En les tertúlies literàries dialògiques (TLD), un grup de persones, de qualsevol edat i condició, es reuneixen periòdicament, trien el pròxim llibre d’entre les millors obres literàries de la humanitat, acorden els capítols per a la pròxima sessió, els lligen fora d’eixes reunions i cada persona tria un o més paràgrafs que llegirà en veu alta i comentarà en la següent reunió.
Hi ha una persona coordinadora que s’encarrega de donar les paraules prioritzant sempre a qui menys vegades ha parlat. Després de llegir i comentar un paràgraf assenyalat per una de les persones, les altres poden també intervindre sobre eixe mateix paràgraf o introduir un altre.
En la literatura, i en l’art en general, no hi ha una única interpretació correcta, ningú té dret a imposar la seua; per contra, el diàleg potencia el respecte a totes les diverses interpretacions i al fet que, els qui ho desitgen, aprenguen les unes de les altres.
Moltes persones participants en tertúlies dialògiques, de qualsevol edat, nivell socioeconòmic o nivell educatiu, expliquen molt bé en privat i en públic els set principis de l’aprenentatge dialògic en què es basen, així com la teoria de la societat dialògica que es fonamenta aquesta concepció de l’aprenentatge:
- Diàleg igualitari: el valor del que diu cada participant no depén del seu estatus social ni del seu nivell educatiu, sinó dels arguments que dona i de les emocions i sentiments que comunica.
- Intel·ligència cultural: les persones en situació d’alfabetització tenen sabers amb tant valor com el de les persones de més nivell acadèmic
- Transformació: l’educació és amb freqüència l’única possibilitat de superar una desigualtat cultural i social.
- Dimensió instrumental: donar la mateixa importància a les competències instrumentals i a les emocions ja que, en realitat ambdues són importants i s’alimenten unes a les altres.
- Creació de sentit: uneix en un mateix diàleg la racionalitat i l’emocionalitat.
- Solidaritat: es crea entre les persones participants i els seus diversos entorns a través de les interaccions que es generen en les pròpies TD.
- Igualtat de diferències: assegura la igual consideració dels comentaris i aportacions de persones de diferents cultures, gèneres i creences.
- Biblioteca Tutoritzada.
- Tertúlies Pedagògiques Dialògiques
- Model Dialògic de Prevenció i Resolució de Conflictes.
- Grups Interactius