L’Andreu Sempere commemora la memòria de l’Holocaust amb una intensa setmana d’activitats

• Entre el 25 i el 29 de gener l’alumnat del centre aprendrà què va suposar el major genocidi de la història i homenatjarà les víctimes de la barbàrie feixista, entre elles 22 alcoians.
  • Carlos Hernández de Miguel, escriptor i periodista, presentarà el llibre Los últimos españoles de Mauthausen, i Jose Miguel Santacreu, catedràtic d’Història de la Universitat d’Alacant, presentarà el documental “Estación de peaje”, on va participar Paco Aura.
  • A més, Rosa Pérez, Consellera de Participació de la Generalitat Valenciana; José Ignacio Pérez, Director General de Qualitat Democràtica, i Alberto Belda, Regidor de Cultura de l’Ajuntament d’Alcoi ens han gravat una salutació a l’alumnat.

Com a membres de la “Xarxa de Memòria i Prevenció del Feixisme Mai Més” i com a Escola Associada de la UNESCO ens sentim compromesos amb la memòria de les víctimes. Per això, i a pesar de les dificultats que ens imposa la pandèmia, no hem volgut deixar passar el Dia Internacional de la Memòria de l’Holocaust (27 de gener).

Tal i com ens va deixar escrit l’historiador Josep Fontana, recentment desaparegut, la nostra principal tasca es oferir als joves les eines que els puguen servir per millor el seu futur encara que només siga, queno és poc, contribuint a crear en elles una consciència crítica. Un criteri propi construït sobre el coneixement dels fets del passat i sobre la reflexió de les seues conseqüències.

La II Setmana de l’Holocaust i la Deportació, organitzada per l’IES Andreu Sempere començarà el dilluns amb una exposició en xarxa “No me olvides”. Es tracta d’imatges de vuit àlbums que van fer xiquetes i xiquets durant l’Holocaust. Perquè els més menuts són moltes vegades el més oblidats i milió i mig van morir assassinats als camps de concentració i extermini.

El dimarts, José Miguel Santacreu, catedràtic d’Història Contemporània ens oferirà una conferència sobre els Alacantins a Mauthausen. Xerrada que donarà peu al visionat del documental en el que va participar com assessor i on apareix Paco Aura explicant la seua història.

Dimecres, el Dia Internacional de les Víctimes, les i els alumnes faran un acte d’homenatge i memòria al mateix institut.

Dijous veurem la pel·lícula La llum d’Elna, un film que explica la història de la Materintat que Elisabeth Eidenbenz va construir a França per acollir a les espanyoles que estaven a punt de donar a llum tancades a inhumans camps de refugiats.

I divendres tancarem amb la presentació en directe d’un dels darrers llibre de Carlos Hernández de Miguel.

El centre vol agrair especialment la col·laboració de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana; el Vicerectorat de Cultura, Esports i Extensió Universitària de la Universitat d’Alacant, i la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament d’Alcoi.

Podeu veure les salutacions de les autoritats (Rosa Pérez, José Ignacio Pérez i Alberto Belda) al següent enllaç.