15 i 17M “El CRA de Mil Colors”

15 i 17Mvalencià

Hui publiquem aquesta notícia amb el lema “El CRA de mil colors”, per comptar-vós com vam celebrar als nostres aularis els dies 15M i 17M (“Dia Internacional dels famílies” i “Dia Internacional contra la LGTBIfòbia).

Una vegada més, els idees sobre com treballar la diversitat familiar i la diversitat afectiu-sexual, van sorgir del nostre Equip Motor.

Sabeu que aquest equip funciona com un espai de reflexió obert a tota la comunitat educativa, en ell compartim idees i recursos per treballar la coeducació al centre.

Així doncs, la cosa va quedar així:

1. SILUETES PER LA DIVERSITAT
  2. DINÀMICA "TAXI, TAXI!"
  3. CINEFÒRUM
  4. CONTE
  5. JOC DE TAULA

1. SILUETES PER LA DIVERSITAT

Per realitzar aquesta activitat, l’alumnat és va organitzar en equips d'uneixes 5 persones. Cada equip tènia un tros gran de paper continu on hi capiguera la silueta del membre més alt. Així els i els components de l’equip, en ordre, és van tombar i van dibuixar totes els siluetes dels persones de l’equip superposades. Tot seguit els van omplir de cuses que els agradaven. Finalment els mostraren a la resta d’equips i és va fer una reflexió en gran grup: “Qui podria ser aquesta silueta? Importaria que fora xic o xica, adult o menor?”, etc.

2. DINÀMICA "TAXI! TAXI!"

Objectiu:

• Comprendre què significa la discriminació i els sentiments negatius que desperta.

Procediment:

1. El grup és divideix en dos equips, un més menut fa de taxistes i la resta de persones seran usuàries del taxi.
  2. Els i els professionals del taxi s’asseuen en fila índia amb la seua targeta (al darrere hi ha escrita la seua discriminació), com si d’una parada de taxis és tractara. Aquestes instruccions són desconegudes per els persones usuàries.
  3. Cada persona ha de fer dues “trajectes”, és a dir, ha d’agafar dos taxis. Per això s’adreçarà al taxista que li pertoca i és podrà trobar amb dues situacions: que l’agafe o que no l’agafe (segons el prejudici del taxista).

Conclusions:

A acabar l’activitat ha estat interessant parlar sobre com s’han sentit els persones discriminades (que no han pogut licitar en diversos taxis) i sobre quins han estat els motius.

3. CINEFÒRUM

“Cap art traspassa la nostra consciència i toca directament els nostres emocions, aprofundint en els foscos habitacles dels nostres ànimes, com ho fa el cinema.”

Ingmar Bergman (director de cinema)

Vídeo Navajas diversitat

Al nostre CRA entenem el cinema com un mitjà didàctic vàlid i a la vegada com a una eina formativa per educar en valors, per això fem ús de curtmetratges que ens serveixen per fer reflexionar l'alumnat al voltant dels diferents qüestions que és vulguen treballar.

En aquest cas, decidírem que després de realitzar els anteriors activitats visualitzaríem; "In a Heartbeat", un curtmetratge animat produït per Ringling College of Art and Design que tracta sobre l'enamorament entre infants del mateix sexe; i “El col·legi dels colors infinits”, el qual parla sobre la diversitat i trenca amb els estereotips de gènere.

4. CONTE

familias-album-ilustrado-sobre-diversidad-familiar-de-oh-mami-blue

Un recurs que gairebé sempre ens acompanya als sessions on treballem valors és el conte. Sabem que aquest ens ofereix quantitat de beneficis educatius; ajuda a desenvolupar la imaginació, la fantasia i la creativitat; desperta la curiositat en els infants; afavoreix el gust per la lectura i l’adquisició d’un bon hàbit lector; etc.

En aquest cas ens interessem per crear nous referents en relació a l'àmbit familiar. Sabem que hi ha famílies de mil colors i que totes han d'estar a l'imaginari col·lectiu i han de ser visibilitzades.

En aquest sentit "Famílies" ha esdevingut un recurs ideal. Us el recomanem!

5. JOC DE TAULA

portadaquien

Per últim, ens plau presentar-vós un recurs que va sorgir a una sessió de COEDUCACENTRES amb el nostre Equip Motor: "Qui viu ací?"

Aquest va ser suggerit per una mare del nostre CRA i s'ha convertit en un recurs itinerant pels nostres aularis. Alumnat de totes els etapes ha pogut gaudir d'ell.

"Qui viu ací? El gran joc de la diversitat" ens ajuda també a trencar estereotips amb els relacions afectives, amb ell construïm diferents models de família, de parella, d'amistats, diferents personatges amb gustos variats, aficions i estètiques diverses.

Ha estat també un recurs enriquidor per treballar el dia de la família i per avançar una miqueta més en matèria coeducativa al nostre centre.