Mobilitat
Aprendre a ensenyar Europa
Ciutat
Hexham (England)
Persona
Rosa Real Soriano
Data de finalització
26 de setembre de 2015
(2014-1-ES01-KA101-000718)
JOBSHADOWING IN BRITAIN!
En el marc del programa europeu ERASMUS + vaig dur a terme una estada en l’institut Queen Elizabeth High School d’Hexham, Anglaterra durant el mes de juny de 2015.
La finalitat d’aquestes estades és múltiple, doncs al mateix temps que s’està exposat a una llengua estrangera -en el meu cas l’anglés-, es comparteix la rutina de treball amb col·legues d’un altre país, amb l’enriquiment mutu que això implica.
Vaig trobar algunes dificultats, perquè l’accent de la regió en la qual vaig estar (New Castle) és bastant particular i em va exigir a vegades un gran esforç de concentració per a comprendre als meus interlocutors, però van ser solucionades per l’amabilitat i comprensió dels meus col·legues, sempre disposats a una segona explicació. Indubtablement, l’idioma no es pot aprendre només a les aules; la pràctica sobre el terreny t’exigeix molt més però és molt més gratificant també.
Em van sorprendre gratament alguna de les seues pràctiques docents; per exemple, cada dia els alumnes i alumnes disposaven de mitja hora per a activitats de grup i convivència, on tenien total llibertat per a organitzar-se: des de xicotets “sketchs” còmics, comentaris d’una pel·lícula o llibre interessants fins a jocs de taula per posar alguns exemples. L’objectiu era millorar la relació entre l’alumnat i donar-los l’oportunitat d’expressar-se i conéixer-se.
De la mateixa manera, em va semblar molt útil l’ús que podien fer de les sala d’informàtica per a elaborar els temes de treball en la pròpia aula. El professor o professora actuava com a guia, però eren els alumnes i alumnes els que buscaven la informació sobre cada aspecte a tractar, evitant així els errors en la presa d’anotacions o realitzar els deures a casa.
També em va sorprendre la presència en cada aula de la Taxonomia de Bloom, que detalla cadascuna de les habilitats que ha de desenvolupar una persona al llarg del procés d’aprenentatge d’una forma molt objectiva. D’aquesta manera, el professorat és conscient en tot moment del que pretén i el que aconsegueix amb cadascuna de les seues activitats docents.
Malgrat que el clima de la regió és fred la major part de l’any, disposaven d’unes magnifiques instal·lacions a l’aire lliure, la qual cosa els donava opció a variar considerablement el currículum: pistes de tennis, camps de rugbi i de futbol, jardins enormes pels quals dur a terme circuits i carreres… Tot un somni per a una professora d’Educació Física!
D’altra banda, no vaig compartir algunes maneres d’actuar respecte a l’assignatura d’Educació Física: se separa a l’alumnat per sexes i fins i tot per nivells en la pràctica de totes les activitats, alguna cosa que, al meu entendre, alenteix la progressió dels menys motivats o d’aquelles persones amb menors aptituds perquè els priva de models positius per a l’aprenentatge.
A més de l’activitat docent en el Queen Elizabeth High School, vaig tindre l’oportunitat de compartir moltes hores amb el cap d’estudis Mr John Hill i la seua família, que em van mostrar els llocs més interessants de la regió, com el mur d’Adriano o la ciutat de New Castle.
En resum, una experiència molt enriquidora que sens dubte ha contribuït a fer-me reflexionar sobre el procés educatiu i a motivar-me per a millorar-lo.