Benvingudes i benvinguts a l'espai web d'aquest departament!
PROFESSORAT
DEPARTAMENT DE LLATÍ
FERNÁNDEZ CAPILLA, EIRENE (CAP DEP.)
DEPARTAMENT DE GREC
TEJERO RAMÍREZ, JUAN JOSÉ (CAP DEP.)
MATÈRIES
La professora Eirene Fernández Capilla ha assitit a la Jornada sobre Etwinning Comunitat Valenciana, que tingué lloc a la Ciutat Administrativa de València, el dia 7 de maig. En l’acte, al que van acudir sobre 150 professors i professores procedents de tota la Comunitat Valenciana es van tractar temes sobre la relació entre etwinning, Erasmus i Europa.
L’acte va estar presentat per entitats com El Servei Nacional Etwinning-INTEF, Europe Direct i el Servei de Promoció i Programes Europeus i van acudir, per a contar les seves experiències amb projectes eTwinning i Erasmus, representants de centres educatius com IES Xixona, IES Vallada, CEIP Serrano Cavero o el Col·legi José Arnauda.
A més a més, es van presentar les embaixades etwinning que donen suport a l’acció en els centres. En la taula rodona representants de Direcció de centres, d’Ambaixades etwinning i inspecció educativa posaren de manifest l’impacte i la transformació dels centres que tant eTwinning com Erasmus signifiquen.
Per últim es van donar consells pràctics per part de la Ambaixada eTwinning sobre com dissenyar els projectes, com buscar socis, la funcionalitat de la plataforma i com avaluar els resultats per a obtindre el segell de Qualitat.
Com cada any, l’alumnat de Llatí, Grec i Arts Escèniques va acudir el divendres dia 19 d’abril als Ludi Saguntini. La presentació de l’acte, a càrrec de les associacions Prosopon i Ludere et discere, va començar amb la representació de la Pompa et totum latine: el presentador iniciava l’acte donant-nos la benvinguda en llatí i presentant els membres de la processó caracteritzada amb diferents personalitats representants de les millors famílies nobles de Saguntum. De la mateixa que ho farien en l’antiga Roma, aquests nobles s’asseurien a les primeres grades, on tindrien els seus seients reservats. A continuació, entraren el conjunt de saltatores, les ballarines i ballarins interpretaren les seves danses i càntics en honor de la deessa de la fertilitat.
L’obra de teatre que es va representar a l’escenari porta com a títol Clásicos en la luna i ha estat preparada pel grup de teatre Clásicos Luna, de l’IES Pedro de Luna de Zaragoza. L’obra consisteix en una adaptació actual dels clàssics Miles gloriosus de Plaute, Medea de Eurípides i L’Iliada de Homer. A més a més, incloïa adaptacions de musicals tematitzats amb les obres clàssiques.
Encara que les grades són a l’aire lliure i passàrem un poc de calor, vam gaudir de l’espectacle.
Francisco Santolaya, president del “Consejo General de la Psicología de España” i degà del COP de la Comunitat, visitarà el nostre centre per a treballar amb la gestió de les Emocions en els adolescents. L’acte, que es celebrarà el dijous 18 d’abril de 12 a 14 en l’aula C2-2, ha estat organitzat pels Departaments de Filosofia, Grec i Llatí i el moderador serà Antonio Lastra. Participarà tant alumnat com professorat.
El projecte realitzat el curs 22-23 per l’alumnat de Llatí I ha rebut el segell de qualitat del servei Nacional d’Etwinning. Aquest projecte va ser el resultat d’ una col·laboració amb altres instituts europeus de Bèlgica, Portugal i Turquia. El projecte ha consistit en l’estudi del poeta romà Ovidi i la seva obra i la realització de un ebook multilingüe amb les traduccions al castellà, valencià, francès, belga i turc, desde el llatí, de dues fàbules de les Metamorfosi. Les fàbules treballades han sigut “Lycaon” y “Salmacis et Hermaphroditus”. A més, s’han treballat etimologies relacionades amb les emocions i s’ha debatut sobre les emocions que el poeta ens transmet a través dels seus protagonistes: la por de Lycaon, la ira de Zeus, el asco de Hermafrodit, l’obsessió de Salmacis… L’estudi de camp realitzat ens ha portat a concloure que les emocions són un llenguatge universal.
Aquest treball té una continuitat i ampliació al present curs 23-24. S’està treballant en un nou projecte europeu etwinning interdisciplinari anomenat “Emotiones apud Ovidium: Ars et Scientia”. En aquest nou projecte participa alumnat de Primer de Batxillerat de Llatí I (Eirene Fernàndez), Dibuix Artísitic (Alicia Renales) i Projecte d’Investigació (Lorena Pintos), en col·laboració amb un centre de Brescia, Itàlia. Enguany, a partir de les fàbules d’Ovidi “Deucalion et Pyrra” i “Phaeton”, treballarem sobre les emocions, la seva expressió en els éssers humans (neurociència), la seva representació artística…. Tornarem a debatre si el poeta romà Ovidi ens transmet emocions a partir dels protagonistes de les seves fàbules i … serà rellevant la nacionalitat que tinga el lector per a captar-les?
Europass Academy té més de 300 cursos de formació impartits en acadèmies repartides per tota Europa, destinats a professorat de centres que participen en el programa Erasmus +. Els cursos que ofereixen estan orientats cap a la innovació, el benestar, les arts i la millora dels entorns escolars, amb un enfocament constant en les competències del segle XXI. Solen tindre una duració d'una setmana on inclouen hores lectives i activitats culturals. Es tracta de grups reduïts de professors i professores de diferents nacionalitas i nivells educatius i la llengua vehicular és l'anglès. La professora Eirene Fernàndez, del Departament de Llatí ha participar al curs Digital Tools for Collaboration, Communication, Creativity and Digital Thinking (4Cs), impartit per la professora grega Basiliki Plati en Europass Academy Athens.
Des del dia 19 al 24 de febrer catorze professors i professores procedents de llocs com Itàlia, Polònia, Alemanya, República Txeca, Romania... han estat treballant en els diferents continguts del curs.
L'objectiu principal del curs és ajudar els participants a:
- Aprofitar al màxim les oportunitats actuals per educar els estudiants.
- Explorar i implementar estratègies del segle XXI per introduir les 4C a la seva pràctica docent;
- Dissenyar activitats per potenciar les 4C de l’alumnat amb el suport d’eines digitals;
- Fomentar els processos de pensament creatiu i crític dels alumnes;
- Facilitar la participació dels alumnes mitjançant l’ús de plataformes i aplicacions;
- Experimentar habilitats i tècniques de comunicació més efectives;
- Ampliar les oportunitats de col·laboració a l’aula, també amb el suport de les tecnologies;
- Viure una experiència de creació d’equips realment internacional.
La primera tasca que els assistents han de fer és presentar el seu centre i la localitat d’on venen.
Llíria destaca per ser una “simfonia de cultures”.
La forma de treballar d'aquestos cursos és molt pràctica: es fan moltes dinàmiques de grup, treballs col·laboratius, recerques conjuntes,... es tracta en tot moment d'establir un diàleg, un espai on posar en comú les preocupacions que tots tenim i compartir-les amb companys d'altres països. És interessant comprovar com en altres centres europeus tenen problemes educatius semblants als nostres....
Les aplicacions digitals vistes al curs que més m'han agradat són: Trello, Mindmup, Jamboard, Quizizz, Mentimenter, Flip i Arloopa.
- Trello: es molt més complet que Padlet. Emprant el sistema kanban, per al registre d’activitats amb targetes virtuals organitza tasques, permet afegir llistes, adjuntar fitxers, etiquetar esdeveniments, afegir comentaris i compartir taulers. Trello és un tauler virtual on es poden penjar idees, tasques, imatges o enllaços. És versàtil i fàcil d’usar i es pot fer servir per a qualsevol tipus de tasca que requereixi organitzar informació.
- Mindmup: MindMup és una aplicació de mapes mentals escrita principalment en JavaScript i dissenyada per funcionar en navegadors HTML5. També es pot utilitzar per crear mapes d’arguments i mapes conceptuals.
- Jamboard: consisteix en una pissarra blanca. Compta amb totes les eines necessàries, incloent notes adhesives, plantilles, així com característiques avançades com l’escriptura a mà i reconeixement de formes. Cada document generat pot ser guardat al núvol de Google per al seu posterior accés, ja siga per reprendre el que s’està fent, o per visualitzar-lo, en contraposició a les pissarres tradicionals, que per poder usar-les de nou cal esborrar totes les anotacions , dibuixos i altres elements aportats a través d’un esborrany.
- Mentimeter: L’aplicació s’enfoca a la col·laboració en línia per al sector educatiu, permetent als estudiants o al públic en general respondre preguntes de forma anònima.
- Quizizz: es una web que ens permet crear qüestionaris en línea els quals l’alumnat pot respondre de tres maneres diferents: en un joc en directe (tipus kahoot); com a tasca (els resultats arriben al professorat), de manera individual (només “game”)
- Arloopa: és una aplicació que permet la creació de objectes amb realitat augmentada per a poder interactuar amb ells.
- Flip: Flip és una plataforma de debats en vídeo dús gratuït propietat de Microsoft per al seu ús en entorns d’aula.
Si bé els matins es dediquen al treball, les vesprades queden lliures per a coneixer la ciutat i l'entorn. Vaig tenir l'ocasió de visitar a Atenes l'Acròpolis on està el Partenó, el museu de l'Acròpolis, el museu Arqueològic, el Parlament i la Plaça Sintagma... Passejar pels carrers del barri de Plaka i Monesteraki, gaudir de la seva gastronomia, botigues, música, dança... els capvespres a Atenes són meravellosos... A més, en els meus dies lliures vaig aprofitar per visitar el temple d'Apol·lo i la muntanya Parnàs a Delfos i el seu museu. Al Peloponès, vaig poder veure el Canal de Corint, el teatre d'Epidaure (un dels més grans conservats i on vaig comprovar la seva sorprenent acústica) i el recinte arqueològic que l'envolta: el temple d'Asclepius. També vaig anar a visitar les restes de l'acròpolis de Micenes, passant per la seva Porta dels Lleons i visitant el lloc on es va trobar el famós "Tresor de Atreo". S'ha de tenir en compte que en Atenes ès un hora més que ací i, a més, s'havia de córrer un poc ja que, com que tenien l'horari d'hivern, la majoria dels lloc oficials tanquava a les 17:00h.
Pots vore algunes fotos que vaig fer:
L’alumnat de 3º de Cultura Clàssica ha participat en aquest projecte sobre la etimologia de les Emociones. Podeu vore el treball: https://youtu.be/zn6DtD6uiH0?si=LwfRu4x9iuFYDgSx
L’alumnat de Cultura Clàssica ha realitzat un treball sobre Etimologia dels signes del zodíac. Aquesta activitat forma part del Projecte ETwinning ETIMOLOGY EVERYWHERE, on el nostre centre treballa en col·laboració amb Escuola Gimnaziala I.S.Sturdza Saucesti, en Romania.
Per a la realització d’aquest treball s’ha fet ús de la Inteligència Artificial:
- Chat GPT per a obtindre la informació rellevant.
- l’aplicació D-ID AI studio per a acconseguir els avatars que presenten l’activitat.
El treball s’ha editat en un document col·laboratiu CANVA.
A més, hem investigat les constel·lacions i hem reproduït les que representen els signes zodiacals. Esperem que vos agrade!:
El próximo día 2 de febrero el alumnado del IES Camp de Túria junto con sus profesoras Alicia Renales (Dibujo Artístico) y Eirene Fernández (Latín) se desplazará hasta el Museo Arqueológico de Llíria.
De forma telémática y junto con las profesoras Paola Repetti (Latín) y Lorena Acosta (Español), asistirá al evento el alumnado del Liceo Statale Leonardo di Brescia.
Una vez allí, el Director del Museo, Xavi Vidal, nos recibirá a todos y nos explicará brevemente el espíritu del Museo, las piezas que allí se albergan y se detendrá en algunas inscripciones halladas. Pues, comprobaremos cómo a través de los epitafios -y ya desde tiempo de los romanos- el ser humano viene expresando sus emociones: hablaremos de la pena y el cariño que se manifiestan en estos hallazgos de Llíria.
Aquí el link para la reunión: (TEAMS)
L’alumnat de Cultura Clàssica de 3º ESO ha visitat hui la Domus Baebia en Sagunt. Allí, hem pogut participar en dos tallers on ens han explicat com era la vida dels Gladiadors: l’escola on entrenaven, què menjaven, quin tipus d’entrenament feien, quina dieta seguien, quan costava contractar un combat, qui els contractava….l’alumnat s’ha posat en la pell d’aquestos gladiadors!
D’un altra banda, també ens han explicat quins eren els membres de la família romana: la matrona, el pater familias, la novia, els fills, els esclaus, el pedagog, …. Hem sigut ROMANS per un dia!!!
Ludere et discere!!
L’alumnat de Laboratori d’Arts Escèniques de 1º ESO i de Arts Escèniques de 1º de Batxillerat participa en un projecte etwinning anomenat Plurilingual Kamishibai (paper theatre). Es farà un teatre de paper on l’alumnat explicarà els Dotze treballs d’Hèrcules que estan representats a Ca Porcar. Al projecte participen instituts de Grècia, Georgia, Polònia i Turquia.
L’alumnat de ha realitzat un video titulat “Los trabajos de Hércules” on mostra als altres instituts europeus participants el mosaic que tenim a Ca Porcar. https://youtu.be/29MjfTM8NQY?si=-0QB7sw2gsMFIth2
A més, entre tots els centres participants han elaborat un ebook col·laboratiu, que conté cadascuna de les històries que cada grup ha treballat per a construir una narració multilingüe. Hi ha un total de set històries diferents que havien d’estar relaciones amb la història del país participant. En concret, el nostre centre ha treballat sobre les falles d’una banda i sobre els mosaic dels Treballs d’Hèrcules.
En el projecte, s’han fet alguns encontres online amb els altres centres en forma de videoconferència i, el passat dimecres 15 de maig, es vaorganitzar una partida de Kahoot online, amb preguntes que cada grup havia formulat. El guanyador fou Nikos, de Tessalònica. L’idioma de comunicació ha sigut l’anglès.
PRODUCTE FINAL: