DRET A REUNIÓ DE L’ALUMNAT

INFORMACIÓ SOBRE EL DRET A VAGA

Tècnicament l’alumnat no té dret a exercir una vaga, en el seu cas s’anomena “dret de reunió que implica inassistència a classe”.

El dret de reunió de l’alumnat ve regulat per:

• Decret 195/2022 d’11 de novembre de Consell, d’igualtat i convivència en el sistema educatiu valencià
  • Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació.

Tan sols poden adherir-se al dret de reunió que implica inassistència a classe els alumnats de 3r i 4t d’ESO, Formació Professional de Grau Bàsic, Grau Mitjà i Grau Superior i Batxillerat.

En cap cas poden exercir-lo l’alumnat de 1ESO i 2ESO.

Per tal de formalitzar aquest dret, els representants dels estudiants hauran de comunicar a la direcció del centre la intenció d’exercir aquest dret seguint les condicions següents:

1. Aportar la convocatòria oficial de l’organisme convocant
  2. Que més de 20 alumnes (de tot el centre) avalen la convocatòria
  3. Informar a la direcció del centre amb 5 dies naturals d’antelació.

Una volta presentada s’haurà de tenir en compte:

Article 8, paràgraf 2 de la Llei 8/1985: “En els termes que estableixin les Administracions educatives, les decisions col·lectives que adoptin els alumnes, a partir del tercer curs de l’educació secundària obligatòria, pel que fa a l’assistència a classe no tindran la consideració de faltes de conducta ni seran objecte de sanció, quan aquestes hagin estat resultat de l’exercici del dret de reunió i siguin comunicades prèviament a la direcció del centre.”

La sentència de la Secció 4 Tribunal Suprem resol que no cap sometre a l’autorització prèvia dels pares a dret dels alumnes a partir de 3r d’ESO per a decidir col·lectivament la inassistència a classe.

El centre garanteix als alumnes que no exercisquen el seu dret de reunió el seu dret a assistir a classe i romandre atesos degudament. El dret de l’alumnat a exercir el seu dret és una decisió personal i unilateral, no implica que el professorat tinga l’obligació de modificar la seua programació d’aula, salvaguardant el dret de l’alumnat a ser avaluat d’una manera objectiva.

Els tutors i tutores justificaran la falta quan així ho sol·liciten les famílies o representants legals de l’alumnat.