La RESOLUCIÓ de 28 de juny de 2022, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual s'estableix el Pla biennal de formació permanent del professorat corresponent als cursos 2022-2023 i 2023-2024, estableix entre les seues línies d'actuació de l'any 2023 l'organització dels congressos d'àmbit, coordinats per la xarxa CEFIRE. A través d'ells es pretén oferir al professorat dels nivells no universitaris la possibilitat de participar, debatre i formar-se en els aspectes més innovadors i rellevants relacionats amb la pràctica docent. A més, brinda l'oportunitat de conéixer el treball innovador i rigorós que s'està desenvolupant en els centres. És una excel·lent oportunitat per a compartir experiències educatives i reflexionar sobre el present i el futur de l'educació.
Avancem una breu descripció sobre aquests.
Aquesta pàgina estarà en constant actualització.
El III Congrés d'àmbit artisticoexpressiu: l’Artèria, se centrarà, en la seua edició 2024, en el paper central de les arts en l'educació per tal d’encarar els grans reptes que ens planteja el segle XXI.
La crisi climàtica, les guerres, la pobresa, l’augment de la població, les migracions o l’esgotament de recursos són desafiaments que hem d’afrontar com a humanitat. Mitjançant els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) es pretén abordar i aportar solucions a aquestes qüestions que són col·lectives i que requereixen de la implicació i participació de tots els agents socials, inclós el sector educatiu.
L'educació, com a motor de canvi, no pot restar aliena als reptes del nostre món. Per aquest motiu s'han inclós als nous currículums i s'estan replantejant els fonaments dels sistemes educatius, com és el cas en la majoria de països de la Unió Europea. Amb l'ensenyament competencial com a marc comú de referència, hi ha una clara aposta per un aprenentatge més interdisciplinar, inclusiu i crític. I és ací on les arts i l'expressió física esdevenen fonamentals.
Les pràctiques artístiques, a través de la seua interpretació del món que ens envolta, fan visible allò invisible i problematitzen aquests desafiaments aportant diversitat de mirades. L’art, com a forma de pensament, té la capacitat de crear coneixement (i per tant aprenentatge) de manera divergent, de trobar solucions diferents a les que hem trobat fins ara per a poder contribuir a un canvi de rumb.
“L'aprenentatge succeeix quan alguna cosa que sobreïx de l'entorn desperta la nostra curiositat; aquesta curiositat ens condueix a fixar l'atenció sobre aquesta cosa; l'atenció ens porta a desenvolupar una emoció sobre el succés que està ocorrent” (Art Thinking, Megías i Acaso, 2017). Curiositat, emoció i aprenentatge són les seqüències d’una pel·lícula que té com a cos actoral la música, l’expressió física, les arts escèniques, les arts vives, la creació audiovisual i les arts plàstiques i visuals.
El Congrés se celebrarà a València el 24 i 25 de novembre. Pretén ser un punt de trobada al voltant de la competència digital docent i tot el que hi està relacionat. S'ofereix al professorat un marc de participació obert a l'intercanvi d'experiències i a la reflexió en clau de transformació digital en els centres educatius. A més, s'hi treballa l'establiment de mecanismes i accions encaminades a l'ús segur i crític de la tecnologia digital i que alhora faciliten la millora de la competència digital dels i de les estudiants.
Parlem, per tant, de la competència digital docent, de la competència digital de l'alumnat i, també, de la competència digital dels centres com a organitzacions educatives.
El “IV Congrés CTEM de la Comunitat Valenciana” se celebrarà els dies 17 i 18 de novembre de 2023 a l'IES Benlliure de València.
El congrés està dedicat a l'educació STEAM, model que aborda junt amb les ciències, la tecnologia i les matemàtiques, altres disciplines que, tradicionalment, han estat relacionades amb les humanitats i les arts. Aquest acrònim, amb la inclusió de la A de Arts, ofereix un enfocament educatiu amb mires més àmplies, que permet que plantegem al nostre alumnat escenaris d'aprenentatge molt més rics i motivadors. L'objectiu és donar resposta als reptes als quals s'enfronta el professorat avui dia, com ara la interdisciplinarietat a l'hora de treballar les situacions d'aprenentatge i el treball en xarxa amb docents d'altres matèries. En el congrés es plantejaran temàtiques com ara les següents: el tractament de controvèrsies científiques, l'ús del llenguatge artístic per a l'expressió de conceptes científics-matemàtics o el debat ètic que es planteja davant la irrupció de la tecnologia en les nostres vides.
El “Congrés Humanitats per a la ciutadania del segle XXI” se celebrarà els dies 9 i 10 de novembre a la Facultat de Geografia a València.
El congrés del Cefire d'àmbit Humanístic i Social pretén ser un fòrum de debat en el qual promoure el diàleg sobre els reptes i els desafiaments per a l'educació considerada com un procés fonamental de formació personal, social i ciutadana en què s’hi veuen implicats l'alumnat, el professorat, les famílies, les institucions en els seus diferents nivells administratius i les persones particulars . La velocitat i l’evolució de la societat actual demanda una formació que fomente l'adquisició i la posada en pràctica d'una consciència ciutadana plena, entesa aquesta com el desenvolupament complet dels drets i dels deures de les persones que es troben en els centres i que són el pilar fonamental de la societat del segle XXI. Es pretén estendre el debat a tots els aspectes de la formació (social, econòmic, ecològic, personal) amb la intenció de replantejar i concretar el paper que les humanitats i les ciències socials poden jugar en aquest context educatiu.
L'àmbit de coeducació prepara el “II Congrés Estatal COEDUCA” que se celebrarà els dies 20 i 21 de gener de 2023. El seu objectiu és sensibilitzar sobre temes com ara la coeducació, l'educació emocional, la diversitat sexual i familiar, la igualtat efectiva, la corresponsabilitat, la prevenció de la violència contra les dones i l'educació per a la pau, en el context de l'aula i dels centres escolars. A més, es desitja promoure que l'alumnat de tots els nivells educatius reba una educació lliure de biaixos de gènere, amb referents equilibrats femenins i masculins, una educació sexual integral més enllà de la biologia i que adquirisca mecanismes per resoldre els conflictes d'una manera positiva, rebutjant la violència en qualsevol context i sent conscient de les conseqüències personals i col·lectives de la discriminació per raó de sexe, d’identitat i expressió de gènere, d’ètnia, de diversitat sexual o familiar, de classe social o de diversitat funcional. Així mateix, es pretén que l'alumnat adquirisca els mecanismes necessaris per detectar la violència contra les dones i masclista, així com per obtindre recursos per a la prevenció i conéixer els procediments de les intervencions quan es produeixen casos en els centres educatius.
El “I Congrés Educació i entorn rural” se celebrarà, en format híbrid amb participació presencial i en línia, els dies 6, 7, 8, 9 i 11 de febrer de 2023. L’organitza la SDGFP i la xarxa CEFIRE. Constituirà un espai on es compartiran experiències sobre el treball desenvolupat a l'escola rural.
Aquest congrés desenvolupa diversos eixos temàtics relacionats amb l'escola rural. Suposa una excel·lent oportunitat per fomentar la reflexió conjunta entre els i les professionals vinculats a l'escola rural. Es podran compartir propostes, experiències i estratègies que contribuiran a crear una xarxa d'escoles rurals.
Els eixos temàtics que es treballaran en el congrés seran els següents: Educació en territoris rurals (models de desenvolupament territorial), currículum, processos d’ensenyament i aprenentatge en els centres escolars situats en territoris rurals, el paper del personal docent a l'escola rural, la gestió i direcció dels centres educatius situats en territoris rurals (creació de xarxes de treball) i el paper de la comunitat educativa en els centres escolars rurals (l'escola oberta a l'entorn).
Des del CEFIRE específic d’FPEAE coorganitzarem, amb el CEFIRE d’Alcoi i la DG d’FPERE el “II Congrés Nacional d'FP: de l'itinerari formatiu a la carrera professional. Cap a un sistema integrat de formació i d’orientació professionals”.
El congrés se celebrarà el 14 i 15 de febrer de 2023 al Palau de les Arts a València i pretén ser un lloc d’encontre i de reflexió sobre l’Orientació Professional.
Aquest Congrés es presenta com una finestra oberta a l’FP d’Europa perquè servisca de reflexió sobre les noves directrius de l'FP a Espanya derivades de la nova Llei d'FP.
Les finalitats del congrés són, d'una banda, prendre consciència de la importància que té l'orientació professional al llarg de la vida en la gestió de la carrera personal, formativa i professional i d’altra intercanviar propostes per a una Estratègia General d'Orientació Professional del nou sistema de Formació Professional que permeta que els i les professionals siguen capaços d'adaptar-se a les necessitats del mercat laboral.
El “III Congrés d'Educació Infantil: SER: sentiments, emocions i relacions” se celebrarà els dies 3 i 4 de març de 2023 a La Nucia.
La finalitat del congrés és aprofundir en els sentiments, emocions i relacions que es desenvolupen en el context de l'Educació Infantil. Estem convençuts que el professorat exerceix un paper fonamental perquè els canvis siguen fonamentats, reflexionats i sostinguts en el temps.
En aquest congrés indagarem en aquest món intern i en els trets específics que ens defineixen personal i professionalment i que es concreten en la nostra praxi pedagògica.
El “III Congrés estatal d’Educació de Persones Adultes: un dret a noves oportunitats” se celebrarà, en format híbrid amb participació presencial i en línia, els dies 24 i 25 de març de 2023 a la Facultat d'Educació de la Universitat d'Alacant. Aquest esdeveniment dona continuïtat als espais de diàleg, de debat i de convivència oberts pels dos congressos precedents i pren així el relleu del II Congrés organitzat amb èxit l’any 2022 pel Centro Autonómico de Formación e Innovación de Galícia.
Aquest congrés posarà en valor projectes i iniciatives innovadores que giren al voltant de sis àrees de debat inspirades en el Marc d’Acció de Marràqueix 2022: Aprofitar el poder transformador de l’aprenentatge i de l’Educació de Persones Adultes (AEA). S’hi analitzaran, per tant, qüestions referides a marcs i acords de governança, sistemes educatius per a persones adultes, qualitat de l’aprenentatge, inclusió socioeducativa, dominis d’aprenentatge i cooperació estatal i internacional.
Es tracta, doncs, d’una ocasió única per reflexionar conjuntament i per compartir propostes, experiències i estratègies que contribuiran, sense dubte, a enfortir la xarxa estatal d’EPA.
El CEFIRE específic d’FPEAE i la DG de FPERE organitzaran el “II congrés de FOL”, que se celebrarà els dies 21 i 22 d'abril de 2023.
El CFOL2023 és un espai de trobada del professorat de Formació i Orientació Laboral, en el qual compartir i intercanviar bones pràctiques docents, mitjançant projectes, metodologies i experiències innovadores. Tot això quedarà plasmat en exposicions, pòsters o tallers, que enriquiran l'aprenentatge del professorat i que segur que impactaran positivament tant en l'alumnat com en la societat.
La sostenibilitat és el fil conductor del CFOL2023. L'orientació del futur professional dels i de les nostres joves ha d'inspirar-se en el concepte de desenvolupament sostenible; aquell desenvolupament que “satisfà les necessitats del present sense comprometre les de les generacions futures, garantint l'equilibri entre el creixement econòmic, la protecció del medi ambient i el benestar social”.
A través de la participació del professorat de les diferents Comunitats Autònomes, es pretén crear espais d'aprenentatge on experimentar, compartir i mostrar les inquietuds del professorat de FOL, així com, crear xarxes de col·laboració que afavorisquen el creixement del coneixement i que contribuïsquen a superar els reptes als quals s'enfronta el personal docent en un món canviant.
El “IV Congrés d'Educació Inclusiva”, que se celebrarà a València els dies 2 i 3 de juny de 2023, tindrà com a tema central la inclusió des de les diferents àrees i matèries. Pretén afavorir la representació dels diferents àmbits i etapes educatives amb la finalitat d'oferir un ventall d'oportunitats per a la inclusió de tot l'alumnat. Es dissenya com un espai en el qual compartir experiències inspiradores perquè el professorat oferisca la millor resposta a la diversitat del seu alumnat, mostrant estratègies i eines que resulten reeixides des de les seues àrees o matèries, és a dir que promoguen l'accés, la participació i l'aprenentatge de tot l'alumnat.