Jobshadowing a Brescia (Italia)

Dues professores de l'IES La Patacona, Victoria Fons i Empar Monzó, van visitar el centre CFP Giuseppe Zanardelli a Brescia (Itàlia) per a conèixer el sistema educatiu italià i comparar el sistema de la formació professional amb l'espanyol. El que ens produïa més interès era observar les metodologies emprades a les aules taller d'Imatge Personal i els recursos didàctics usats per analitzar-los i comparar-los amb els nostres.

Aquesta visita es produïa dins del projecte Erasmus+ KA-121, gestionat a Espanya pel SEPIE. Els programes Erasmus+ pretenen millorar les oportunitats educatives de les persones mitjançant la realització de mobilitats.

La col·laboració i la cooperació són la base dels resultats.

El CFP G. Zanardelli és un centre professional provincial format per nou escoles (Brescia, Chiari, Clusane, Darfo, Desenzano, Edolo, Ponte di legno, Verolanuova, ) amb la seu central a Brescia. Es dediquen a: la Formació professional, la Formació per a persones adultes, la Formació per a aturats, la Formació per a empreses i a Projectes internacionals.

Dins de la Formació Professional hi ha diferents especialitats arrelades a les necessitats empresarials de la zona:

• Mecànica
  • Informàtica
  • Electricitat i electrònica
  • Estètica
  • Perruqueria
  • Operador de màquines i ferramentes
  • Automatització industrial

Al seu organigrama (on el cap de les nou escoles és el Director, que realitza una funció semblant al director de fp de la comunitat valenciana) disposen de:

• Un director/a per a cada seu de les nou escoles amb una funció semblant als directors de centre de la CV.
  • Coordinadors de les especialitats: solen tenir a càrrec seu dues especialitats, per exemple estètica i electricitat juntes. S'encarreguen de la coordinació de la branca administrativa, educativa i funcional, incloses les substitucions de professorat. Recordem que a Itàlia, l'FP de nivell II consta de quatre anys, dels 14 als 18, i cursen també matèries dels àmbits científic i social com ara matemàtiques, història, etc.
  • Una coordinadora Erasmus que treballa en exclusiva en projectes europeus i duu la internacionalització de les nou escoles de la província de Brescia. El seu nom és Sona Arevshatyan.
  • Un grup de treball que funciona com una Agència de treball: Tenen contacte amb les empreses i amb antics alumnes i són intermediaris entre les dues parts.

Abans de realitzar una immersió a les aules de Perruqueria i Estètica els van explicar  el sistema educatiu de la FP en Lombardia:

- Hi han dos modalitats de FP: 5 cursos en l'institut professional: Especialització de nivell més alt i 3 cursos per aconseguir el certificat +1 curs per poder obrir l’activitat del negoci. Es por fer un altre any per accedir a la Universitat.

-La integració de l’alumnat amb diversitat es fa seguint la Llei 104( fan 107 hores amb recolzament educatiu). El docent ha de fer un document PEI ( projecte educatiu personalitzat) per decidir si segueix la educació normal o l’especial.

I es vam submergir a les aules denominades a Itàlia ciències mèdiques, el que ací denominaríem anatomia, anàlisis de la pell.... i després a les aules taller d'atenció al client, tractaments estètics i tècniques capil·lars. Van cooperar i analitzar les metodologies aplicades als processos tècnics…

D'aquesta observació, va sorgir una nova col·laboració per a un projecte KA-210 sobre metodologies aplicades a les aules d'Imatge Personal i propostes per a elaborar uns altres sobre recursos didàctics en perruqueria i electricitat.

Aquest projecte, elaborat per les dues professores amb l'inestimable suport de l'equip Erasmus del centre Zanardelli, seria una cooperació internacional per adaptar una metodologia activa i comuna als centres dels dos països. I augura un prometedor futur de col·laboració entre les dues institucions.

A més del jobshadowing i l’elaboració del nou projecte, deixaren una estona per impregnar-nos de la història monumental i artística de la Lombardia.

A l'IES La Patacona pretenem continuar treballant i investigant en aquesta línia mitjançant mobilitats de professorat i alumnat i projectes metodològics de col·laboració a través d'FP Acreditacions i projectes de clau-2 per a una major flexibilització de l’FP i un aprenentatge productiu i de qualitat .

brescia1