Mobilitat
Mirar Europa
Ciutat
Florència/Firenze
Persona
Pilar García
Data de finalització
31 de gener de 2020
La setmana del 27 al 31 de gener els caps d’estudis i professors Chelo Talavera i Josep Martínez, i la coordinadora de Formació i professora Pilar Garcia de l’IES SERPIS van realitzar un jobshadowing al centre italià G. Peano de Florència.
El objectius de la visita al centre van ser:
- Conéixer els projectes que es desenvolupen en el centre relacionats amb la biblioteca, animació lectora, tallers d’escriptura, sostenibilitat, mediambient i transversalitat.
- Formació del professorat: seminaris, grups de treball, altres tipus de coordinació i cursos de formació.
- Ensenyament de llengües primeres i estrangeres: metodologies, integració de llengües, organització.
- Ensenyament de Filosofia i Matemàtiques: metodologies innovadores
- Assignatures optatives i com s’organitzen
- Atenció a la diversitat, inclusió, acollida d’alumnat nouvingut: organització, adaptacions curriculars i recursos
- Recursos tecnològics: quins i com s’utilitzen
- Convivència i mediació: actuacions
- Organització horària i distribució de funcions en el centre.
La professora d’espanyol Inma di Tommaso ens va rebre i va organitzar la nostra estada en el centre amb una programació que incloïa la trobada amb diferents professors i l’assistència a classes de diverses matèries, sobretot de Matemàtiques, Filosofia i Llengua.
Ens van interessar els projectes interdisciplinars i europeus que té en marxa el centre i algunes activitats destacades, com les assemblees mensuals, que se celebren en un cinema clàssic del centre de Florència, amb experts en el tema que havien triat els alumnes. En aquest cas, es tractava del perill de les addiccions i es contava amb la ponència d’un metge i d’un pare que presentava una associació per a previndre les conseqüències de les addiccions, com la que va patir el seu fill víctima d’un accident de moto.
Una altra activitat interessant que es va portar a terme durant tota la setmana va ser la celebració del Dia de la Memòria Històrica, amb diferents actuacions on participaven un gran nombre d’estudiants i de professorat, com la trobada amb la jove directora argentina Manuela Irianni que va presentar el seu documental sobre Vera Jarach, una mare de la Plaza de Mayo i hebrea italiana que explica com va desaparéixer la seua filla després de fugir de la repressió del nazisme. I també la lectura en veu alta, que va realitzar un grup d’alumnat per totes les classes, de textos que donaven veu a víctimes del nazisme i d’altres règims opressors.
A més d’observar diferents metodologies didàctiques, ens va cridar l’atenció la reflexió que demostrava l’alumnat en les classes i la càlida acollida de tot el professorat i alumnat que ens va rebre en les seues aules.
Destaquem l’excel·lent disposició dels alumnes a l’exposició oral de treballs i el seu saber estar en classe. Van ser de gran interés les sessions de classes fora de l’horari lectiu que feia la professora de filosofia Antonella Brillante, amb assistència d’alumnes i professors indistintament.
Per últim, estem treballant per veure de posar en marxa el projecte de Filosofia conjunt entre els nostres alumnes i els del Liceo Peano que la directora del centre i les professores van suggerir.
Pilar Garcia