Intercanvi a Florència

Virginia Pla

Data de finalització

May 2nd, 2022

Durant la setmana del 26 d’abril al 2 de maig de 2022 alumnat de 1r de Batxillerat de l’IES Serpis ha participat en un intercanvi escolar amb alumnat de l’IIS Salvemini Duca d’Aosta a Florència.
Ha sigut una proposta d’intercanvi que, a causa de la pandèmia, ha anat patint algunes modificacions en la planificació del seu programa d’allotjament i acolliment per part de les famílias florentines, en el sentit que no ha sigut possible l’experiència de viure en un entorn familiar i conéixer de prop, encara que només fora durant una setmana, aspectes relacionats amb el dia a dia d’una família italiana, encara que l’alumnat dels dos centres sí ha estat en contacte tots els dies i han realitzat tot el programa d’activitats junts.

Malgrat això, les impressions de tota la setmana i les conclusions finals no poden ser més positives i fan que pense que tot el treball que es realitza per a portar avant aquest tipus d’experiències ha valgut la pena.
Des de gener, els alumnes dels dos centres van seguir un programa de trobades virtuals a través de videoconferències, en les quals es van conéixer i van treballar per grups mixtos en l’elaboració d’un document-presentació relacionat amb uns temes culturals que els professors havíem acordat. Cada dues setmanes es van produir aquestes trobades i vam poder observar que, després de véncer els primers temors, el nostre alumnat està preparat i capacitat per a interactuar i treballar colaborativamente amb altres xics i xiques de la seua edat d’un altre país fent ús de l’anglés i amb obertura de ment per a escoltar italià. El mateix puc dir de l’alumnat italià, àvid d’aprendre el nostre idioma.

Conclosa aquesta fase prèvia, s’ha produït ara la trobada presencial a Florència: parlar-se, obrir-se i donar-se a conéixer, malgrat les possibles diferències, descobrir a l’altre i entendre el seu estil de vida, era un dels objectius plantejats des del començament. Sembla una cosa fàcil, però no ho és segons que caràcter i manera de ser tinga cadascun.

Les activitats programades com les visites als museus, les exposicions dels treballs en el centre escolar i estones de temps lliure per a passejar per la ciutat junts, han contribuït a aquesta socialització. L’escenari per a aquesta trobada interescolar ha sigut excepcional: la ciutat de Florència és meravellosa: l’arquitectura dels seus edificis, els ponts sobre el riu Arno, els seus museus i galeries, els seus jardins, les seues llibreries, esglésies, la seua història…eren el teló de fons ideal per a qui volguera obrir els ulls, la ment, i deixar-se portar per la bellesa d’aquesta ciutat, que a cada racó ofereix trossos nostàlgics de la seua història.

Els temes dels treballs dels alumnes han sigut seleccionats i proposats pensant en un plantejament que implicara l’aproximació en paral·lel des de la doble perspectiva, italiana i espanyola. Els alumnes han pogut comparar, així, problemes d’immigració, l’urbanisme de les seues ciutats, presència i importància a la Unió Europea dels dos països, qüestions de gènere, història política, l’art de les seues respectives ciutats, els principals centres d’interés turístic…

La llengua de comunicació en les exposicions ha sigut l’anglés, fonamentalment, però també s’ha recorregut al castellà per part dels alumnes italians, i al francés, per part d’alumnes espanyols i italians. La varietat lingüística ha sigut l’habitual durant tota la setmana, i es pot dir que hi ha hagut absolut enteniment lingüístic i sintonia generacional.
Quedem els professors acompanyants Josep i jo completament satisfets.