G. del centre Srečko Kosovel de Sežana (Eslovènia).
• Elena S. del Colegiul National “Gheorghe Lazar” de Bucarest (Romania).
• Tiziana A., Anna B. i Paola G. de l’Instituto Tecnico Economico Statale “Paolo Savi” de Viterbo (Itàlia).
• Laura B., Rebeca C., Pilar M. i Nuria O. del Col·legi públic d’Educació Especial “El Somni” de Sant Joan d’Alacant (Espanya).
• Beatriz G., Raquel L. i Conrado G. de l’Institut d’Educació Secundària “Lloixa” de Sant Joan d’Alacant (Espanya).

Els amfitrions i coordinadors van ser els docents de l’Institut ISSEC PIGIER de Toulouse. Encara que va col·laborar part del seu professorat, fem un esment especial a les 6 persones que han sigut presents en totes les activitats, mostrant una gran implicació: Pierre A., Patrice B., Nathalie G., Stella K., Marie-Hélène M. i Mary P.

I pel que fa al programa d’activitats, ací s’indiquen les més formals:

• El dilluns 28 de juny vam anar arribant els socis dels diferents països. Els amfitrions ens van recollir en l’aeroport i ens van traslladar a l’hotel. A la nit, vam sopar tots els socis junts.

• El dimarts 29 de juny, al matí, els coordinadors ens van mostrar les instal·lacions de l’ISSEC PIGIER. Després vam tindre una reunió, on es va avaluar el desenvolupament del projecte, es van actualitzar les dates de les pròximes mobilitats i es van determinar les futures activitats. A la vesprada, es va fer una visita cultural per la ciutat de Toulouse, guiats per Léona, una persona amb discapacitat visual.

• El dimecres 30 de juny, al matí, es van visitar les instal·lacions de la universitat Jean Jaurès. Després, la docent Pascale Chiron, juntament amb la responsable de l’àrea d’estudiants amb discapacitat, van mostrar dades, actuacions, recursos, etc., que ofereix la universitat a aquests estudiants. A la vesprada, ja en l’ISSEC PIGIER, el docent Gaël Coron va donar una xarrada en línia sobre les diverses polítiques relacionades amb la discapacitat i l’educació en els diferents països europeus.

• El dijous 1 de juliol, al matí es va fer una visita cultural a la ciutat de Carcassonne, famosa ciutat medieval francesa. A la vesprada, vam tindre una reunió, on es va avaluar aquesta primera trobada internacional i es van suggerir possibles millores de cara a futures mobilitats. A la nit, vam tindre el sopar de comiat.

• El divendres 2 de juliol cada soci va anar tornant al seu país, al llarg del matí.

Altres activitats més disteses i divertides que van organitzar els amfitrions, amb la idea que tots els socis interaccionàrem entre nosaltres, van ser endevinar els ingredients, amb els ulls tapats, de diferents begudes (no alcohòliques) que havien preparat. També van organitzar una degustació de formatges molt completa, amb formatges d’excel·lent qualitat.

La pròxima mobilitat està prevista del 4 al 8 d’octubre de 2021, a Sežana (Eslovènia), on l’eix vertebrador de les activitats que es realitzaran estan relacionades amb trobades / entrevistes / xarrades de persones amb discapacitat, i/o amb persones d’edat avançada, i/o dels seus cuidadors. Això sí, esperem que en aquesta mobilitat ja puga participar l’alumnat, part fonamental del projecte.

Erasmus+ Team