Ensenyances elementals

Models d’examen

Estructura de les proves a curs diferent de primer

Les proves específiques d’accés a segon, tercer i quart curs dels ensenyaments elementals de totes les especialitats instrumentals de Música es realitzaran d’acord amb el currículum del curs precedent al fet que opte l’aspirant i tindran l’estructura següent:

PROVA A: Prova de capacitat auditiva i de coneixement teorico-pràctic del llenguatge musical. El text contindrà les dificultats tècniques terminals del curs anterior al qual s’accedeix.

PROVA B: Prova de Pràctica instrumental.

B1) Lectura a primera vista (50%). El text contindrà les dificultats tècniques terminals del curs anterior al qual s’accedeixen.

B2) Interpretació d’una obra, estudi o fragment triat pel tribunal d’una llista de tres que presentaren l’alumne/a (50%). El nivell tècnic-instrumental obeirà als continguts terminals del curs anterior al qual s’accedeix. Es valorarà l’execució de memòria de les obres presentades.

El centre proposarà, com a mínim, amb tres mesos d’antelació a l’inici de les proves, les llistes orientatives d’obres apropiades a cada instrument. També publicaran amb la suficient antelació, els continguts i els criteris d’avaluació sobre els quals versaren les proves.

Els exercicis de la prova específica d’accés es qualificaren de zero a deu punts, i serà necessària una qualificació mínima de 5 per a poder superar-la. La qualificació final de la prova serà la mitjana aritmètica de les puntuacions dels diferents exercicis, expressada amb arrodoniment a un decimal.

Estructura de les proves d’ingrés a primer curs

Les proves es realitzaran en dues sessions pràctiques: una col·lectiva (durada màxima 60 min.) i una altra individual (aproximadament 5 min. per aspirant).

Sessió col·lectiva:

Serà escrita, i els aspirants disposaran d’un full on hauran de marcar la resposta correcta en les caselles a mode de test.
Constarà de dos apartats:
Apartat A: Diferenciació de l’altura dels sons (1 punt). Per a esta prova es tocaran dos sons al piano. El primer sempre serà igual i el segon serà variable. L’aspirant haurà d’identificar si el segon so és més agut, igual o més greu que el primer, per a el que disposarà de tres caselles, una amb una fletxa cap a amunt, una altra amb una fletxa horitzontal i una tercera amb una fletxa cap a avall. S’haurà de marcar la casella que corresponga d’acord amb el sentit del segon so. L’exercici constarà de 10 subapartats.
Apartat B: Memòria melòdica (1 punt). Per a la realització d’esta prova es tocarà al piano una melodia de 5 sons. Esta melodia es tornarà a repetir i l’aspirant marcarà amb un cercle la lletra ( I ) si és igual o la lletra ( D ) si és diferent. L’exercici constarà de 5 subapartats.

Sessió individual:

Serà oral i els aspirants seran cridats per ordre alfabètic per a realitzar esta prova davant de la comissió avaluadora i en ella es valorarà la capacitat memorística i comunicativa dels aspirants.
Constarà de dos apartats:
Apartat A: Imitació d’un esquema rítmic (2 punts) Els aspirants hauran de repetir amb palmades una sèrie d’esquemes rítmics percutits prèviament per un membre de la comissió avaluadora. L’exercici constarà de 2 subapartats.
Apartat B: Expressió vocal (4 punts) B1: En esta prova un membre de la comissió avaluadora ensenyarà una cançó determinada a l’aspirant que posteriorment haurà de cantar de memòria. B2: Es cantaran 2 sons i l’aspirant haurà de repetir-los de memòria. L’exercici constarà de 4 subapartats.

LLISTAT D’ASPIRANTS AMB PUNTUACIÓ FINAL

Es confeccionarà atenent a la puntuació que cada aspirant inscrit obtinga en els següents apartats:

– PUNTUACIÓ DE LA PROVA D’APTITUD (80%)

– COEFICIENT PER EDAT (20%)

Per a sumar el coeficient per edat, cal obtindre la puntuació mínima de 4 punts en la Prova d’Aptitud.

Coeficient per edat (màxim 2 punts)

Són els punts que cada aspirant obté en funció de la seua edat, atenent a la idoneïtat de la mateixa per a l’ingrés en les ensenyances elementals de música.

S’aplicarà el següent barem:

ANYSPUNTS
82,0
91,6
12 o més0

Les puntuacions per l’edat es consideraran per als nascuts fins el 31 de desembre.

Per tant, la puntuació final serà el sumatori dels punts obtinguts en cada apartat de la prova més el coeficient de l’edat. Amb aquesta puntuació s’elaborarà una llista ordenada dels aspirants, que servirà de base per a l’adjudicació de les places escolars.

En cas d’empat en la puntuació final, figurarà abans l’aspirant de menor edat.