Jobshadowing a Brescia (Italia)

Dues professores de l'IES La Patacona, Victoria Fons i Empar Monzó, van visitar el centre CFP Giuseppe Zanardelli a Brescia (Itàlia) per a conèixer el sistema educatiu italià i comparar el sistema de la formació professional amb l'espanyol. El que ens produïa més interès era observar les metodologies emprades a les aules taller d'Imatge Personal i els recursos didàctics usats per analitzar-los i comparar-los amb els nostres.

Aquesta visita es produïa dins del projecte Erasmus+ KA-121, gestionat a Espanya pel SEPIE. Els programes Erasmus+ pretenen millorar les oportunitats educatives de les persones mitjançant la realització de mobilitats.

La col·laboració i la cooperació són la base dels resultats.

El CFP G. Zanardelli és un centre professional provincial format per nou escoles (Brescia, Chiari, Clusane, Darfo, Desenzano, Edolo, Ponte di legno, Verolanuova, ) amb la seu central a Brescia. Es dediquen a: la Formació professional, la Formació per a persones adultes, la Formació per a aturats, la Formació per a empreses i a Projectes internacionals.

Dins de la Formació Professional hi ha diferents especialitats arrelades a les necessitats empresarials de la zona:

  • Mecànica
  • Informàtica
  • Electricitat i electrònica
  • Estètica
  • Perruqueria
  • Operador de màquines i ferramentes
  • Automatització industrial

Al seu organigrama (on el cap de les nou escoles és el Director, que realitza una funció semblant al director de fp de la comunitat valenciana) disposen de:

  • Un director/a per a cada seu de les nou escoles amb una funció semblant als directors de centre de la CV.
  • Coordinadors de les especialitats: solen tenir a càrrec seu dues especialitats, per exemple estètica i electricitat juntes. S'encarreguen de la coordinació de la branca administrativa, educativa i funcional, incloses les substitucions de professorat. Recordem que a Itàlia, l'FP de nivell II consta de quatre anys, dels 14 als 18, i cursen també matèries dels àmbits científic i social com ara matemàtiques, història, etc.
  • Una coordinadora Erasmus que treballa en exclusiva en projectes europeus i duu la internacionalització de les nou escoles de la província de Brescia. El seu nom és Sona Arevshatyan.
  • Un grup de treball que funciona com una Agència de treball: Tenen contacte amb les empreses i amb antics alumnes i són intermediaris entre les dues parts.

Abans de realitzar una immersió a les aules de Perruqueria i Estètica els van explicar  el sistema educatiu de la FP en Lombardia:

- Hi han dos modalitats de FP: 5 cursos en l'institut professional: Especialització de nivell més alt i 3 cursos per aconseguir el certificat +1 curs per poder obrir l’activitat del negoci. Es por fer un altre any per accedir a la Universitat.

-La integració de l’alumnat amb diversitat es fa seguint la Llei 104( fan 107 hores amb recolzament educatiu). El docent ha de fer un document PEI ( projecte educatiu personalitzat) per decidir si segueix la educació normal o l’especial.

I es vam submergir a les aules denominades a Itàlia ciències mèdiques, el que ací denominaríem anatomia, anàlisis de la pell.... i després a les aules taller d'atenció al client, tractaments estètics i tècniques capil·lars. Van cooperar i analitzar les metodologies aplicades als processos tècnics…

D'aquesta observació, va sorgir una nova col·laboració per a un projecte KA-210 sobre metodologies aplicades a les aules d'Imatge Personal i propostes per a elaborar uns altres sobre recursos didàctics en perruqueria i electricitat.

Aquest projecte, elaborat per les dues professores amb l'inestimable suport de l'equip Erasmus del centre Zanardelli, seria una cooperació internacional per adaptar una metodologia activa i comuna als centres dels dos països. I augura un prometedor futur de col·laboració entre les dues institucions.

A més del jobshadowing i l’elaboració del nou projecte, deixaren una estona per impregnar-nos de la història monumental i artística de la Lombardia.

A l'IES La Patacona pretenem continuar treballant i investigant en aquesta línia mitjançant mobilitats de professorat i alumnat i projectes metodològics de col·laboració a través d'FP Acreditacions i projectes de clau-2 per a una major flexibilització de l’FP i un aprenentatge productiu i de qualitat .

erasmus
brescia1

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies