![](https://portal.edu.gva.es/iesnules/wp-content/uploads/sites/269/2022/02/pont-1024x542.jpg)
Hui el dia no amaneix tan assolellat com ahir i es nota en la temperatura. La previsió diu que els propers dies plourà així què hauré d’aprofitar per a caminar pel carrer i descobrir nous racons. Algunes coses que m’han cridat l’atenció de Berlín després de dos dies són les següents: es veu prou gent bevent cervesa mentres camina, a les nits hi ha poca llum pels carrers i potser dóna la falsa sensació d’inseguretat i, per últim, hi ha gent que mal viu recollint envasos de vidre que després bescanvia per diners. És una gran ciutat i els seus habitants són molt tolerants.
![](https://portal.edu.gva.es/iesnules/wp-content/uploads/sites/269/2022/02/DSC_8607-823x1024.jpg)
![](https://portal.edu.gva.es/iesnules/wp-content/uploads/sites/269/2022/02/torre-686x1024.jpg)
Abans de passejar, durant el matí, tenIm la segona sessió del curs sobre Aprenentatge Basat en Projectes. Aquesta sessió ha sigut més interessant i dinàmica doncs el formador, Gabriele, ens ha mostrat les característiques que ha de tindre aquest tipus de metodologia i això ha donat peu a què compartim les nostres opinions i reflexions sobre el tema.
![](https://portal.edu.gva.es/iesnules/wp-content/uploads/sites/269/2022/02/facana-725x1024.jpg)
A grans trets, un projecte ha de començar amb una pregunta que motive a l’alumnat a voler saber més, preferentment plantejant un problema o situació relacionada amb la vida real que necessite una solució que ha de proposar l’alumnat. Es treballa en grups i la funció del professorat és acompanyar en la recerca d’aquesta solució, no dirigir, oferint diferents recursos bibliogràfics i ajudant a planificar la investigació, tot oferint múltiples opcions en el camí que han de recòrrer. Per la qual cosa, no hi ha única solució a la pregunta inicial, cada grup pot arribar a unes conclusions distintes i totes són vàlides. A més, és fonamental plantejar el projecte des de la interdisciplinarietat per tal d’aconseguir que mobilitzen totes les seues habilitats (treball per competències???). Per últim, cal donar-li importància al producte final mostrant-lo a una audiència diversa.
![](https://portal.edu.gva.es/iesnules/wp-content/uploads/sites/269/2022/02/senyals-713x1024.jpg)
Bé, tot açò em fa pensar en les dificultats que cal salvar per a aplicar aquesta metodologia: canvis en l’organització del centre, implicació del professorat, hores de preparació dels projectes, com s’avalua,… estem preparats?
![](https://portal.edu.gva.es/iesnules/wp-content/uploads/sites/269/2022/02/nenes-1024x731.jpg)
La part lúdica del dia comença a les 3 de la vesprada. L’organització del curs contempla dues visites guiades, una per Berlín i l’altra a Postdam, dissabte vinent. El nostre guia italià, Federico, eixint de la porta de Brandenburg, ens porta per la zona al voltant del Reichtag i la porta de Brandeburg, parlant-nos sobre la història del país des de l’imperi alemany i la caiguda del III Reich fins ara.
![](https://portal.edu.gva.es/iesnules/wp-content/uploads/sites/269/2022/02/reichtag-1024x635.jpg)
Al voltant del riu Spree hem vist el nou Berlín, nous edificis governamentals construïts en l’antiga terra de ningú al voltant del mur de la vergonya, o antifeixista, segons la part de Berlín des d’on es mirava.
![](https://portal.edu.gva.es/iesnules/wp-content/uploads/sites/269/2022/02/pont2-1024x550.jpg)
Hem acabat la visita en el monument de l’Holocaust, però de nit no hem pogut apreciar la seua magnitud. Potser es mereix una visita de dia. Demà més.