RUFFEC. Jobshadowing

Data de finalització

24 de novembre de 2016

(2016-1-ES01-KA101-024297).

L’IES Serpis va posar en marxa en el curs 2014/15 un programa plurilingüe que implica l’aprenentatge de les llengües no sols a través de les classes d’idioma, sinó també a través de matèries no lingüístiques. Això va suposar un gran repte tant per a l’alumnat que es va matricular en ell, com per al professorat de llengües, que havien d’incrementar i intensificar les hores de la seua matèria, i per al professorat que havia d’impartir les assignatures no lingüístiques en un idioma estranger. I per a superar amb el major èxit possible, tots els estudiants i personal docent hem dedicat molt de temps a l’estudi de l’idioma i a la formació pedagògica. En aquest context d’implicació i compromís amb l’ensenyament de les llengües, un grup de professors i professores del centre hem participat en diferents experiències europees.

En el marc del Programa K1:“Ensenyant Europa: IES Serpis, escola multilingüe, integradora i innovadora”, les professores Josefa Sánchez i Rosa Real hem compartit una setmana de pràctica professional (el mes de novembre, duent a terme un programa de “jobshadowing” ) amb les nostres col·legues franceses, Mme Demont i Mme Vrignaud, professores d’Educació Física i de Tecnologia respectivament en el Collège Val de Charanta de Ruffec, França.

Al llarg d’aquesta setmana hem tingut ocasió de treballar diferents aspectes de la pràctica docent, així com integrar-nos en la vida escolar del centre. L’experiència ha sigut molt positiva considerant que ens ha aportat una important millora en els següents aspectes: Competències

– Competència lingüística: hem tingut ocasió de millorar el nostre nivell de francés gràcies a la immersió absoluta en la llengua, tant durant l’horari de classes amb els nostres companys i l’alumnat del centre, com durant el nostre temps lliure. A més, el nostre interés se centrava en l’adquisició de vocabulari específic de les nostres respectives matèries; en aquest sentit, gràcies a la col·laboració del professorat vam poder adquirir moltes expressions pròpies de l’esport i de la pràctica d’activitat física,(per part d’Educació Física) i vocabulari propi del taller de Tecnologia, així mateix vocabulari d’ús quotidià en la pràctica diària docent.

– Competència aprendre a aprendre: adquirim capacitats noves de cerca de vocabulari i recursos a través del treball en equip amb les nostres companyes franceses. D’altra banda, la forma en què l’alumnat francés preparava els seus propis treballs i anotacions, va ser una font d’inspiració per a desenvolupar aquesta competència a les nostres aules, així com l’ajuda rebuda per les nostres homòlogues franceses que ens van proporcionar materials i bones idees per a poder incorporar-les a les nostres aules.

– Interacció amb el medi físic: Pel que respecta a la matèria d’Educació Física,les instal·lacions del Collège Val de Charanta eren compartides amb la municipalitat de Ruffec, la qual cosa permetia dur a terme activitats molt enriquidores, difícilment realitzables en entorns reduïts o tancats. Això els possibilita desenvolupar activitats en l’entorn natural de gran creativitat. Per exemple, en el mateix espai esportiu es reunia l’alumnat de diferents col·legis, fent possible compartir projectes esportius i socialitzar amb alumnat d’altres centres de la zona.

– Competència informàtica: Quant a la matèria d’Educació Física,(Rosa Real): “vaig adquirir coneixements sobre com utilitzar les TIC’s en la classe d’Educació Física i com posar-los en pràctica amb els alumnes del meu centre”. I pel que respecta a la matèria de Tecnologia (Pepa Sánchez) :”vaig conéixer com apliquen les TIC de forma molt semblant a la nostra, encara que és cert que de més mitjans informàtics que nosaltres inserits a l’aula-taller. També continuaré ampliant i complementant la pàgina de “Pluri Techno” (la qual la vaig iniciar fa tres cursos) del blog del Departament de Tecnologia de l’institut: http://ideastecno1.blogspot.com.es/p/blog-page.html

– Tractament de la diversitat: En alguns aspectes l’assistència als alumnes amb alguna mena de necessitat especial, era diferent a la que oferim en el nostre centre pel que vam poder contrastar els avantatges d’un i un altre model. Ens va cridar l’atenció l’existència de la “Unité local d’insertion scolaire”, on mestres de primària, amb experiència i interés atén l’alumnat amb minusvalidesa física o psíquica.

Per a finalitzar, ressaltar que ha sigut una experiència molt enriquidora i expressar que l’intercanvi d’experiències docents és fonamental per a reforçar aquells aspectes de la nostra pràctica professional que constatem que són eficients, i d’altra banda ens permet obrir-nos a noves opcions per a evitar que ens acomodem en les mateixes rutines al llarg dels anys. Considerem que aquest programa és una magnífica eina i és fonamental per a continuar tenint un contacte amb les diferents maneres d’impartir classes de la Unió Europea, i poder continuar aprenent, renovandonos i aplicant l’aprés a les nostres aules.