Quan els pares ens separem

Una parella pren la decisió de deixar de compartir la vida i separar-se. La situació, quan hi ha fills, és molt més complicada. Als pares els preocupa i molt com s’ho prendran els xiquets, perquè per damunt de tot no volen que el seu fill/a sofrisca les conseqüències de la seua separació. I apareixen moltes pors i dubtes, sobre com se li ha d’explicar, si és millor no dir-li, com s’ho prendrà el xiquet, si serà capaç de comprendre aquesta nova realitat, si s’adaptarà als nous canvis, si li portarà problemes a l’escola,… tots aquests temors s’afegeixen a la ja de per si dolorosa situació que estan vivint fent que el procés de separació siga molt més dolorós i estressant.

Perquè sabem queno és un tràmit fàcil, vos deixem ací alguns consells generals i sobretot vos facilitem un recull de recursos que hem trobat a la web, ja què cada situació és diferent i també canvia segons l’edat del xiquet/a i les característiques personals de cadascú.

Esperem que vos ajuden a resoldre i passar el millor possible aquesta dolorosa situació.

Alguns consells:

• Es important que li expliqueu als xiquets. Una vegada pressa la decisió quan abans ho sàpiga millor, donat que els xiquets ja noten que a casa passa alguna cosa, han vist cares tristes, o la mare plorar, la visita d’un familiar que es preocupa més de l’habitual, converses que s’amaguen als menuts… els xiquets intueixen que alguna cosa passa i el no saber que és crea inseguretat.
  • Deixar-li molt clar:
    • El que es separa és la parella, la relació matrimonial es trenca però no la parental. Els xiquets no es divorcien. Ells han de saber que continuen tenint una família tot i què aquesta ha canviat, seguirà tenint sempre un pare i una mare. I el vostre amor és per sempre.
    • Ells no tenen la culpa. La decisió és dels adults i el xiquet/a no ha tingut rés a vore. Els xiquets tendeixen molt a sentir-se culpables.
  • Informar a l’escola. És important que el mestre/a conega la nova situació per tal d’entendre al xiquet, si hi ha canvis en el seu comportament o rendiment acadèmic. Sobretot heu de comunicar a l’escola si ha limitacions per part d’algun dels dos tutors en la custòdia.
  • Evitar les situacions violentes. No discutir davants dels fills i evitar criticar la vostra ex-parella davant del xiquet/a.

Recursos que vos ajudaran:

• Els pares ens separem. Aquesta pàgina web és molt completa, en ella trobareu consells, articles, enllaços a altres webs, recomanacions de llibres i contes que ajudaran als xiquets a entendre la nova situació.