CURS “DIGITAL TOOLS FOR COLLABORATION, COMMUNICATION, CREATIVITY AND DIGITAL THINKING (4cS)”

Europass Academy té més de 300 cursos de formació impartits en acadèmies repartides per tota Europa, destinats a professorat de centres que participen en el programa Erasmus +.  Els cursos que ofereixen  estan orientats cap a la innovació, el benestar, les arts i la millora dels entorns escolars, amb un enfocament constant en les competències del segle XXI. Solen tindre una duració d'una setmana on inclouen hores lectives i activitats culturals. Es tracta de grups reduïts de professors i professores de diferents nacionalitas i nivells educatius i la llengua vehicular és l'anglès.

La professora Eirene Fernàndez, del Departament de Llatí ha participar al curs Digital Tools for Collaboration, Communication, Creativity and Digital Thinking (4Cs), impartit per la professora grega Basiliki Plati en Europass Academy Athens. 
L’Acròpolis iluminada
Des del dia 19 al 24 de febrer catorze professors i professores procedents de llocs com Itàlia, Polònia, Alemanya, República Txeca, Romania... han estat treballant en els diferents continguts del curs. 
L'objectiu principal del curs és ajudar els participants a:
  • Aprofitar al màxim les oportunitats actuals per educar els estudiants.
  • Explorar i implementar estratègies del segle XXI per introduir les 4C a la seva pràctica docent;
  • Dissenyar activitats per potenciar les 4C de l’alumnat amb el suport d’eines digitals;
  • Fomentar els processos de pensament creatiu i crític dels alumnes;
  • Facilitar la participació dels alumnes mitjançant l’ús de plataformes i aplicacions;
  • Experimentar habilitats i tècniques de comunicació més efectives;
  • Ampliar les oportunitats de col·laboració a l’aula, també amb el suport de les tecnologies;
  • Viure una experiència de creació d’equips realment internacional.
El grup de treball

La primera tasca que els assistents han de fer és presentar el seu centre i la localitat d’on venen.

Llíria destaca per ser una “simfonia de cultures”.

La forma de treballar d'aquestos cursos és molt pràctica: es fan moltes dinàmiques de grup, treballs col·laboratius, recerques conjuntes,... es tracta en tot moment d'establir un diàleg, un espai on posar en comú les preocupacions que tots tenim i compartir-les amb companys d'altres països. És interessant comprovar com en altres centres europeus tenen problemes educatius semblants als nostres.... 
Les aplicacions digitals vistes al curs que més m'han agradat són: Trello, Mindmup, Jamboard, Quizizz, Mentimenter, Flip i Arloopa.
  1. Trello: es molt més complet que Padlet. Emprant el sistema kanban, per al registre d’activitats amb targetes virtuals organitza tasques, permet afegir llistes, adjuntar fitxers, etiquetar esdeveniments, afegir comentaris i compartir taulers. Trello és un tauler virtual on es poden penjar idees, tasques, imatges o enllaços. És versàtil i fàcil d’usar i es pot fer servir per a qualsevol tipus de tasca que requereixi organitzar informació.
  2. Mindmup: MindMup és una aplicació de mapes mentals escrita principalment en JavaScript i dissenyada per funcionar en navegadors HTML5. També es pot utilitzar per crear mapes d’arguments i mapes conceptuals.
  3. Jamboard: consisteix en una pissarra blanca. Compta amb totes les eines necessàries, incloent notes adhesives, plantilles, així com característiques avançades com l’escriptura a mà i reconeixement de formes. Cada document generat pot ser guardat al núvol de Google per al seu posterior accés, ja siga per reprendre el que s’està fent, o per visualitzar-lo, en contraposició a les pissarres tradicionals, que per poder usar-les de nou cal esborrar totes les anotacions , dibuixos i altres elements aportats a través d’un esborrany.
  4. Mentimeter: L’aplicació s’enfoca a la col·laboració en línia per al sector educatiu, permetent als estudiants o al públic en general respondre preguntes de forma anònima.
  5. Quizizz: es una web que ens permet crear qüestionaris en línea els quals l’alumnat pot respondre de tres maneres diferents: en un joc en directe (tipus kahoot); com a tasca (els resultats arriben al professorat), de manera individual (només “game”)
  6. Arloopa: és una aplicació que permet la creació de objectes amb realitat augmentada per a poder interactuar amb ells.
  7. Flip: Flip és una plataforma de debats en vídeo dús gratuït propietat de Microsoft per al seu ús en entorns d’aula.

 Si bé els matins es dediquen al treball, les vesprades queden lliures per a coneixer la ciutat i l'entorn.   Vaig tenir l'ocasió de visitar a Atenes l'Acròpolis on està el Partenó, el museu de l'Acròpolis, el museu Arqueològic, el Parlament i la Plaça Sintagma... Passejar pels carrers del barri de Plaka i Monesteraki, gaudir de la seva gastronomia, botigues, música, dança... els capvespres a Atenes són meravellosos...
A més, en els meus dies lliures vaig aprofitar per visitar el temple d'Apol·lo i la muntanya Parnàs a Delfos i el seu museu. Al Peloponès, vaig poder veure el Canal de Corint, el teatre d'Epidaure (un dels més grans conservats i on vaig comprovar la seva sorprenent acústica) i el recinte arqueològic que l'envolta: el temple d'Asclepius. També vaig anar a visitar les restes de l'acròpolis de Micenes, passant per la seva Porta dels Lleons i visitant el lloc on es va trobar el famós "Tresor de Atreo". 

S'ha de tenir en compte que en Atenes ès un hora més que ací i, a més, s'havia de córrer un poc ja que, com que tenien l'horari d'hivern, la majoria dels lloc oficials tanquava a les 17:00h.

Pots vore algunes fotos que vaig fer: