Neuroart: cascs del coneixement

L’estudi del sistema nerviós és fonamental per a comprendre com es transmet i processa la informació al nostre cos, i especialment a l’adolescència, etapa en què s’experimenten canvis significatius a nivell estructural i funcional.

Els alumnes de 1r de Batxillerat de Biologia Humana i Salut i els alumnes de 1r ESO A i 1r ESO C, dintre de la Situació d’Aprenentatge del Sistema Nerviós, han dut a terme una activitat per a localitzar anatòmica i funcionalment les diferents parts del cervell, agrupades en lòbuls, tractada des de 2 graus d’aprofundiments diferents.

L’activitat anomenada “Crea el teu propi cervell” consisteix en la recreació d’una maqueta d’un casc cerebral, el centre neurològic del sistema nerviós central, on resideixen els nostres pensaments, s’integra i processa la informació sensorial, la parla, el llenguatge, el control motor i les nostres percepcions entre altres funcions.

Per una banda, els alumnes de batxillerat han estudiat la funcionalitat de cada lòbul i la seua localització als hemisferis. A més a més, van explorar exemples concrets, com ara la maduració de l’escorça prefrontal durant l’adolescència, zona involucrada en la presa de decisions, el control dels impulsos o el raonament. Així mateix, descobriren la capacitat que té el cervell per a reorganitzar-se i adaptar-se, capacitat intrínseca denominada plasticitat, i que en l’adolescència genera una “poda sinàptica” o refinament de les connexions cerebrals, que milloren la funcionalitat cerebral.

Per a fer l’activitat s’han recolzat en llibres com “El cerebro del adolescente” del doctor en Biologia i divulgador David Bueno del qual s’han extret i analitzat fragments com: “L’adolescència com a metamorfosi del comportament, el cervell social en l’adolescència: el grupalisme, metacognició i empatia”, “Què són i on es generen les emocions”. E igualment s’han emprat vídeos de l’autor com el següent:

Per altra banda, els alumnes de 1r d’ESO també han elaborat una maqueta que representa un casc cerebral i s’han centrat, principalment, en l’organització general del cervell i com està dividit en diferents regions responsables de diverses funcions. A més a més,  hem       aprofitat l’ocasió per a discutir el fascinant cas de Phineas Cage, i s’ha il·lustrat com una lesió al lòbul prefrontal pot tenir un impacte significatiu en la personalitat i el comportament humà  i el de H.M., un pacient que va patir danys en el seu hipocamp, demostrant la importància d’aquesta regió en la formació de records i la memòria.

Per concloure, l’activitat proposada va proporcionar als alumnes una comprensió més profunda de la complexitat i l’organització del cervell humà a través de mecanismes motivadors, atractius i integradors a l’aula.

Text: prof.Remei Ibáñez y Ana Fraga

“Els adolescents són diferents als adults per que també ho és el seu cervell: més fort i, al mateix temps, més vulnerable que en qualsevol etapa altra etapa de la seua vida”. R.Bueno