JOB SHADOWINGS DEL PROFESSORAT

Durant la setmana del 22 al 26 d’abril, la nostra companya Lucía A., del departament d’Orientació, va participar en un Jobsadowing a Göteborg (Suècia), emmarcat en el Programa Acadèmia per a orientadors educatius i finançat per la Unió Europea a través del Programa Erasmus.
La finalitat del projecte és promoure cada any la mobilitat dels professionals de l’orientació a Europa, millorar la creació de xarxes i la cooperació europea en matèria d’informació i orientació permanent, i fomentar l’intercanvi de bones pràctiques i mètodes entre els participants.
L’objectiu d’este programa en concret era conéixer l’orientació educativa en els diferents nivells educatius suecs, i l’intercanvi de mètodes i modes de treball entre els professionals de l’orientació de 14 països europeus.
Va tindre l’oportunitat d’aprendre de la mà d’orientadors educatius suecs, treballant en centres d’educació primària, secundària, educació especial, escola d’adults, centres d’orientació professional per a persones migrants i fins i tot els anomenats folkskola, el concepte dels quals no existix al nostre país (escoles enfocades per a aquell alumnat que, per diferents situacions, no encaixa dins del sistema educatiu ordinari, amb ràtios reduïdes, per projectes, mitjançant codocencia, etc.) És sorprenent descobrir la qualitat educativa des de la qual treballen amb la presència de fins a 5 orientadors educatius i 5 professionals de pedagogia terapèutica per a un centre educatiu com l’IES Tirant lo Blanc.
A més d’esta formació, es van reservar espais per a compartir mètodes i tècniques de treball entre els diferents participants del projecte, molts dels quals van aportar material i mètodes del seu país per a compartir-lo amb els altres participants, ja que, en uns certs països com Dinamarca, Suècia o Estònia, el material de treball per a l’orientació educativa ve donat a nivell nacional i s’aporta des dels diferents governs.
L’aportació principal de la nostra companya Lucía va ser el treball i material de realització pròpia del programa d’orientació acadèmica i professional enfocat cap a la formació professional per a alumnat a partir de 16 anys, així com el nostre mètode de treball principal en l’àrea de convivència escolar.
D’una banda, és frustrant adonar-se de tot allò que podríem millorar i aplicar en centres com el nostre institut, i sentir que, per falta de recursos personals i materials, no pot dur-se a terme. No obstant això, d’altra banda, s’ha portat la motxilla carregada de tot l’aprés, materials, idees, etc. als quals anirà donant forma, i els grans professionals amb els quals, afortunadament, seguix en contacte.
Després de la volta als seus respectius països, tot el grup d’orientadors i orientadores seguixen en contacte periòdicament, resolent dubtes, compartint idees i mètodes i donant-se suport mútuament en una professió tan bonica i alhora reptadora com és l’orientació educativa.

Ací podeu veure algunes imatges de les activitats realitzades per Lucía durant la seua estada a Göteborg: