RRI

Reglament de Règim Intern

 

REGLAMENT DE RÈGIM INTERN

Actualitzat a 26 de gener de 2011

INDEX
TITOL I – Principis fonamentals. 
Article 1. Entenem el nostre centre escolar com una institució al servei de la comunitat.
Article 2. Els fonaments de les normes
Article 3. El present reglament té com a objectius els següents
Article 4. El centre estarà obert a la comunitat educativa

TITOL II – Òrgans de govern, coordinació i de representació del centre.
Article 5. Al respecte ens regirem a nivell de funcionament i procediment d’elecció pel que marque la legislació vigent de rang superior
Òrgans Col·legiats

TITOL III – Del professorat i dels alumnes.
CAPÍTOL I – Del professorat.
Article 6. Drets del professorat
Article 7. Deures del professorat
Article 8. En una comunitat educativa, totes les persones, quant a persones, són totes iguals
CAPÍTOL II – Dels alumnes.
Article 9. Drets dels alumnes.
Article 10. Deures del alumnat.

TÍTOL IV – Dels drets i deures dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes en l’àmbit de la convivència i de les associacions de mares, pares o tutors i de les associacions d’alumnes
CAPITOL 1 – Dels drets i deures dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes
Article 11. Drets dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes
Article 12. Deures dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes
CAPITOL 2 – De les associacions de pares, mares, tutors o tutores dels alumnes i de les associacions d’alumnes
Article 13. De les associacions de mares/pares i d’alumnes
Article 14. La seu de les associacions
Article 15. Col·laboració amb les associacions
Article 16. Dret d’associació dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes

TÍTOL V – De la convivència
CAPÍTOL I – De les normes de convivència
Article 17. Plans de convivència
Article 18. Conductes objecte de mesures correctores
Article 19. Aplicació de mesures correctores i disciplinàries
Article 20. De la comissió de Convivència.


Article 21. Gradació de les mesures educatives correctores i de les mesures educatives disciplinàries.
Article 22. Conductes contràries a les normes de convivència del centre educatiu.
Article 23. Mesures educatives correctores
Article 24. Conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre
Article 25. Comunicació als pares, mares, tutors o tutores legals de l’alumnat que siga objecte de mesures educatives correctores
Article 26. Constància escrita i registre de les mesures educatives correctores
Article 27. Prescripció
Article 28. Reiteració de conductes contràries a la convivència i falta de col·laboració dels pares, mares, tutors o tutores
Article 29. Mesures educatives disciplinàries per a conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre
Article 30. Responsabilitat penal
CAPÍTOL II – Aplicació i procediments per a obrir expedient
Article 31. Aplicació i procediments per a obrir expedient
Article 32. Instrucció i proposta de resolució
Article 33. Resolució i notificació
Article 34. Prescripció
Article 35. Mesures de caràcter cautelar
CAPÍTOL III – Normes d’us dels espais
Article 36. A la Programació Anual s’inclourà els horaris d’ús dels diferents espais
Article 37. Normes de comportament en el trasllat d’alumnes entre els espais del centre
Article 38. Normes de Convivència i comportament als patis
Article 39. Normes de comportament a les classes
Article 40. Higiene i neteja

TITOL VI – MENJADOR ESCOLAR
Article 41. El menjador escolar és una institució al servei dels xiquets i xiquetes alumnes del centre amb una doble finalitat
Article 42. Objectius generals del menjador escolar
Article 43. Supervisió del menjador
Article 44. L’equip pedagògic estarà format, d’acord amb la normativa vigent
Article 45. La Comissió de Seguiment del Menjador del Consell Escolar
Article 46. Dels comensals al menjador escolar
Article 47. Ocupació de les places del menjador escolar
Article 48. Són drets dels comensals
Article 49. Són obligacions o deures dels i les alumnes que utilitzen el servei de menjador
Article 50. Menús, dietes especials i administració de medicaments
Article 51. Preu del menú, absències justificades i impagats
Article 52. Comensals fixos i eventuals
Article 53. Normes de convivència

TITOL VII – Personal no docent
Article 54. El personal no docent dependrà de la Direcció i deurà respectar el present Reglament de Centre
Article 55. Drets i deures del personal no docent
Article 56. De les tasques del conserge

TITOL VIII – Normes que regules l’exposició d’informació als taulers del centre
Article 57. Responsabilitat de l’exposició d’informacions als taulers d’anuncis

DISPOSICIONS FINALS

 

TITOL I – Principis fonamentals.

Article 1. Entenem el nostre centre escolar com una institució al servei de la comunitat.
Els seus principis, organització, funcionament i línia pedagògica han d’estar encaminats a la formació de les persones que constitueixen la comunitat que ens rodeja.
Les normes i procediments que regulen la convivència en un centre escolar són necessàries per a garantir el funcionament normal de les obligacions i les activitats. Del compliment d’estes normes depèn en gran manera la reducció i virtual eliminació de conflictes, la qual cosa és un dels objectius a complir en este centre.

Article 2. Els fonaments de les normes són:
El respecte mutu de totes les persones que formen la Comunitat Educativa
El respecte, per part de tots, dels materials, de l’equipament i de les instal·lacions.
El respecte pel treball i la funció de tots els membres de la Comunitat Educativa.

Article 3. El present reglament té com a objectius els següents:
Regular les pautes d’acció de les activitats educatives, de convivència i de disciplina del centre.
Oferir procediments estandarditzats a tots els membres de la comunitat educativa.
Proposar mesures alternatives davant de situacions susceptibles de sanció.
Orientar les conductes habituals cap a la convivència i el respecte a tots els membres de la comunitat.

Aquest reglament no es proposa com un ordenament tancat i acabat sinó com un acostament a les necessitats i realitats del centre i ha sigut elaborat amb l’ànim d’introduir progressivament totes les millores que la pràctica diària suggerisca i adaptant-nos a les noves situacions. Els comentaris, els suggeriments i les modificacions es treballaran des de la Comissió de Convivència al llarg del curs.

El Reglament de Règim Intern, d’altra banda, és d’obligat compliment per a tots els membres de la comunitat educativa i s’ajusta a la legislació vigent, en concret el decret 39/08 de la Generalitat Valenciana.

Article 4. El centre estarà obert a la comunitat educativa
formada pels alumnes, professors, pares i totes aquelles institucions i organitzacions que incidisquen en la vida del poble.

 

TITOL II – Òrgans de govern, coordinació i de representació del centre.

Article 5. Al respecte ens regirem a nivell de funcionament i procediment d’elecció pel que marque la legislació vigent de rang superior:

Òrgans unipersonals: A la LOE, Articles 131 i 132 estan marcades la composició i competències de l’equip directiu, Director, Cap d’estudis i Secretari.

Òrgans Col·legiats:
Consell Escolar: a l’article 126 de las LOE i està marcada la Composició del Consell Escolar, que seran:.

a) El director del centre, que serà el seu President.
b) El /La Cap d’estudis.
c) Un regidor o representant de l’Ajuntament.
d) Un nombre de professors/es, elegits pel Claustre, que no podrà ser inferior a un terç del total dels components del Consell.
e) Un nombre de pares/mares i d’alumnes, elegits respectivament per i entre ells, que no podrà ser inferior a un terç del total dels components del Consell.
f) Un representant del personal d’administració i serveis del centre.
g) El secretari del centre, que actuarà com a secretari del Consell, amb veu i sense vot.

Les competències del Consell Escolar venen marcades per l’article 127 de la LOE i són les següents:

El Consell Escolar del centre tindrà les competències següents:
a) Aprovar i avaluar els projectes i les normes a què es referix el capítol II del títol V de la present Llei.
b) Aprovar i avaluar la programació general anual del centre sense perjudici de les competències del Claustre de Professors, en relació amb la planificació i organització docent.
c) Conèixer les candidatures a la direcció i els projectes de direcció presentats pels candidats.
d) Participar en la selecció del director del centre en els termes que la present Llei establix. Ser informat del nomenament i cessament dels altres membres de l’equip directiu.
e) Si és el cas, amb l’acord previ dels seus membres, adoptat per majoria de dos terços, proposar la revocació del nomenament del director.
f) Decidir sobre l’admissió d’alumnes amb subjecció al que establix esta Llei i disposicions que la desenvolupen.
g) Conèixer la resolució de conflictes disciplinaris i vetllar perquè s’atinguen a la normativa vigent. Quan les mesures disciplinàries adoptades pel director corresponguen a conductes de l’alumnat que perjudiquen greument la convivència del centre, el Consell Escolar, a instància de pares o tutors, podrà revisar la decisió adoptada i proposar, si és el cas, les mesures oportunes.
h) Proposar mesures i iniciatives que afavorisquen la convivència en el centre, la igualtat entre homes i dones i la resolució pacífica de conflictes en tots els àmbits de la vida personal, familiar i social.
i) Promoure la conservació i renovació de les instal·lacions i equip escolar i aprovar la obtenció de recursos complementaris d’acord amb l’establert a l’article 122.3 de la LOE.
j) Promoure la conservació i renovació de les instal·lacions i equip escolar i aprovar l’obtenció de recursos complementaris d’acord amb el que establix l’article 122.3.
k) Fixar les directrius per a la col·laboració, amb fins educatius i culturals, amb les Administracions locals, amb altres centres, entitats i organismes.
l) Analitzar i valorar el funcionament general del centre, l’evolució del rendiment escolar i els resultats de les avaluacions internes i externes en les que participe el centre.
m) Elaborar propostes i informes, a iniciativa pròpia o a petició de l’Administració competent, sobre el funcionament del centre i la millora de la qualitat de la gestió, així com sobre aquells altres aspectes relacionats amb la qualitat de la mateixa.
n) Qualssevol altres que li siguen atribuïdes per l’Administració educativa.
o) Fixar les directrius per a la col·laboració, amb fins educatius i culturals, amb les Administracions locals, amb altres centres, entitats i organismes.
p) j) Analitzar i valorar el funcionament general del centre, la evolució del rendiment escolar i els resultats de les avaluacions internes i externes en les que participe el centre.
q) Elaborar propostes i informes, a iniciativa pròpia o a petició de l’Administració competent, sobre el funcionament del centre i la millora de la qualitat de la gestió, així com sobre aquells altres aspectes relacionats amb la qualitat de la mateixa.
r) Qualsevol altres que li siguen atribuïdes per l’Administració educativa.

Claustre de professors:
1. El Claustre de professors és l’òrgan propi de participació dels professors/es en el govern del centre i té la responsabilitat de planificar, coordinar, informar i, en el seu cas, decidir sobre tots els aspectes educatius del centre.
2. El Claustre serà presidit pel director i estarà integrat per la totalitat dels professors/es que presten servei al centre.
3. A la programació anual se marcarà el calendari de reunions ordinàries que seran com a mínim una trimestral.

El Claustre de Professors tindrà les competències marcades a l’article 128 de la Loe que són les següents:
a) Formular a l’equip directiu i al Consell Escolar propostes per a l’elaboració dels projectes del centre i de la programació general anual.
b) Aprovar i avaluar la concreció del currículum i tots els aspectes educatius dels projectes i de la programació general anual.
c) Fixar els criteris referents a l’orientació, tutoria, avaluació i recuperació dels alumnes.
d) Promoure iniciatives en l’àmbit de l’experimentació i de la investigació pedagògica i en la formació del professorat del centre.
e) Elegir els seus representants en el Consell Escolar del centre i participar en la selecció del director en els termes establits per la present Llei.
f) Conèixer les candidatures a la direcció i els projectes de direcció presentats pels candidats.
g) Analitzar i valorar el funcionament general del centre, l’evolució del rendiment escolar i els resultats de les avaluacions internes i externes en què participe el centre.
h) Informar les normes d’organització i funcionament del centre.
i) Conèixer la resolució de conflictes disciplinaris i la imposició de sancions i vetlar perquè estes s’atinguen a la normativa vigent.
j) Proposar mesures i iniciatives que afavorisquen la convivència en el centre.
k) Qualssevol altres que li siguen atribuïdes per l’Administració educativa o per les respectives normes d’organització i funcionament.


Comissió de coordinació pedagògica:
Aquesta Comissió estarà formada per El director, la Cap d’Estudis, el coordinador/a de cada cicle, el/la psicopedagog/a del centre, el/la logopeda i els/les professors/es de Pedagogia Terapèutica.
Mantindrà les reunions que se marquen a la programació anual, al menys una mensual.
Farà un seguiment i avaluació de l’acompliment dels temes programats i prendrà les decisions sobre tots els temes relacionats amb els alumnes de P.T. NEE. Etc.
Quan un tema implique canvis sobre el programat ho elevarà al Claustre de Professors.

Cicles pedagògics :
Els cicles estaran formats pels tutors dels nivells inclosos al cicle i pels professors sense tutoria que s’adscriguen al mateix. Aquestos professors si imparteixen classe en altres cicles acudiran a la reunió de l’altre si hi ha temes que ho aconsellen i a les sessions d’avaluació.
Els cicles mantindran les reunions que se marquen a la programació Anual.


Intercicles:
Periòdicament es mantindran reunions d’intercicles, cada cicle amb el anterior o el següent. A la programació anual es marcarà un mínim d’una reunió trimestral.

 

TITOL III – Del professorat i dels alumnes.
CAPÍTOL I – Del professorat.

Article 6. Drets del professorat:
D’acord amb el decret 39/2008, als professors i professores, dins de l’àmbit de la convivència escolar, se’ls reconeixen els següents drets:
a) A ser respectats, rebre un tracte adequat i ser valorats per la comunitat educativa, i per la societat en general, en l’exercici de les seues funcions.
b) A rebre la col·laboració necessària per part dels pares i mares (en la realització de les tasques escolars a casa, control d’assistència a classe, assistència a tutories, informació necessària per a l’adequada atenció de l’alumne o alumna) per a poder proporcionar un adequat clima de convivència escolar i facilitar una educació integral per als seus fills i filles.
c) A realitzar la seua funció docent en un ambient educatiu adequat, on siguen respectats els seus drets, especialment el seu dret a la integritat física i moral.
d) A exercir les competències que, en l’àmbit de la convivència escolar, els siguen atribuïdes per part del decret 39/2008 i la resta de la normativa vigent.
e) A tindre autonomia per a prendre les decisions necessàries per a mantindre un adequat clima de convivència durant les classes, assegurant el desenrotllament de la funció docent i discent, així com durant les activitats complementàries i extra escolars, segons el procediment que s’establisca en el reglament de règim interior del centre.
f) A rebre l’ajuda i col·laboració de la comunitat educativa per a millorar la convivència en el centre.
g) A participar en l’elaboració de les normes de convivència del centre, directament o a través dels seus representants en els òrgans col·legiats del centre.
h) A expressar la seua opinió sobre el clima de convivència en el centre, així com a realitzar propostes per a millorar-lo.
i) A rebre, per part de l’administració, els plans de formació previstos en l’article 14.2 del decret 39/2008, així com, la formació permanent en els termes establits en l’article 102 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació.
j) A tindre la consideració d’autoritat pública, en l’exercici de la funció docent, a l’efecte del que disposa el decret 39/2008.
k) A la defensa jurídica i protecció de l’administració pública en els procediments que se seguisquen davant de qualsevol orde jurisdiccional, com a conseqüència de l’exercici legítim de les seues funcions o càrrecs públics, en els termes establits en la Llei d’Assistència Jurídica a la Generalitat.
l) Conèixer el projecte educatiu del centre, així com el seu caràcter propi.

Article 7. Deures del professorat.
D’acord amb el decret 39/2008, els professors i professores, dins de l’àmbit de la convivència escolar, tenen les responsabilitats següents:
a) Respectar i fer respectar el projecte educatiu del centre, així com el seu caràcter propi.
b) Complir les obligacions establides per la normativa sobre la convivència escolar i les derivades de l’atenció a la diversitat del seu alumnat.
c) Exercir, de forma diligent, les competències que en l’àmbit de la convivència escolar els atribuïsquen el decret 39/2008 i la resta de la normativa vigent.
d) Respectar els membres de la comunitat educativa i donar-los un tracte adequat.
e) Imposar les mesures correctores que els corresponga en virtut del present reglament.
f) Inculcar als alumnes el respecte per tots els membres de la comunitat educativa.
g) Fomentar un clima de convivència en l’aula i durant les activitats complementàries i extra escolars que permeten el bon desenrotllament del procés d’ensenyança – aprenentatge.
h) Informar els pares, mares, tutors o tutores dels alumnes de les normes de convivència establides en el centre, dels incompliments d’estes per part dels seus fills i filles, així com de les mesures educatives correctores imposades.
i) Informar els alumnes i les alumnes de les normes de convivència establides en el centre, fomentant el seu coneixement i compliment.
j) Establir en la programació de la seua docència, i especialment en la programació de la tutoria, aspectes relacionats amb la convivència escolar i amb la resolució pacífica de conflictes.
k) Controlar les faltes d’assistència, així com els retards dels alumnes i informar d’això els pares, mares, tutors o tutores. En el cas constatat que un alumne/a no justifique degudament les seues absències al centre, el tutor/a es posarà en contacte immediatament amb la família per a esbrinar els fets que motiven tal absentisme. Si tals intents no donen fruit, el tutor/a notificarà a la direcció del centre l’absentisme de l’alumne/a perquè el centre es pose en contacte amb els Serveis Socials.
l) Actuar amb diligència i rapidesa davant de qualsevol incidència rellevant en l’àmbit de la convivència escolar i comunicar-ho al professor/tutor o professora/tutora, de manera que s’informe convenientment els pares, mares, tutors o tutores i es puguen prendre les mesures oportunes.
m) Informar els pares, mares, tutors o tutores de les accions dels alumnes i que siguen greument perjudicials per a la convivència en el centre.
n) Formar-se en la millora de la convivència en els centres docents i en la solució pacífica de conflictes.
o) Guardar reserva i sigil professional sobre tota aquella informació que es dispose sobre les circumstàncies personals i familiars dels alumnes, sense perjuí de l’obligació de comunicar a l’autoritat competent les circumstàncies que puguen implicar l’incompliment dels deures i responsabilitats establits per la normativa de protecció de menors.
p) Informar la conselleria competent en matèria d’educació de les alteracions de la convivència en els termes que preveu l’Orde de 12 de setembre de 2007, de la conselleria d’Educació.
q) Informar els responsables del centre de les situacions familiars que puguen afectar l’alumne o alumna.
r) Guardar reserva i sigil professional sobre els continguts de les proves parcials o finals, ordinàries i extraordinàries, programades pels centres docents i de les planificades per l’administració educativa.
s) Fomentar la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d’ensenyança – aprenentatge.
t) Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació del centre per a fins estrictament educatius, responsabilitzant-se de l’ús de les mateixes, tant pel que fa als continguts exposats mitjançant elles als alumnes com a l’ús que facen d’elles els alumnes sota la seva custòdia, incloent els propis equips informàtics, el programari instal·lat i el que puguen trametre telemàticament des d’ells.
u) Vetlar pel bon ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, i en particular complir i fer complir el que preveuen la Llei Orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i la Llei de Propietat Intel·lectual.
v) Atendre pares, mares, tutors, tutores i alumnes i, si és el cas, l’exercici de la tutoria.

Article 8. En una comunitat educativa, totes les persones, quant a persones, són totes iguals.
Però, des del punt de vista professional, entre professorat i alumnat hi ha una diferència : el professorat, com consta a l’article 6 – j), representa l’autoritat i, como a tal, han de ser obeïdes les seues instruccions. Atenent a les recomanacions de les institucions públiques, qualsevol agressió verbal o física pot ser considerada atemptat a l’autoritat i les actuacions corresponents poden transcendir l’àmbit del centre educatiu.

CAPÍTOL II – Dels alumnes.

Article 9. Drets dels alumnes.
Tal com es desenvolupa als articles 15, 16,17, 18, 19, 20, 21, 22 i 23 del decret 39/2008 els/les alumnes tenen:
a) Dret a una formació integral
b) Dret a l’objectivitat en l’avaluació
c) Dret al respecte de les pròpies conviccions
d) Dret a la integritat i la dignitat personal
e) Dret de participació
f) Dret d’associació i de reunió
g) Dret d’informació
h) Dret a la llibertat d’expressió
i) Dret d’ajudes i suports

Des del centre es vetlarà per a que cap d’aquestos drets puga vores restringit.

Article 10. Deures del alumnat.
Els deures de l’alumnat estan regulats als articles 24,25 i 26 del decret 39/2008.

L’estudi constitueix un deure bàsic de l’alumnat. L’acompliment d’aquest deure es desenvolupa i queda reflectit en les obligacions següents:

a) Deure d’estudi i d’assistència a classe.
Assistir a classe i participar en les activitats la finalitat de les quals és desenrotllar els plans d’estudis.
Respectar els horaris aprovats per tal de dur a terme les activitats del centre escolar.
b) Deure de respecte als altres.
c) Deure de respectar les normes de convivència.
d) Seguir les orientacions del professorat respecte pel que fa al seu aprenentatge.
e) Respectar l’exercici del dret a l’estudi dels companys i companyes. L’alumnat té el deure de respectar l’exercici dels drets i llibertats dels membres de la comunitat educativa, cosa que es concreta en les obligacions següents:
Respectar la llibertat de consciència i les conviccions religioses, ideològiques, ètiques o morals, així com la dignitat, integritat i intimitat de tots els membres de la comunitat educativa.
No discriminar cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe o per qualsevol altra circumstància personal o social.
Respectar el caràcter propi del centre, si n’hi ha, d’acord amb la legislació vigent.
Respectar i utilitzar correctament els bens mobles i les instal·lacions del centre.
Participar i col·laborar activament, juntament amb la resta dels membres de la comunitat educativa, per tal d’afavorir el millor desplegament de |’ensenyament, de l’orientació i de la convivència en el centre.

Dintre dels plans d’acció tutorial i del pla de convivència es fixaran les mesures necessàries per a que s’acomplisquen aquestos deures ja que en cas contrari menyscabarien els drets d’altres membres de la comunitat educativa.

 

TÍTOL IV – Dels drets i deures dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes en l’àmbit de la convivència i de les associacions de mares, pares o tutors i de les associacions d’alumnes.

CAPITOL 1 – Dels drets i deures dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes.

Article 11. Drets dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes.
Els representants legals dels alumnes tenen dret:
a) A ser respectats, rebre un tracte adequat i ser valorats per la comunitat educativa, i per la societat en general, en l’exercici de les seues funcions.
b) Que els seus fills i filles reben una educació amb la màxima garantia de qualitat, d’acord amb els fins i drets establits en la Constitució, en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i en les lleis educatives.
c) A participar en el procés d’ensenyança i aprenentatge dels seus fills i filles sense detriment de les competències i responsabilitats que corresponen a altres membres de la comunitat educativa.
d) A conèixer els procediments establits pel centre educatiu per a una adequada col·laboració amb este.
e) A estar informats sobre el progrés de l’aprenentatge i la integració socioeducativa dels seus fills i filles.
f) A rebre informació sobre les normes que regulen la convivència en el centre.
g) A participar en l’organització, el funcionament, el govern i l’avaluació del centre educatiu, en els termes establits en les lleis.
h) A ser informats sobre el procediment per a presentar queixes, reclamacions i suggeriments.
i) A ser oïts en aquelles decisions que afecten l’orientació acadèmica i professional dels seus fills i filles.
j) Que els siguen notificades les faltes d’assistència i retards.
k) Que els siguen notificades les mesures educatives correctores i disciplinàries en les quals puguen incórrer els seus fills i filles.
l) A ser informats del projecte educatiu del centre, i del caràcter propi del centre.
m) A presentar per escrit les queixes, reclamacions i suggeriments que consideren oportuns, relatius tant al funcionament del centre educatiu com a les decisions o mesures adoptades amb els seus fills i filles.

Article 12. Deures dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes
Als pares, mares, tutors o tutores dels alumnes els correspon assumir els deures següents:
a) Inculcar el valor de l’educació en els seus fills i filles i el de l’esforç i l’estudi per a l’obtenció dels millors rendiments acadèmics en el procés d’aprenentatge i la responsabilitat que comporta.
b) Assumir la responsabilitat que tenen de complir amb l’escolarització dels seus fills i filles i atendre correctament les necessitats educatives que sorgisquen de l’escolarització.
c) Col·laborar amb el centre educatiu. Quan els pares, mares, tutors o tutores, per acció o omissió, no col·laboren amb el centre educatiu dels seus fills i filles, es procedirà d’acord amb el que disposa l’article 41.2 del present decret.
d) Escolaritzar els seus fills o filles. Els pares, mares, tutors o tutores dels alumnes que, per acció o omissió, no complisquen responsablement els deures que els corresponen respecte a l’escolarització dels seus fills o filles, és a dir, que permeten l’absentisme, l’administració educativa, amb un informe previ de la inspecció educativa, comunicarà a les institucions públiques competents els fets, a fi que adopten les mesures oportunes per a garantir els drets de l’alumne i alumna continguts en el capítol I del títol II d’este decret.
e) Estar involucrats en l’educació dels seus fills i filles, al llarg de tot el procés educatiu.
f) Fomentar el respecte dels seus fills i filles cap a les normes de convivència del centre.
g) Fomentar el respecte per tots els components de la comunitat educativa.
h) Ensenyar els seus fills i filles a cuidar els materials i les instal·lacions del centre i respondre dels desperfectes causats en estos, en els termes de l’article 31.1 del present decret.
i) Vetlar per l’assistència i puntualitat dels seus fills i filles en el centre escolar.
j) Proporcionar al centre la informació que, per la seua naturalesa, siga necessària conèixer per part del professorat.
k) Comunicar-se amb l’equip educatiu sobre el procés d’ensenyança i aprenentatge dels seus fills i filles i el seu desenrotllament, socioeducatiu i emocional, així com cooperar en la resolució de conflictes.
l) Proporcionar, en la mesura de les seues disponibilitats, els recursos i les condicions necessàries per al progrés escolar.
m) Adoptar les mesures necessàries, o sol·licitar l’ajuda corresponent en cas de dificultat, perquè els seus fills i filles o pupils i pupil·les cursen les ensenyances obligatòries i assistisquen regularment a classe.
n) Estimular-los perquè duguen a terme les activitats d’estudi que els encomanen.
o) Participar de manera activa en les activitats que s’establisquen, en virtut dels compromisos educatius que els centres docents establisquen amb les famílies, per a millorar el rendiment dels seus fills i filles.
p) Conèixer, participar i recolzar l’evolució del seu procés educatiu, en col·laboració amb els professors, professores i el centre docent.
q) Respectar i fer respectar les normes establides pel centre, l’autoritat i les indicacions o orientacions educatives del professorat.
r) Ensenyar els seus fills i filles a desenrotllar una actitud responsable en l’ús de les tecnologies de la informació i comunicació, vigilar el tipus d’informació a què accedixen els seus fills i filles a través de les noves tecnologies i mitjans de comunicació.
s) Respectar el projecte educatiu del centre, així com el caràcter propi del centre.
t) En el cas que el reglament de règim interior del centre preveja l’ús de l’uniforme per als alumnes, els pares, mares, tutors o tutores tindran l’obligació de complir la mencionada mesura. La decisió de l’uniforme en els centres privats concertats correspondrà al titular del centre.

CAPITOL 2 – De les associacions de pares, mares, tutors o tutores dels alumnes i de les associacions d’alumnes.

Article 13. De les associacions de mares/pares i d’alumnes.
Tant pel que fa a les associacions de pares/mares com a les d’alumnes ens atendrem al que regule la legislació vigent.

Article 14. La seu de les associacions.
La seu de les Associacions de Pares/Mares d’Alumnes, com si se constitueix alguna d’alumnes, serà el propi Col·legi i a tal fi tindran totes les facilitats en la utilització de les instal·lacions i edificis del centre escolar, devent, malgrat tot, sol·licitar autorització prèvia a la Direcció del centre per a l’ús d’espais que no siga el que tenen assignat.

Article 15. Col·laboració amb les associacions.
Es promourà la col·laboració de les Associacions del Centre Escolar en relació amb tot tipus d’activitats extra escolars i complementàries.


Article 16. Dret d’associació dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes .
1. Els pares, mares, tutors o tutores dels alumnes tenen garantida la llibertat d’associació en l’àmbit educatiu.
2. Les associacions de pares, mares, tutors o tutores d’alumnes assumiran, entre altres, les finalitats següents:
a) Assistir els pares, mares, tutors o tutores en tot allò que concernix l’educació dels seus fills i filles o pupils i pupil·les.
b) Col·laborar en les activitats educatives dels centres docents.
c) Promoure la participació dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes en la gestió del centre.
3. En cada centre docent podran existir associacions de pares i mares d’alumnes integrades pels pares, mares, tutors o tutores.
4. Les associacions de pares i mares d’alumnes podran utilitzar els locals dels centres docents per a la realització de les activitats que els són pròpies, a este efecte, els o les titulars dels centres privats concertats o els directors o directores dels centres docents públics facilitaran la integració de les dites activitats en la vida escolar, sempre que no alteren el normal desenrotllament d’esta.
5. Les administracions educatives afavoriran l’exercici del dret d’associació dels pares i mares, així com la formació de federacions i confederacions.
6. Reglamentàriament s’establiran, d’acord amb la llei, les característiques específiques de les associacions de pares i mares d’alumnes.

 

TÍTOL V – De la convivència.
CAPÍTOL I – De les normes de convivència.

Article 17. Plans de convivència
1. El centre tindrà el seu pla de convivència com a model d’actuació planificada per a la prevenció i la intervenció davant de conductes que alteren o perjudiquen greument la convivència entre els seus membres.
2. El pla de convivència contribuirà a afavorir l’adequat clima de treball i respecte mutu i prevenció dels conflictes entre els membres de la comunitat educativa, perquè l’alumnat adquirisca les competències bàsiques, principalment la competència social per a viure i conviure en una societat en constant canvi. Amb la qual cosa, un bon clima de convivència escolar afavorirà la millora dels rendiments acadèmics.
3. En la seua elaboració, seguiment i avaluació participaran tots els membres de la comunitat educativa en l’àmbit de les seues competències, per la qual cosa posaran especial atenció en la prevenció d’actuacions contràries a les normes de convivència, establint les necessàries mesures educatives i formatives per al normal exercici de l’activitat educativa en l’aula i en el centre.
4. El director o directora del centre podrà proposar als pares, mares, tutors o tutores dels alumnes i, si és el cas, a les institucions públiques competents, l’adopció de mesures dirigides a millorar aquelles circumstàncies personals, familiars o socials que puguen ser determinants de conductes contràries a les normes de convivència.

Article 18. Conductes objecte de mesures correctores
Podran ser objecte de mesures correctores o disciplinàries les conductes tipificades en els articles 16 i 18 del present reglament que siguen realitzades pels alumnes dins del recinte escolar o durant la realització d’activitats complementàries i extra escolars, durant la prestació dels servicis de menjador i transport escolar i també aquelles accions o actituds que, encara que dutes a terme fora del recinte escolar, estiguen motivades o directament relacionades amb la vida escolar i afecten algun membre de la comunitat educativa.

Article 19. Aplicació de mesures correctores i disciplinàries
1. Les mesures correctores i disciplinàries que tindran un caràcter educatiu i rehabilitador, garantiran el respecte als drets dels alumnes i procuraran la millora en les relacions de convivència de tots els membres de la comunitat educativa.
2. En cap cas, els alumnes podran ser privats de l’exercici del seu dret a l’educació ni del seu dret a l’escolaritat.
3. No podran imposar-se mesures educatives correctores ni disciplinàries que siguen contràries a la dignitat ni a la integritat física, psicològica o moral dels alumnes.
4. La imposició de les mesures educatives correctores i disciplinàries previstes en el present reglament respectarà la proporcionalitat amb la conducta de l’alumne i de l’alumna i haurà de contribuir a la millora del procés educatiu.
5. Quan els fets imputats puguen ser constitutius de delicte o falta, hauran de comunicar-se a l’autoritat judicial. Tot això sense perjuí que es prenguen les mesures cautelars oportunes.

Article 20. De la comissió de Convivència.
Al centre hi haurà una Comissió de Convivència, formada per:
Director, Cap d’Estudis, un representant de cada cicle i un representant del sector pares del Consell Escolar, per ells anomenat. També estarà la psicopedagoga del centre.
Les seues funcions estaran estarà, especificades al Pla de Convivència del centre.

Article 21. Gradació de les mesures educatives correctores i de les mesures educatives disciplinàries.
D’acord amb l’article 30 del decret 39/2008 els incompliments de les normes de convivència hauran de ser valorats considerant la situació de l’alumne o de l’alumna. Per a això, els òrgans responsables de la instrucció de l’expedient o d’imposició de mesures educatives correctores o disciplinàries, hauran de tindre en compte les circumstàncies personals, familiars o socials, i l’edat de l’alumne o de l’alumna, per a la qual cosa podran sol·licitar tots els informes que consideren pertinents per a acreditar la dita situació o circumstància.
Es tindran en compte les següents circumstàncies atenuants i agreujants:
Circumstàncies atenuants:
a) El reconeixement espontani de la conducta incorrecta.
b) La no comissió amb anterioritat d’accions contràries a les normes de convivència.
c) La petició d’excuses en els casos d’injúries, ofenses i alteració del desenrotllament de les activitats del centre.
d) L’oferiment d’actuacions compensadores del dany causat.
e) La falta d’intencionalitat.
f) El caràcter ocasional de l’acte en la conducta i el comportament habitual.
g) La provocació suficient.

Circumstàncies agreujants:
a) La premeditació.
b) La reiteració.
c) Qualsevol conducta discriminatòria per raó de naixement, raça, sexe, cultura, llengua, capacitat econòmica, nivell social, conviccions polítiques, morals o religioses, per discapacitats físiques, sensorials o psíquiques, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
d) Quan la sostracció, agressió, injúria o ofensa es realitze contra qui es trobe en situació d’inferior edat, minusvalidesa, recent incorporació al centre o situació d’indefensió.
e) La publicitat, incloent-hi la realitzada a través de les tecnologies de la informació i la comunicació.
f) La realització en grup o amb intenció d’emparar-se en l’anonimat.
g)

Article 22. Conductes contràries a les normes de convivència del centre educatiu.
Es consideren conductes contràries a les normes de convivència del centre educatiu les següents:
a) Les faltes de puntualitat injustificades.
b) Les faltes d’assistència injustificades.
c) Els actes que alteren el normal desenrotllament de les activitats del centre educatiu, especialment els que alteren el normal desenrotllament de les classes.
d) Els actes d’indisciplina.
e) Els actes d’incorrecció o desconsideració, les injúries i ofenses contra els membres de la comunitat educativa.
f) El furt o el deteriorament intencionat d’immobles, materials, documentació o recursos del centre.
g) El furt o el deteriorament intencionat dels béns o materials dels membres de la comunitat educativa.
h) Les accions que puguen ser perjudicials per a la integritat i la salut dels membres de la comunitat educativa.
i) La negativa sistemàtica a portar el material necessari per al desenrotllament del procés d’ensenyança – aprenentatge.
j) La negativa a traslladar la informació facilitada als pares, mares, tutors o tutores per part del centre i viceversa.
k) L’alteració o manipulació de la documentació facilitada als pares, mares, tutors o tutores per part del centre.
l) La suplantació de la personalitat de membres de la comunitat escolar.
m) La utilització inadequada de les tecnologies de la informació i comunicació durant les activitats que es realitzen en el centre educatiu.
L’ús de telèfons mòbils, aparells de so, consoles de videojocs i altres aparells electrònics durant les activitats que es realitzen tant en el centre educatiu com a eixides pedagògiques i altres activitats organitzades pel centre, sempre que el Consell Escolar no acorde el contrari o que un/a professor/a, sota la seua responsabilitat, ho autoritze per alguna activitat en concret.
n) Els actes que dificulten o impedisquen el dret i el deure a l’estudi dels seus companys i companyes.
o) La incitació o estímul a cometre una falta contrària a les normes de convivència.
p) La negativa al compliment de les mesures correctores adoptades davant de conductes contràries a les normes de convivència.
q) L’ús inadequat de les infraestructures i béns o equips materials del centre.
r) La desobediència en el compliment de les normes de caràcter propi del centre i que estiguen incloses en el seu projecte educatiu.


Article 23. Mesures educatives correctores
Davant les conductes contràries a les normes de convivència del centre educatiu, tipificades en l’article anterior, el tutor/a o professor/a que estiga impartint la classe, per delegació del director d’acord amb el annex 1 del decret 39/2008, adoptaran les següents mesures d’intervenció, segons la gravetat dels fet:
a) Amonestació verbal.
b) Compareixença immediata davant del cap o la cap d’estudis o el director o directora.
c) Amonestació per escrit.
d) Retirada de telèfons mòbils, aparells de so o altres aparells utilitzats durant les activitats que es realitzen al centre educatiu. Es retiraran apagats i seran tornats als pares, mares, tutors o tutores legals en presència de l’alumne o de l’alumna.
e) Privació de temps de recreació per un període màxim de cinc dies lectius.
f) Realització de tasques educadores per l’alumne o l’alumna en horari no lectiu. La realització d’estes tasques no es podrà prolongar per un període superior a cinc dies lectius.
Per a l’aplicació de les mesures educatives correctores anteriors no serà necessària la instrucció prèvia d’expedient disciplinari però, deurà deixar-lo reflectit al registre d’incidències de la classe, a excepció de la mesura de la lletra a) i en cas de no ser el tutor/a deurà comunicar-li-ho.
Per aplicar la mesura correctora de la lletra e) es marcarà el procediment i protocol al Pla de convivència.
En casos que es consideren més greus per actitud, reiteració o altre agreujant, també se podran prendre les següents mesures:
g) Suspensió del dret a participar en les activitats extra escolars o complementàries que tinga programades el centre.
h) Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període no superior a cinc dies lectius. Durant la impartició d’eixes classes, i a fi d’evitar la interrupció del procés formatiu de l’alumnat, este romandrà en el centre educatiu efectuant els treballs acadèmics que li siguen encomanats per part del professorat que li impartix docència. El cap o la cap d’estudis del centre organitzarà l’atenció a este alumnat.
Per a l’aplicació de les dos mesures anteriors, g) i h), serà preceptiu passar-li comunicació a la comissió de convivència que ho decidirà i tindre audiència en els pares, mares, tutors o tutores en un termini de deu dies hàbils.
L’aplicació de la mesura del punt h) es desenvoluparà al Pla de Convivència.
Les mesures educatives correctores que s’imposen seran immediatament executives.

Article 24. Conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre.
Es consideren conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre les següents:
a) Els actes greus d’indisciplina i les injúries o ofenses contra membres de la comunitat educativa que sobrepassen la incorrecció o la desconsideració previstes en l’article 16 del present reglament.
b) L’agressió física o moral, les amenaces i coaccions i la discriminació greu a qualsevol membre de la comunitat educativa, així com la falta de respecte greu a la integritat i dignitat personal.
c) Les vexacions i humiliacions a qualsevol membre de la comunitat escolar, particularment si tenen un component sexista o xenòfob, així com les que es realitzen contra els alumnes més vulnerables per les seues característiques personals, socials o educatives.
d) L’assetjament escolar.
e) La suplantació de personalitat en actes de la vida docent.
f) La falsificació, el deteriorament o la sostracció de documentació acadèmica.
g) g Els danys greus causats en els locals, materials o documents del centre o en els béns dels membres de la comunitat educativa.
h) Els actes injustificats que pertorben greument el normal desenrotllament de les activitats del centre.
i) Les actuacions que puguen perjudicar o perjudiquen greument la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa.
j) La introducció en el centre d’objectes perillosos o substàncies perjudicials per a la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa.
k) Les conductes tipificades com a contràries a les normes de convivència del centre educatiu si concorren circumstàncies de col·lectivitat o publicitat intencionada per qualsevol mitjà.
l) La incitació o l’estímul a cometre una falta que afecte greument la convivència en el centre.
m) La negativa reiterada al compliment de les mesures educatives correctores adoptades davant de conductes contràries a les normes de convivència.
n) La negativa al compliment de les mesures disciplinàries adoptades davant de les faltes que afecten greument la convivència en el centre.
o) L’accés indegut o sense autorització a fitxers i servidors del centre.
p) Actes atemptatoris respecte al projecte educatiu, així com al caràcter propi del centre.

 

Article 25. Comunicació als pares, mares, tutors o tutores legals de l’alumnat que siga objecte de mesures educatives correctores
Totes les mesures correctores previstes en l’article anterior hauran de ser comunicades formalment als pares, mares, tutors o tutores dels alumnes.
També es obligatori comunicar a la direcció del centre totes les conductes arreplegades a l’article 18 ja que les mesures correctives a les mateixes no són delegades al professor o tutor sinó al director i a la comissió de convivència sense perjuí de les competències atribuïdes a este efecte al consell escolar del centre.

Article 26. Constància escrita i registre de les mesures educatives correctores
De totes les mesures educatives correctores que s’apliquen a excepció de la lletra a), com consta a l’article 17 haurà de quedar constància escrita en el centre al registre de classe, que incloga la descripció de la conducta que l’ha motivada, la seua tipificació i la mesura educativa correctora adoptada. A més, a excepció de les previstes en les lletres a) i b) de l’article 17 d’este reglament, el director o directora del centre o la persona en qui delegue ho registrarà, si és procedent, en el Registre Central, d’acord amb el que establix l’Orde de 12 de setembre de 2007, de la conselleria d’Educació, que regula la notificació per part dels centres docents de les incidències que alteren la convivència escolar, emmarcada dins del Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència en els centres docents de la Comunitat Valenciana.

Article 27. Prescripció
1. Les conductes contràries a les normes de convivència prescriuran en el termini d’un mes, comptat a partir de la data de comissió.
2. Les mesures educatives correctores adoptades per conductes contràries a les normes de convivència prescriuran en el termini d’un mes des de la seua imposició.


Article 28. Reiteració de conductes contràries a la convivència i falta de col·laboració dels pares, mares, tutors o tutores
En els casos de reiteració de conductes contràries a la convivència i falta de col·laboració dels pares, mares, tutors o tutores ens atendrem al que indica l’article 41 del Decret 39/2008.

 

Article 29. Mesures educatives disciplinàries per a conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre
1. Davant de les conductes tipificades en l’article 18, el present reglament de règim interior del centre preveu les següents mesures:
2. Les mesures disciplinàries que poden imposar-se per incórrer en les conductes tipificades a les lletres h), m) i n), són les següents:
a) Realització de tasques educadores per a l’alumne o l’alumna, en horari no lectiu, per un període superior a cinc dies lectius i igual o inferior a quinze dies lectius.
b) Suspensió del dret a participar en les activitats extra escolars o complementàries que tinga programades el centre durant els trenta dies següents a la imposició de la mesura disciplinària.
c) Canvi de grup o classe de l’alumne o l’alumna per un període superior a cinc dies lectius i igual o inferior a quinze dies lectius.
d) Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període comprés entre sis i quinze dies lectius. Durant la impartició d’eixes classes, i a fi d’evitar la interrupció del procés formatiu de l’alumnat, este romandrà en el centre educatiu efectuant els treballs acadèmics que li siguen encomanats per part del professorat que li impartix docència. El cap o la cap d’estudis del centre organitzarà l’atenció a este alumnat.

L’aplicació de la mesura del punt d) es desenvoluparà al Pla de Convivència.

3. Les mesures disciplinàries que poden imposar-se per incórrer en les conductes tipificades en l’article 18, excepte les lletres h), m) i n) recollides en l’apartat anterior, són les següents:
Suspensió del dret d’assistència al centre educatiu durant un període comprés entre sis i trenta dies lectius. Per a evitar la interrupció en el seu procés formatiu, durant el temps que dure la suspensió, l’alumne o l’alumna haurà de realitzar els treballs acadèmics que determine el professorat que li impartix docència. El reglament de règim interior determinarà els mecanismes que possibiliten un adequat seguiment del dit procés, especificarà la persona encarregada de dur-lo a terme i l’horari de visites al centre per part de l’alumne o l’alumna sancionat o sancionada.
Canvi de centre educatiu. En cas d’aplicar esta mesura disciplinària, a l’alumnat que es trobe en edat d’escolaritat obligatòria, l’administració educativa li proporcionarà una plaça escolar en un altre centre docent sostingut amb fons públics, amb garantia dels servicis complementaris que siguen necessaris, condició sense la qual no es podrà dur a terme la dita mesura.

Article 30. Responsabilitat penal
La direcció del centre comunicarà, simultàniament al Ministeri Fiscal i a la direcció territorial competent en matèria d’educació, qualsevol fet que puga ser constitutiu de delicte o falta penal, sense perjuí d’adoptar les mesures cautelars oportunes.

CAPÍTOL II – Aplicació i procediments per a obrir expedient.

Article 31. Aplicació i procediments per a obrir expedient.
1. Les conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre docent només podran ser objecte de mesura disciplinària amb la instrucció prèvia del corresponent expedient disciplinari.
2. Correspon al director o directora del centre incoar, per iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol membre de la comunitat escolar, els mencionats expedients a l’alumnat.
3. L’acord sobre la iniciació de l’expedient disciplinari s’acordarà en el termini màxim de dos dies hàbils del coneixement dels fets.
4. El director o directora del centre farà constar per escrit l’obertura de l’expedient disciplinari, que haurà de contindre:
a) El nom i els cognoms de l’alumne o alumna.
b) Els fets imputats.
c) La data en què es van produir.
d) El nomenament de la persona instructora.
e) El nomenament d’un secretari o secretària, si és procedent per la complexitat de l’expedient, per a auxiliar l’instructor o instructora.
f) Les mesures de caràcter provisional que, si és el cas, haja acordat l’òrgan competent, sense perjuí de les que puguen adoptar-se durant el procediment.
5. L’acord d’iniciació de l’expedient disciplinari ha de notificar-se a la persona instructora, a l’alumne o alumna presumpte autor dels fets i als seus pares, mares, tutors o tutores, en el cas que l’alumne o alumna siga menor d’edat no emancipat. En la notificació s’advertirà els interessats que, si no fan al·legacions en el termini màxim de deu dies sobre el contingut de la iniciació del procediment, la iniciació podrà ser considerada proposta de resolució quan continga un pronunciament precís sobre la responsabilitat imputada.
6. Només els qui tinguen la condició legal d’interessats en l’expedient tenen dret a conèixer-ne el contingut en qualsevol moment de la tramitació.

Article 32. Instrucció i proposta de resolució
1. L’instructor o instructora de l’expedient, una vegada rebuda la notificació de nomenament i en el termini màxim de 10 dies hàbils, practicarà les actuacions que considere pertinents i sol·licitarà els informes que jutge oportuns, així com les proves que considere convenients per a l’esclariment dels fets.
2. Practicades les actuacions anteriors, l’instructor formularà proposta de resolució, que es notificarà a l’interessat, o al pare, mare, tutor o tutora, si l’alumne o l’alumna és menor d’edat; se’ls concedirà audiència per un termini de deu dies hàbils.
3. Es podrà prescindir del tràmit d’audiència quan no figuren en el procediment, ni siguen tinguts en compte en la resolució, altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes per l’interessat.
4. La proposta de resolució haurà de contindre:
a) Els fets imputats a l’alumne o alumna en l’expedient.
b) La tipificació que es pot atribuir a estos fets, segons el que preveu l’article 42 del decret 39/2008.
c) La valoració de la responsabilitat de l’alumne o alumna que especifique, si és procedent, les circumstàncies que poden agreujar o atenuar la seua acció.
d) La mesura educativa disciplinària aplicable entre les previstes en l’article 43 del decret 39/2008.
e) La competència del director o directora del centre per a resoldre.
5. Quan raons d’interès públic ho aconsellen, es podrà acordar, d’ofici o a petició de l’interessat, l’aplicació al procediment de la tramitació d’urgència, per la qual cosa es reduiran a la mitat els terminis establits per al procediment ordinari.

Article 33. Resolució i notificació
1. El termini màxim per a la resolució de l’expedient disciplinari des de la incoació fins a la seua resolució, incloent-hi la notificació, no podrà excedir un mes.
2. La resolució, que haurà d’estar motivada, contindrà:
a) Els fets o les conductes que s’imputen a l’alumne o alumna.
b) Les circumstàncies atenuants o agreujants, si n’hi ha.
c) Els fonaments jurídics en què es basa la correcció imposada.
d) El contingut de la sanció i la data d’efecte d’esta.
e) L’òrgan davant del qual es pot interposar una reclamació i un termini.
3. La resolució de l’expedient per part del director o directora del centre públic posarà fi a la via administrativa, per la qual cosa la mesura disciplinària que s’impose serà immediatament executiva, excepte en el cas de la mesura correctora prevista en l’article 43.3.b) de la present norma contra la qual es podrà recórrer davant de la conselleria competent en matèria d’Educació.
4. Les resolucions dels directors o les directores dels centres docents públics podran ser revisades en un termini màxim de cinc dies pel consell escolar del centre a instància dels pares, mares, tutors o tutores legals dels alumnes, d’acord amb el que establix l’article 127 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació. A este efecte, el director o directora convocarà una sessió extraordinària del consell escolar en el termini màxim de dos dies hàbils, comptats des que es va presentar la instància, perquè este òrgan procedisca a revisar, si és el cas, la decisió adoptada, i proposar, les mesures oportunes.


Article 34. Prescripció
1. Les conductes tipificades en l’article 18 d’este reglament (article 42 del decret 39/2008), prescriuen en el transcurs del termini de tres mesos comptadors a partir de la seua comissió.
2. Les mesures educatives disciplinàries prescriuran en el termini de tres mesos des de la seua imposició.


Article 35. Mesures de caràcter cautelar
1. En incoar-se un expedient o en qualsevol moment de la instrucció, el director o directora del centre, per iniciativa pròpia o a proposta de l’instructor o instructora i oïda la comissió de convivència del consell escolar del centre, podrà adoptar la decisió d’aplicar mesures provisionals amb finalitats cautelars i educatives, si així fora necessari per a garantir el normal desenrotllament de les activitats del centre.
2. Les mesures provisionals podran consistir en:
a) Canvi provisional de grup.
b) Suspensió provisional d’assistir a determinades classes.
c) Suspensió provisional d’assistir a determinades activitats del centre.
d) Suspensió provisional d’assistir al centre.
3. Les mesures provisionals podran establir-se per un període màxim de cinc dies lectius.
4. Davant de casos molt greus, i després de realitzar una valoració objectiva dels fets per part del director o directora del centre, per iniciativa pròpia o a proposta de l’instructor o instructora i oïda la comissió de convivència del consell escolar del centre, de manera excepcional i tenint en compte la pertorbació de la convivència i l’activitat normal del centre, els danys causats i la transcendència de la falta, es mantindrà la mesura provisional fins a la resolució del procediment disciplinari, sense perjuí que esta no haurà de ser superior en temps ni diferent de la mesura correctora que es propose, llevat del cas que la mesura correctora consistisca en +el canvi de centre.
5. El director o directora podrà revocar o modificar, en qualsevol moment, les mesures provisionals adoptades.
6. En cas que l’alumne o alumna que ha comés presumptament els fets siga menor d’edat, estes mesures provisionals s’hauran de comunicar al pare, mare o tutors.
7. Quan la mesura provisional adoptada comporte la no assistència a determinades classes, durant la impartició d’estes, i a fi d’evitar la interrupció del procés formatiu de l’alumnat, este romandrà en el centre educatiu efectuant els treballs acadèmics que li siguen encomanats per part del professorat que li impartix docència. El cap o la cap d’estudis del centre organitzarà l’atenció a este alumnat.
8. Quan la mesura provisional adoptada comporte la suspensió temporal d’assistència al centre, el tutor o tutora entregarà a l’alumne o alumna un pla detallat de les activitats acadèmiques i educatives que ha de realitzar i establirà les formes de seguiment i control durant els dies de no assistència al centre per a garantir el dret a l’avaluació contínua.
9. Quan es resolga el procediment disciplinari, si la mesura provisional i la mesura disciplinària tenen la mateixa naturalesa, els dies que es van establir com a mesura provisional, i que l’alumne o alumna va complir, es consideraran a compte de la mesura disciplinària a complir.


CAPÍTOL III – Normes d’us dels espais

Article 36. A la Programació Anual s’inclourà els horaris d’ús dels diferents espais.
Quan un professor per a desenvolupar alguna activitat tinga interès en utilitzar un espai en una hora que no estiga assignat ho comunicarà prèviament al/la Cap de Estudis.

Article 37. Normes de comportament en el trasllat d’alumnes entre els espais del centre.
Entrades i eixides.

Les entrades, eixides i trasllat d’alumnes entre dos espais sempre es farà baix el control d’un/a responsable.

1) Normes específiques per a les Entrades:
Per a entrar a les classes els alumnes formaran en començar a sonar la música i deuran estar tots en fila en finalitzar aquesta, (un minut aproximadament).
Cada tutor acudirà a controlar la formació de la fila del seu grup i procurarà que cap xiquet es quede sense formar i que la fila estiga correcta. A l’entrada després del pati, es farà responsable de la fila el professor que tinga que impartir la classe.

Els professors que no siguen tutors col·laboraran vigilant als passadissos i escala.
En pujar vigilarem que vagen tot seguit fins a les classes, sense aturar-se als serveis ni cap altre lloc. El comportament als passadissos i les escales deurà ser «correcte» en tot moment, no permetent-se mai que siga zona de joc.
El tutor, o professor que va a impartir la classe, deu procurar que en arribar els alumnes a l’aula aquesta estiga oberta per tal d’evitar aglomeracions al passadís.
Quan se tinga classe a primera hora en un grup distint de la tutoria se deu acudir ràpidament per tal que el/la tutor/a puga acudir a l’activitat que tinga a eixa hora.
A les entrades s’exigirà puntualitat, controlant el tutor les faltes i els retards al llistat de faltes.
Les portes es tancaran 10 minuts després de l’hora d’entrar.
Si per alguna circumstància no pot acudir puntualment a primer hora de matí deu incorporar-lo a classe després de l’hora de pati.

2) Normes específiques per a les Eixides:
Els tutors, o professor que imparteix l’última classe, abans d’eixir formarà la fila dins de l’aula i procurarà que isquen tots sense interrupcions, acompanyarà la fila fins al pati vetllant per a que el comportament siga l’adequat i que no s’aturen als serveis a l’hora de baixar.
En cas de coincidència de dos grups es donarà preferència als més menuts.
A les hores d’eixida. els alumnes deuran eixir fins al carrer directament vetllant el tutor, o professor que ha impartit l’última classe, per que això s’acomplisca i controlant que els alumnes que no tenen que romandre al centre per activitats isquen al carrer. Si per qualsevol motiu el/la professor/a haguera de romandre a classe, acompanyarà als alumnes i tornant desprès a l’aula.
A l’hora d’eixida de matí els alumnes que es queden al menjador, estaran baix la responsabilitat de les monitores, demanant-se als tutors/es, especialment de nivells inferiors, que col·laboren fent que isquen en una fila diferenciada desprès de la resta de la classe per tal de facilitar el seu control.
Els alumnes que estiguen matriculats en alguna activitat extra escolar aniran al lloc assenyalat al respecte on els esperarà el/la seu/a monitor/a per a accedir a l’aula on es desenvolupe l’activitat. Quan un tutor observe desperfectes, ús inadequat de materials o comportaments desordenats a les hores d’aquestes activitats ho posarà en coneixement del director o cap d’estudis.

No es deu permetre romandre a classe a cap alumne a les hores que el/la professor/a, o monitor/a responsable no hi estiga, sent convenient tancar les portes de les aules quan s’acaben les activitats

Article 38. Normes de Convivència i comportament als patis.
Els professors al pati vetllaran per que:
Cada alumne estiga a l’espai assignat als de la seua edat.
Els xiquets entren als serveis baix control.
Que s’utilitzen les papereres.
Que respectem els arbres i les plantes de les jardineres.
Que les porteries, tanques, etc., no es consideren elements de joc, per la qual cosa es deurà impedir que els alumnes pugen a aquestos llocs.
Que no es practiquen jocs violents o perillosos.
Vigilaran amb especial atenció els serveis i que no entren en dependències de l’edifici on no hi haurà vigilància. Per tal d’aconseguir-lo procuraran no aturar-se en un lloc del pati sinó passejar passant per tots els llocs.
Als servicis hi haurà sempre un professor/a no tutor/a que vetlarà per un bon ús dels mateixos.
També vigilaran amb especial atenció quan els alumnes estiguen prop de la tanca del recinte escolar per evitar que puguen hi haver intercanvis amb persones de l’exterior, requerint explicacions a les persones de fora que criden a alumnes a l’hora del pati.
El/la professor/a que observe algun comportament que creguen mereixedor de ser considerat com a falta ho ficaran en coneixement del tutor corresponent, ja que el responsable dels alumnes a l’hora d’esbarjo continua sent el tutor, per tal que aquest prenga les mesures oportunes.


Article 39. Normes de comportament a les classes:
Entrar ordenadament a classe.
Ocupar cadascú el seu lloc i preparar-se per a la classe que pertoque.
Mantenir la classe neta i tirar les deixalles a la paperera.
No menjar res a classe.
Eixir tan sols en cas de necessitat reial.
Mantenir un comportament educat. (Cridar a la porta per entrar, demanar les coses per favor, assentar-se correctament, etc.)
Responsabilitzar-se de deixar les classes en condicions a l’eixida : llums, finestres, cadires sobre la taula, etc.
Tindre actituds de col·laboració i tolerància i mai de discriminació o marginació cap a altres companys.
En cap espai podran haver-hi alumnes que no estiguen sota la responsabilitat directa d’algun professor o monitor.
Quan un professor s’ha de fer càrrec d’alumnes per a una activitat fora de l’aula a la que aquestos pertanyen, és el responsable d’anar a buscar-los. Per tant el professor que estiga a l’aula no enviarà mai als alumnes fins que no vaja a fer-se càrrec d’ells el professor corresponent. Aquesta norma afecta als grups de recolzament, desglossaments per religió/estudi, activitats d’informàtica, alumnes de l’aula d’educació especial, etc.
Els tutors deuen recalcar totes les normes que afecten i que deuen acomplir els seus alumnes i posar en funcionament en classe torns o qualsevol sistema per a que s’acompleixen.


Article 40. Higiene i neteja.
1. Totes les persones integrades en el procés educatiu del centre, i, especialment, alumnes i professors, deuran acudir al centre escolar amb unes mínimes condicions d’endreç personal.

2. Els professors i alumnes deuran col·laborar i facilitar el procés de manteniment i neteja de l’edifici escolar pujant les cadires de les aules sobre les taules i tancant les finestres i baixant les persianes a les hores de sortida per la vesprada.

3. Els alumnes i demés membres de la comunitat educativa deuran utilitzar les papereres de manera sistemàtica procurant que no es queden deixalles pel sòl de l’edifici i en els patis.


TITOL VI – MENJADOR ESCOLAR

Article 41. El menjador escolar és una institució al servei dels xiquets i xiquetes alumnes del centre amb una doble finalitat:
Social, perquè acolleix a aquells o aquelles alumnes que per qualsevol motiu familiar, de treball, o altre dels pares i mares, necessiten que els seus fills i filles siguen atesos pel Centre.
Escolar, facilitant l’escolarització d’aquells i aquelles alumnes als quals es refereix el punt anterior i per altra banda, la d’aquells o aquelles que, per rebre l’ensenyament en valencià, per motiu de la seua edat, de la seua major distància del llar familiar, per incapacitat dels pares i mares o altres causes suficientment justificades, els resulta difícil l’assistència amb normalitat del Centre.


Article 42. Objectius generals del menjador escolar
1. Facilitar una ingesta saludable a través d’una oferta suficient, variada i equilibrada a les característiques i necessitats dels comensals.
2. Consolidar el menjador escolar com a un espai educatiu i de lleure dins l’escola.
3. Realitzar un treball educatiu pedagògic dins la franja horària del menjador.

Article 43. Supervisió del menjador.
El menjador escolar, com a institució escolar, dependrà de la supervisió, a efectes funcionals, de la Direcció i del Consell Escolar de Centre, a efectes econòmics, de la junta Econòmica i del Consell Escolar i a efectes organitzatius i de treball, de l’equip pedagògic i de la comissió de seguiment del Menjador del Consell Escolar.

Article 44. L’equip pedagògic estarà format, d’acord amb la normativa vigent, per:
El director/a
L’encarregat/da
L’administrador/a o el mestre / a coordinador/a.
Els educadors o les educadores corresponent al número de comensals.

Article 45. La Comissió de Seguiment del Menjador del Consell Escolar estarà formada per:
El Director/a
L’encarregat/da
L’administrador/a o el mestre/a coordinador/a
Un representant dels educadors o educadores.
Els/les representants dels pares / mares del consell adscrits a aquesta comissió.
Els/les representants del professorat del Consell adscrits a aquesta comissió.
Un representant dels/les alumnes.
Un representant del Personal No Docent.

Article 46. Dels comensals al menjador escolar.
Seran alumnes comensals els i les alumnes becaris i no becaris (fixes i ocasionals). Cas de superar la demanda el número de places del menjador, la selecció dels comensals es farà per puntuació i seguint el següent ordre:
1. Prioritàriament els alumnes becats per la Conselleria D’Educació, per l’Ajuntament, pel propi Centre i per qualsevol altra institució pública o privada i sempre per motius econòmics, socials i d’escolarització.
2. Després els i les alumnes no becats.
3. Alumnes d’altres centres, sempre que hi puguen ser atesos.
4. Professors i professores del Centre i d’altres centres, així com educadors i
5. educadores, sempre que hi queden places.

Article 47. Ocupació de les places del menjador escolar.
Durant el mes de setembre de cada curs escolar, la Direcció del Centre, d’acord amb la capacitat real del menjador escolar i evitant que hi haja més de dos torns de comensals, convocarà el número de places. Les places de comensals seran sol·licitades pels pares i mares durant les tres primeres setmanes de setembre. Per establir la puntuació de cada alumne/a comensal no becat s’utilitzaran els mateixos criteris establerts per l’administració per a la concessió d’ajudes assistencials de menjador i cas d’empat, el Consell Escolar determinarà el procediment a seguir en cada moment, donant prioritat a qualsevol dels criteris utilitzats o determinant-se d’altres.

Article 48. Són drets dels comensals:
1. Rebre una alimentació adequada i una educació alimentària que els garantisquen una bona salut.
2. Ser respectada la seua dignitat.
3. Poder utilitzar les instal·lacions del Centre que s’habiliten a l’hora del menjador.
4. Participar activament en la gestió del menjador, formant part de la Comissió de Seguiment.
5. Poder al·legar sobre qualsevol qüestió, davant l’òrgan del Centre que estime convenient, sempre que es considere perjudicat.

Article 49. Són obligacions o deures dels i les alumnes que utilitzen el servei de menjador:
1. Assistir puntual i ordenadament a les activitats del menjador.
2. Participar activament en les tasques del menjador complint les normes assenyalades pels professors i professores, així com pels educadors i educadores encarregats del menjador i respectant també les normes de convivència que el Reglament Intern del Centre assenyale.
3. Justificar les faltes d’assistència mitjançant escrit del metge o dels pares, mares tutors o tutores legals.
4. Tractar respectuosament i amb cortesia a tothom: professors, professores, educadors, educadores, personal no docent, així com a tots els companys i companyes.
5. Tenir cura del seu agençament personal i de la seua vestimenta, presentant-se dignament, com a norma de convivència.
6. Tenir cura i tractar responsablement les instal·lacions i material que el centre i el menjador posa al seu servei.
7. Desenvolupar els càrrecs o delegacions per als quals ha estat elegit o que per l’organització del menjador li corresponen.
8. No absentar-se del centre a les hores del menjador sense presentar un escrit del pare/mare, tutor/tutora legal, que indique el motiu de l’absència. Si aquesta absència es produirà, l’alumne o l’alumna quedaria sota la tutela directa dels pares/mares, tutors/tutores legals.
9. Estar al corrent dels pagaments corresponents a les despeses de menjador

Article 50. Menús, dietes especials i administració de medicaments
Els menús ofertats han de facilitar als i les escolars una ingesta saludable, equilibrada i variada, adaptada a les característiques dels comensals.

La programació dels menús la realitza l’empresa contractada per el centre, amb els vist i plau del director i el responsable del menjador. La programació es realitzarà de forma mensual i constarà de: 1r i 2n plat, postres i suggeriments per al sopar a casa.

El servei de menjador pot realitzar menús especials per atendre l’alumnat que per mitjà del corresponent certificat mèdic, acredite l’impossibilitat d’ingerir determinats aliment.

Tanmateix, qui per motius religiosos no puga ingerir determinat tipus d’aliment, ho haurà de comunicar per escrit abans de l’inici de l’assistència al menjador per tal d’adaptar els menús dins de les possibilitats de la cuina.

Si a algun alumne/a cal administrar-li algun tipus de medicació, caldrà complimentar la pertinent autorització on s’indica la posologia i la duració del tractament. En tot cas, el centre no es fa responsable de la medicació subministrada ni dels efectes que puga produir. Tota la responsabilitat és de la persona que signa la pertinent autorització. En tot cas, serà el/la director/a del centre, o la persona en qui delegue, qui decidirà en última instància si el centre està capacitat o no per subministrar dita medicació.

Article 51. Preu del menú, absències justificades i impagats
El Consell Escolar serà qui determinarà el preu per dia, sempre atenent a les normes marcades per la Conselleria d’Educació corresponents a cada curs acadèmic, reservant-se la potestat per determinar si l’alumnat becat ha de satisfer la diferència econòmica que puga existir entre l’import establert per a l’alumnat becat i no becat.
El preu del menú estarà format per una part corresponent al menjar i altra corresponent al monitoratge, pel que quan es descompten dies , sols es descomptarà la part corresponent al menjar.

Del rebut mensual, el qual es cobrarà per domiciliació bancària, sols es descomptaran les absències justificades de setmanes senceres, sempre que s’hagen comunicat prèviament al centre.
En cas d’haver-hi més de dos rebuts pendents i/o rebuts pendents de cursos anteriors, no es podrà assistir al menjador fins que no s’abonen els impagats.

Article 52. Comensals fixos i eventuals
Es consideraran comensals fixos tots aquells que confirmen l’assistència per a tot el curs i facen ús almenys tres o més dies setmanals.
Pel que fa a l’alumnat eventual, serà aquell que per un motiu justificat i de força major, tinga d’assistir algun dia solt. Sols s’admetran comensals solts si avisen al centre com a mínim abans de les 9:30h del matí del propi dia.

Article 53. Normes de convivència
El menjador escolar és un espai del centre i com a tal es regeix per les mateixes normes de comportament i convivència que estableix el present Reglament de Règim Intern.

TITOL VII – Personal no docent.

Article 54. El personal no docent dependrà de la Direcció i deurà respectar el present Reglament de Centre.
El conserge dependrà contractualment de l’Ajuntament i directament del director del centre que li marcarà les seues tasques dins del seu horari laboral.
El personal de cuina i monitores del menjador dependran contractualment de l’empresa concessionària directament de l’encarregat/da del menjador i de la direcció del centre que li marcaran les seves tasques d’acord amb els programes que s’aproven a la comissió de menjador i al Consell Escolar.
.
Article 55. Drets i deures del personal no docent.
1.- El personal no docent, com a membres de la comunitat educativa, i en l’exercici de les seues funcions legalment establides, tindran els següents drets:
a) A ser respectats, rebre un tracte adequat i ser valorats per la comunitat educativa, i per la societat en general, en l’exercici de les seues funcions.
b) A col·laborar amb el centre per a establir un bon clima de convivència en este.
c) A rebre defensa jurídica i protecció de l’administració pública en els procediments que se seguisquen davant de qualsevol orde jurisdiccional com a conseqüència de l’exercici legítim de les seues funcions o càrrecs públics, en els termes establits en la Llei d’Assistència Jurídica a la Generalitat.
d) L’exercici lliure de la seua funció en harmonia amb el caràcter públic del centre.
e) Gaudir-ne del respecte i consideració a la seua persona i a la funció que exerceixen.
f) Presentar peticions, queixes o recursos formulats raonadament i per escrit davant l’Equip Directiu.
g) Elegir el seus representants al Consell Escolar i exercir els càrrecs per als quals hagués estat elegit.
h) Celebrar reunions respectant el normal desenvolupament de les activitats del centre.
i) Assistir a cursets i d’altres reunions que redunden en benefici dels seus perfeccionament professional i de la qualitat de la seua labor professional, comptant amb les facilitats que el centre li puga donar, segons siguen les seues possibilitats.

2. El personal no docent tindrà els deures següents:
a) Col·laborar amb el centre per a establir un bon clima de convivència en este.
b) Custodiar els material i les instal·lacions, així com guardar reserva i sigil respecte a l’activitat quotidiana del centre escolar.
c) Comunicar a la direcció del centre totes les incidències que suposen violència exercida sobre persones i béns, i que, per la seua intensitat, conseqüències o reiteració, perjudiquen la convivència en els centres docents.

Article 56. De les tasques del conserge.
1. De manera general les seues funcions seran les següents:
Vigilar i cuidar de l’edifici escolar i de totes les seues instal·lacions durant la seua jornada laboral.
Serà dipositari i responsable de les claus del centre.
Obrirà i prepararà els locals abans d’iniciar-se la jornada escolar, així com també revisarà i tancarà portes, llums i aixetes, al finalitzar esta.
Col·laborarà en el control de les entrades i les eixides de l’alumnat i les visites del centre.
Controlarà les persones alienes al centre que pogueren entrar, vigilant que no es pertorbe l’orde i informant la direcció de qualsevol situació anormal.
Atendrà a les persones que desitgen visitar els mestres o a l’equip directiu i facilitarà la informació que prèviament haja estat autoritzat a facilitar pel centre o pels seus superiors jeràrquics.
Realitzarà encàrrecs o avisos demandats per la direcció del centre.
Es farà càrrec de la correspondència i comunicats externs que es reben avisant al seu destinatari de la seua recepció.
Atendrà el telèfon i crides de la porta d’entrada a l’edifici.
Controlarà el bon ús de les dependències del centre quan es desenvolupament activitats extra escolars a les mateixes, i ajudarà als usuaris a utilitzar-les de manera correcta.
Controlar les deficiències de les instal·lacions i resoldre-les si són de la seua competència, en el cas que no fora així, tramitarà la sol·licitud de reparació per escrit o per telèfon.

2. Les normes referent a puntualitat, permisos i justificacions de les faltes, seran les mateixes que les establertes per al personal docent, i gestionades per la Direcció del centre.

TITOL VIII – Normes que regules l’exposició d’informació als taulers del centre.

Article 57. Responsabilitat de l’exposició d’informacions als taulers d’anuncis.

Al centre hi hauran els següents taulers d’anuncis:
Un tauler oficial on s’arreplegaran els cartells, actes i comunicacions de l’administració de la Generalitat, especialment de la Conselleria d’Educació, així com d’altres organismes oficials, i dels òrgans de govern del centre que se consideren importants o per requisits legals. Segons la Instrucció 1/2010 de la subsecretaria de la Conselleria d’educació, punt 3, la gestió d’aquest tauler correspon a la Secretaria del centre.

Un tauler d’anuncis sindicals. Seran els encarregats i responsables els representants sindicals o en el seu defecte qui nomene el Claustre a inici da cada curs.

Un tauler per a les associacions de mares i pares sent aquestos els encarregats i responsables del que s’expose a aquest tauler.

Altre general d’anuncis d’interès general sota la responsabilitat de la direcció del centre.

Article 58. Prohibició d’exposar anuncis a altre lloc diferent dels taulers d’anuncis.
Queda prohibit ficar qualsevol anunci, informació o publicitat a cap altre lloc del centre, sent responsable qui ho expose. Queden exclosos d’aquesta regulació els treballs d’alumnes que s’exposen a la part exterior de cada aula.

 

DISPOSICIONS FINALS
1. El reglament de Règim Intern del Col·legi Públic "Botànic Calduch’, te com a referència i queda subordinat a:
a) La LOE (LLEI ORGÀNICA 2/2006, de 3 de maig, d’Educació.(«BOE» 106, de 4-5-2006.)
b) DECRET 39/2008, de 4 d’abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l’alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d’administració i servicis. (DOGV 5738 del 9-04-2008.)
2. El present Reglament entrarà en vigor el dia de la seua aprovació pel Consell Escolar del Col·legi Públic ‘Botànic Calduch’.

Vila-real, a 27 de novembre de 2008

Modificat i aprovades les modificacions pel Consell Escolar de Centre en reunió del 26 de gener de 2011. S’ha modificat l’article 7- t) i l’article 22 m). S’han afegit el títol IV articles 11 al 16, (que inclou l’antic títol VI), i el títol VII article 57.