El mes de desembre passat la meua companya Chelo Talavera i jo vam tindre l’oportunitat de realitzar una mobilitat Erasmus a Viena on realitzem un curs d’innovació educativa.
El curs va començar amb un viatge per les escoles del segle XXI, parlem d’algunes de les escoles més innovadores del món, vam entendre per què és necessari innovar en educació, que amb molt poc es pot arribar molt lluny, només es necessita la implicació del professorat i poc més.
El segon dia vam poder visitar una d’aquestes escoles, Integrative Lernwerkstatt Brigittenau school a Viena. Es tracta d’una escola multinivell en la qual assisteixen a classe xiquets i xiquetes de tres nivells diferents i l’alumnat gaudeix de gran autonomia, realitzen ells mateixos el pla d’estudi setmanal, no hi ha notes i molt pocs exàmens.
Els següents dies els continguts de les classes es van centrar en els apartats més innovadors de la LOMLOE, les situacions d’aprenentatge i el DUA. Vam aprendre en què consisteix una situació d’aprenentatge, com dissenyar-la, quins tipus d’activitats ha de contindre, com avaluar-la, etc. Finalment parlem també del Disseny Universal de l’Aprenentatge, és a dir, com eliminar barreres, personalitzar l’aprenentatge , oferir a totes les persones igualtat d’oportunitats, la importància del disseny de programes inclusius.
Finalment, els professors i professores que realitzem aquest curs parlem d’alguns dels projectes més innovadors que es realitzen en els nostres centres. Nosaltres parlem del projecte Formes de llegir que està dins del Pla de Foment de la Lectura del centre i de les Tutories afectives que s’organitzen des del departament de convivència.