INTERCANVI AMB ISS PEANO DE FLORÈNCIA. CURS 2022/23

En aquest curs 2022/2023 hem realitzat un nou intercanvi escolar dins del programa Erasmus + amb l’IIS Peano de la ciutat de Florència. En concret amb els alumnes de 3r del Liceo Lingüístic (el nostre equivalent a 1r de Batxillerat). La nostra anada a Florència, entre el 24 i el 31 de març, tindrà la seua correspondència amb la visita que els alumnes florentins ens faran entre el 2 i el 8 de maig. La primavera es una bona època per a viatjar a la Toscana, però també ocorre que els mesos anteriors són necessaris per a posar en marxa tota la maquinària que un intercanvi d’aquestes característiques demana.

Com a professor, dins del programa Job Shadowing, vaig visitar l’IIS Peano durant el curs 2019/2020, tot just uns dies abans del tancament internacional per la pandèmia de Covid. Altres companys ja havien visitat el centre anteriorment. Fruit de la meua experiència i dels contactes fets al 2020, després de l’aturament forçós de totes les activitats per la pandèmia, quedava pendent aquesta col·laboració que finalment s’ha dut a terme.

20 alumnes del nostre IES Serpis s’han trobat amb altres 20 alumnes de l’IIS Peano. Prèviament han fet un treball conjunt al voltant de conceptes com democràcia, resistència, feixisme, immigració, llibertat d’expressió i alguns altres temes. Aquesta faena prèvia permet que l’alumna trobe les eines pertinents per a aconseguir elaborar un producte digne amb homòlegs d’altre país abans de fer coneixença. Amb això aconseguim una primera interacció que ajuda a establir vincles temàtics i laborals en altra llengua (ací majorment l’anglés i també el castellà en el cas dels italians). Després el treball té una posada en comú a l’institut de Florència i una altra a l’institut de València.

A la ciutat els alumnes conviuen durant una setmana amb les famílies i, d’alguna manera, viuen com viuen els altres a l’hora de menjar, col·laborar en els treballs de casa o entrar dins de les seues rutines i hàbits com el transport o les obligacions escolars. Els nostres alumnes han assistit a classes d’Economia, Filosofia, Italià, Matemàtiques, Biologia… i han vist des de dins com és i com funciona el sistema educatiu del país veí i amic.

La ciutat de Florència, a més, resulta, com sabem, d’una bellesa indescriptible, de forma que és un privilegi poder compartir la vida dels seus carrers i els seus paisatges físics i humans durant una setmana. Hem aprofitat per a visitar els principals museus de la ciutat sempre fomentant la convivència entre els dos grups. També hem fet un recorregut pels llocs de la memòria vinculats a l’alliberament de la ciutat del feixisme i el nazisme de la mà de la professora de filosofia Sandra Balsimelli.

El tracte amb el professorat amfitrió i amb les famílies ha estat excel·lent i la seua acollida ens fa sentir com a germans. També vull destacar el comportament de tot l’alumnat, tant nostre com italià. La flexibilitat del grup per a canviar un pla o escoltar un suggeriment ha estat sempre un distintiu. Aquesta flexibilitat, i el caràcter responsable dels alumnes han permés la llibertat que els hem donat en molts moments i tot plegat ha fet que l’ambient fora molt bo i la convivència amb nosaltres com a responsables de grup resultara molt gratificant.

Josep Martínez Sanchis