DIARI DE MOBILITAT – Project Based Learning (PBL) in the classroom: Setup, Integration and reflection – Berlín – DIA 2

Hui el dia no amaneix tan assolellat com ahir i es nota en la temperatura. La previsió diu que els propers dies plourà així què hauré d’aprofitar per a caminar pel carrer i descobrir nous racons. Algunes coses que m’han cridat l’atenció de Berlín després de dos dies són les següents: es veu prou gent bevent cervesa mentres camina, a les nits hi ha poca llum pels carrers i potser dóna la falsa sensació d’inseguretat i, per últim, hi ha gent que mal viu recollint envasos de vidre que després bescanvia per diners. És una gran ciutat i els seus habitants són molt tolerants.

Abans de passejar, durant el matí, tenIm la segona sessió del curs sobre Aprenentatge Basat en Projectes. Aquesta sessió ha sigut més interessant i dinàmica doncs el formador, Gabriele, ens ha mostrat les característiques que ha de tindre aquest tipus de metodologia i això ha donat peu a què compartim les nostres opinions i reflexions sobre el tema.

A grans trets, un projecte ha de començar amb una pregunta que motive a l’alumnat a voler saber més, preferentment plantejant un problema o situació relacionada amb la vida real que necessite una solució que ha de proposar l’alumnat. Es treballa en grups i la funció del professorat és acompanyar en la recerca d’aquesta solució, no dirigir, oferint diferents recursos bibliogràfics i ajudant a planificar la investigació, tot oferint múltiples opcions en el camí que han de recòrrer. Per la qual cosa, no hi ha única solució a la pregunta inicial, cada grup pot arribar a unes conclusions distintes i totes són vàlides. A més, és fonamental plantejar el projecte des de la interdisciplinarietat per tal d’aconseguir que mobilitzen totes les seues habilitats (treball per competències???). Per últim, cal donar-li importància al producte final mostrant-lo a una audiència diversa.

Sabem cap on anem???

Bé, tot açò em fa pensar en les dificultats que cal salvar per a aplicar aquesta metodologia: canvis en l’organització del centre, implicació del professorat, hores de preparació dels projectes, com s’avalua,… estem preparats?

La part lúdica del dia comença a les 3 de la vesprada. L’organització del curs contempla dues visites guiades, una per Berlín i l’altra a Postdam, dissabte vinent. El nostre guia italià, Federico, eixint de la porta de Brandenburg, ens porta per la zona al voltant del Reichtag i la porta de Brandeburg, parlant-nos sobre la història del país des de l’imperi alemany i la caiguda del III Reich fins ara.

Reichtag

Al voltant del riu Spree hem vist el nou Berlín, nous edificis governamentals construïts en l’antiga terra de ningú al voltant del mur de la vergonya, o antifeixista, segons la part de Berlín des d’on es mirava.

Hem acabat la visita en el monument de l’Holocaust, però de nit no hem pogut apreciar la seua magnitud. Potser es mereix una visita de dia. Demà més.