Pla d’acció tutorial (PAT)

La fi última de l’Acció Tutorial és atendre la personalització del procés educatiu de l’alumnat. Per a aconseguir-ho, la intervenció del Departament d’Orientació juntament amb els tutors es dirigirà als següents camps:

A l’alumnat

L’aula constitueix el primer i imprescindible nivell, ja que és en ella on millor i de forma més natural es pot dur a terme la personalització dels processos d’ensenyament-aprenentatge, així com l’adequació de l’oferta a les necessitats de l’alumne. El tutor apareix, doncs, com a agent bàsic i fonamental de l’orientació amb el seu grup d’alumnes, afavorint la seua intervenció en:

  • Facilitar la integració de l’alumnat en el grup-classe i en la dinàmica del centre, fomentant actituds participatives.
  • Partir de la personalització dels processos d’ensenyament i aprenentatge efectuant un seguiment global de l’alumnat a fi de detectar dificultats i necessitats, articulant les respostes educatives adequades i recaptar, en el seu cas, els oportuns assessoraments i suports.
  • El seguiment del procés d’avaluació
  • Afavorir els processos de maduració vocacional i d’orientació acadèmica i professional.
  • Desenvolupar i aplicar les tècniques de treball intel·lectual.
  • Fomentar el desenvolupament d’actituds participatives i solidàries, destacant l’adquisició i consolidació d’habilitats personals i socials.

Les actuacions amb l’alumnat es duran a terme de dues formes diferents:

Individualment:

  • Seguiment personalitzat del procés educatiu
  • Detectar les dificultats i la problemàtica personal que determinats alumnes i alumnes tenen, i que els impedeixen aconseguir un rendiment satisfactori en relació amb les seues capacitats
  • Adopció de les adequades mesures de suport i reforç o d’adaptació curricular
  • Presa de decisions sobre la promoció de l’alumnat

Aquestes activitats es duran a terme al llarg de tot el curs acadèmic. La informació de cada alumne s’arxiva en dossiers individuals de manera que permet continuar els processos de seguiment personalitzat i d’orientació acadèmica i professional el curs següent.

Col·lectivament:

Aquestes activitats estan enfocades a facilitar la integració dels alumnes en el seu grup, a orientar i assessorar el seu procés de presa de decisions acadèmiques i professionals, a integrar-los en el seu grup-classe i en la vida del centre.

Les activitats es realitzaran en l’hora setmanal de tutoria amb l’alumnat i s’organitzaran en cada trimestre.

Durant el primer trimestre, les activitats es dirigiran a facilitar la integració de l’alumne en el seu grup i en l’etapa educativa. Es realitzarà la jornada d’acolliment i l’elecció de delegat, així com el treball dels drets i deures de l’alumnat.

En el segon trimestre es desenvoluparan tècniques de treball intel·lectual, dinàmiques grupals adaptades a les característiques de cada grup, activitats que afavoreixen la solidaritat i el respecte a tots, és a dir, diverses actuacions en funció del curs i del grup i en funció de l’anàlisi de necessitats del primer trimestre. Les activitats del Programa d’Orientació Acadèmica i Professional que es treballaran aniran orientades a un major coneixement d’ells mateixos (interessos, capacitats i motivacions), del sistema educatiu (els itineraris educatius relacionats amb cada etapa, optatives,…) i del món laboral (tècniques de cerca d’ocupació, tipus de contracte,…).

En els tres últims mesos, l’hora de tutoria se centrarà en activitats dirigides a la presa de decisions i a l’elecció d’opcions acadèmiques i professionals.

En tots els trimestres es realitzaran sessions d’anàlisis de l’avaluació educativa –autoavaluació- per a solucionar els problemes que es puguen anar plantejant.

Al professorat

  • Coordinar el procés avaluador i la informació sobre l’alumnat entre el professorat del grup.
  • Coordinar amb l’equip docent la coherència de la pròpia programació amb el Projecte Educatiu.
  • Valorar amb l’equip educatiu les respostes adequades a les necessitats d’aprenentatge, mitjançant: reforç pedagògic, adaptacions curriculars o programa de diversificació curricular.

La finalitat d’aquesta coordinació serà cuidar la coherència entre les programacions de les diferents àrees i entre la pràctica docent i el projecte educatiu, el projecte curricular i la programació general. També es posarà l’accent principalment en els criteris, procediments i instruments d’avaluació, així com en la detecció i prevenció de dificultats d’aprenentatge.

Aquesta coordinació es realitzarà mitjançant diferents activitats com ara: traspàs de documentació, reunions de l’equip educatiu, coordinació entre el diferent professorat per a solucionar problemes puntuals, …

A les famílies

  • Potenciar unes relacions fluïdes entre el professorat i les famílies.
  • Implicar les famílies en activitats de suport a l’aprenentatge i orientació dels seus fills.
  • Informar les famílies d’aquells assumptes relacionats amb l’educació dels seus fills.

Les actuacions amb els pares permetran l’intercanvi d’informació i la participació en el procés educatiu dels seus fills. La comunicació i col·laboració amb les famílies es realitzarà de la forma següent:

  • Reunions col·lectives amb els pares al llarg del curs.
  • Entrevistes individuals on es tractaran aquells aspectes personals i que són necessari conéixer individualment.
  • Intercanvi d’informació sobre l’aprenentatge de l’alumnat a través de la xarxa informàtica i dels butlletins d’avaluació.

Veure document complet ací.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies