El 5 de maig és el Dia d’Homenatge als espanyols deportats i morts a Mauthausen, en altres camps nazis i a totes les víctimes del nazisme. Aquesta commemoració, instaurada pel Govern d’Espanya l’any 2019, té com a objectiu recordar “els milers de compatriotes que, d’una manera o altra, van ser perseguits, esclavitzats o assassinats pel règim nazi” (comunicat de l’Amical de Mauthausen).
La datano és casual: el 5 de maig de 1945 va ser alliberat el camp de Mauthausen, on van ser deportats prop de 7.000 espanyols, dels quals “més de 4.700 van morir o van ser assassinats a partir de l’estiu de 1940”. Enguany es commemora el 81è aniversari de l’alliberament dels camps, espais on, tal com recorda l’Amical, “el patiment, la humiliació, la deshumanització i la mort estaven presents quotidianament i de manera inevitable”.
🌍 El nostre centre i la memòria europea
El curs passat, del 9 al 12 de maig de 2025, en el marc de les jornades de record i reconciliació impulsades per l’ONU, un grup d’alumnes de l’IES Enric Valor de Pego va participar en una experiència històrica i humana inoblidable: un viatge al camp de concentració de Mauthausen, a Àustria.
Aquest viatge va permetre al nostre alumnat conéixer de primera mà un dels espais més colpidors de la memòria europea. Van poder entendre el significat real de la deportació, el funcionament del camp i la magnitud del sofriment que hi van patir milers de persones, entre elles centenars de valencians i més de nou mil espanyols deportats en total.
🧭 Per què és important recordar?
L’Amical de Mauthausen ens recorda que els deportats espanyols van ser, abans que res, defensors de la legitimitat republicana i primers lluitadors antifeixistes d’Europa, i que la seua memòria és un llegat moral imprescindible. En paraules del comunicat:
“Els valors de la lluita antifeixista són un exemple moral imprescindible davant el preocupant avanç de la guerra i dels discursos d’odi de l’extrema dreta a tot el món.”
Des del nostre centre compartim aquesta responsabilitat: educar en la memòria per educar en la pau, perquè el passat no es repetisca i perquè el nostre alumnat cresca amb esperit crític, empatia i compromís democràtic.
✨ Un missatge que continua vigent
El comunicat conclou amb dues expressions que ressonen amb força en el present i que també fem nostres:
“Mai Més!” “No a la Guerra!”
Des de l’IES Enric Valor de Pego continuarem treballant perquè la memòria de les víctimes del nazisme i de totes les formes de totalitarisme siga un pilar fonamental de la nostra tasca educativa.
