DIARI DE MOBILITAT – Project Based Learning (PBL) in the classroom: Setup, Integration and reflection – Berlín – DIA 3

La previsió es compleix i la pluja ens acompanya part del dia encara que no de manera abundant. Realment aquest és l’oratge típic de Berlín a l’hivern i als seus habitants sembla que no els importa. La gent continua circulant amb bicicleta per la ciutat i, sorprenentment, no es veuen molts paraigües.

Anem per feina. En la sessió de hui hem aprofundit en com poden ser les qüestions inicials que inicien un projecte. Per exemple, poden servir per a explorar qüestions filosòfiques (Quan es pot considerar que hem madurat com a persones?), investigar sobre un període històric (Què sabem sobre les condicions de vida dels habitants de Nules durant la guerra civil?), analitzar un assumpte controvertit (Hauria d’ensenyar-se religió ales escoles?) plantejar situacions problemàtiques a resoldre (Com podem fer més sostenible el nostre centre?) o, també, un repte per a crear o construir alguna cosa (Com podem construir un coet impulsat per aigua?). Posteriorment, hem formulat alguns exemples de qüestions, individualment i per parelles, i les hem comentat i analitzat per tal de millorar-les.

Una companya comparteix un interessant recurs que pot ajudar a plantejar aquestes preguntes, s’anomena “Tubric”, i en el següent enllaç es pot descarregar i vore com funciona: https://www.tubric.com.

Potser ens hem entretingut massa en la part de les qüestions, al final del matí hem parlat breument sobre l’avaluació dels projectes. Molt breument, en realitat, ja què la importància d’aquesta part no es pot abarcar en uns pocs minuts i mostrant una rúbrica, una llista de control i poc més. En fi.

Per a finalitzar amb la part acadèmica, en el següent vídeo es pot observar com es treballa per projectes en una escola nord-americana. Segurament no tot serà tan perfecte com sembla però serveix per a fer-se una idea de què suposa aquest tipus de metodologia.

L’objectiu de la vesprada és visitar el museu anomenat “Topografia del terror”, ubicat en el lloc on es trobava el quarter general de les SS i just al costat d’un tros del Mur de Berlín que encara està en peu. Aquest museu presenta cronològicament com es van desenvolupar els fets ocorreguts des del moment en què Hitler va assolir el poder fins la caiguda del seu règim. Encara que es conega la història, no deixa d’impressionar la barbàrie que van cometre eixos fatídics personatges (per dir-lo suaument) de la història contemporània. No podem oblidar aquests fets i, molt menys, repetir-los.

Després del museu ens dirigim al famós i turístic “Check point Charlie”, punt de control dels aliats per a accedir a la zona occidental, on es van produir moments de tensió entre l’exèrcit rus i l’americà quan es repartiren la ciutat al final de la guerra.

Continuem caminant fins arribar a la Belbelplatz, plaça on va ocòrrer la cremà de llibres de Berlín de l’any 1933. Passem per davant l’òpera i ens apropem a l’església catòlica més antiga d’Alemanya. Decidim acabar la jornada sopant al barri de Keruzberg, només baixem del metro ens adonem de seguida de la multuculturalitat d’aquest barri. Berlín és una ciutat de contrastos.